Het grote belang wat Google aan een mobiele website hecht. En de hulp die zij daarbij bieden...

27 januari, 2015

Alvorens je dit artikel leest wil ik je vragen naar je Google Analytics account te gaan en het tabblad mobiel verkeer te kiezen. Schrik niet. De kans is groot dat net als bij ons het mobiel en tabletverkeer ruim 20% van het totaal aantal bezoekers uitmaakt:
mobile verkeer
Sterker nog, 20% is nog aan de lage kant. Bij sommige van onze klanten is dit al ruim boven de 50%. Ik ben overigens erg benieuwd wat het percentage bij jou is, dit mag je altijd onderaan dit artikel in de reacties kwijt.
Hoe dan ook: mobiel is here to stay. We kunnen en mogen het niet langer negeren. Onze website zal ook optimaal moeten presteren op mobieltjes en tablets...

Werkt jouw website op mobiele devices?

Google vindt het ook steeds belangrijker dat jouw website goed wordt weergegeven op mobiele devices. Dit zie je onder andere door het feit dat ze dit ook direct kenbaar maken in de zoekresultaten wanneer je op je mobiel zoekt:
voor-mobiel
Nu we het belang onderstreept hebben wordt het tijd om te controleren of onze website het op de mobiele devices ook doet zoals we verwachten.
Er zijn een aantal manieren om te controleren of dit ook het geval is. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende tools beschikbaar en krijg je van Google ook een hoop informatie (waar we later in dit artikel op terugkomen).
Maar er gaat niets boven onze eerste tip:

Tip 1: Live-testen!

Pak of leen een iPhone 4, 5 en 6, een Samsung Galaxy, een iPad en wat verschillende Samsung tablets en je bent er klaar voor. Open je website en klik en scroll er maar op los. Vul formulieren in, probeer bestellingen te doen enz. Doe datgene wat men op de "normale" site ook zou doen.
Wees kritisch en noteer per device wat er wel of niet werkt. Nogmaals, wees kritisch. Want je bezoeker is dat ook. Waarschijnlijk heb je binnen een mum van tijd een flinke waslijst met knelpunten. Met deze lijst in de hand ga je eens een goed gesprek aan met je webbouwer.
Dit is voor ons nog steeds de beste manier gebleken. Wij hebben hier de meest courante devices op kantoor liggen en testen er dagelijks op los.

Tip: In de loop van de tijd verander je vaak allerlei zaken aan je website. Het is dus ontzettend belangrijk om regelmatig dit soort tests uit te voeren. Liever een paar keer te veel getest dan er na een aantal maanden achter komen dat het belangrijkste formulier van je website op een iPad niet in te vullen is.

Tip 2: Google helpt met .... Google Webmaster Tools

Sinds enige tijd vind je in Google Webmaster Tools het onderdeel Mobiele bruikbaarheid. In dit onderdeel geeft Google je tips hoe je de website nog "mobielvriendelijker" kunt maken.
De tips die Google hier geeft zijn afkomstig uit Pagespeed Insights, wel bekend voor degene die ook aan de snelheid van de website werken.
Hieronder vinden we een voorbeeld van onze blog en de tips die Google daar bij geeft:
fouten-mobiel
Zo zien we bijvoorbeeld dat tikelementen te dicht op elkaar staan,  het formaat van inhoud niet wordt aangepast aan de viewport of dat we een te klein lettertype gebruiken. Al met al ontzettend nuttige tips die we ook weer door kunnen geven aan onze webbouwer!

Mobiele website of responsive website?

In dit artikel gaan we overigens niet verder in op de vraag of je een aparte mobiele website moet laten maken of je gebruik moet maken van een responsive website. Onze voorkeur, en ook die van Google, is overigens een responsive website. Maar dat is een hele andere discussie...

Conclusie: Onderneem vandaag actie!

Ik hoop dat je dit advies serieus neemt en vandaag nog actie onderneemt om ervoor te zorgen dat ook jouw website geschikt is voor mobiele devices.
Bekijk eens wat het aandeel mobiel verkeer is van jouw website en bereken dan eens wat het zou kosten als je voor dat aandeel geen goede website weet voor te schotelen. Ik vermoed dat je snel genoeg inziet dat een mobiel-geschikte website absolute prioriteit heeft!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Om te starten met de vraag hoe de verhouding is: 61-22-15 (desktop-tablet-mobiel).
    Is er niet een groot verschil tussen een desktop bezoeker, een tabletbezoeker en een mobiele bezoeker?
    Niet alleen hoe de bezoeker het kan lezen, maar ook waar hij het kan lezen. Als iemand moet wachten in de rij dan wordt veelal de mobiel gechecked voor social media en mails. En mails kunnen weer doorleiden naar een website. Echter niemand die in de rij staat trekt zijn laptop uit zijn binnenzak.
    Een desktop en tablet lezer kunnen soms prima met dezelfde website overweg. Het probleem ontstaat voor met mobiele telefoons.
    Je moet naar mijn mening vooral alarmbellen laten ringelen als blijft dat er heel veel mensen met hun telefoon op de site komen.
    Ik sta dan ook geregeld verbaasd over het feit dat grote namen in de blogwereld soms nog een non responsive site hebben. Ik word dus gedwongen om de site nogmaals te openen als ik in de buurt ben van een computer.

  2. Mobiel is bij mij 33% en tablet 19%
    Sinds een maand responsive. Google geeft aan dat de oude mobiele website beter was (bij pagespeed) maar volgens mij denken de bezoekers daar anders over als ik in mijn analytics kijk.

  3. Slechts 13% maar ik ben ervan op de hoogte dat onze website zeer mobiel onvriendelijk is! Ik maak dus ook bewust geen mobiele adword advertenties aan.
    We zijn nu hard aan het werk om een nieuwe responsive website te lanceren.

  4. onze verhoudingen zijn 49-33-18 over het afgelopen jaar met een responsive website.
    Dit jaar hebben we al een minimale verschuiving gehad van 46-33-21 en verwacht dat dit jaar het mobiel gebruik alleen maar toeneemt.
    Edit: geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

  5. Mijn belangrijkste website (www.djhuren.nl) zit op 62-21-17 (desktop - smartphone - tablet).
    Ik heb deze site pas afgelopen week responsive gemaakt, een behoorlijk karwei aangezien de code al een aantal jaartjes oud was en niet altijd even logisch was opgebouwd. Bovendien was de code ook niet op iedere pagina hetzelfde waardoor ik niet even een simpele "find and replace" opdracht kon doen.
    Mijn Bob de webbouwer site, die wel al responsive was, zit op 91-4-5, veel meer desktop dus. Maar het meeste verkeer komt ook van de blogartikelen over HTML, CSS en SEO, dus die mensen zijn waarschijnlijk op dat moment met hun website bezig.

  6. Responsive website waar nog bijna dagelijks aan wordt getest/gewerkt voor een zo goed mogelijk ervaring op elk apparaat.
    Mobiel 42%
    Desktop 33%
    Tablet 25%

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *