Kijk je vaak naar de cijfers van je website? Ja? En waar kijk je dan naar? En wat vergelijk je?
In ons vak zijn cijfers één van de meest belangrijke handvatten om op te sturen. Een groot deel van onze tijd zijn we dus ook bezig met het analyseren van data: bezoekers, omzet, conversiepercentages, verkeersbronnen enz. Google Analytics is hier onze vriend (alhoewel, met GA4 zorgt deze vriend ook wel voor wat uitdagingen 😉).
Veelgemaakte analysefouten door ondernemers
Tijdens onze analyses zijn we ook vaak aan het vergelijken, bijvoorbeeld periode x met periode y. Maar nu komt het...
We zien dat ondernemers zelf ook vaak aan het vergelijken zijn. Echter zijn dit dan vaak hele korte periodes (vorige maand met afgelopen maand, deze week met vorige week of vandaag en gisteren).
Maar als het goed is weet je als ondernemer dat er bij praktisch elk product het seizoenseffect optreedt. En dat betekent dat je niet zomaar de ene maand met de andere mag vergelijken.
Of op korte termijn, deze week en vorige week. Want vorige week was misschien net die vakantieweek of waren het tropische temperaturen. Kortom: het valt eenvoudigweg niet te vergelijken.
Vergelijk de juiste periodes
De tip van vandaag: vergelijk dezelfde periode jaar op jaar. En neem minstens 1 maand.
Met deze tip weet je dat je grotendeels appels met appels aan het vergelijken bent. En staar je je niet blind op die ene week dat het net even wat beter weer was (en er over het algemeen minder mensen online zijn).
De diehard data-analisten hebben ongetwijfeld nog op- of aanmerkingen, en er zijn nog veel nuances te bedenken. Maar voor het gros van de ondernemers die in principe alleen willen weten hoe de vlag er bijhangt, en verder toch niet naar deze data kunnen handelen, is deze tip een heel goed begin.
Bonustip: Zorg er aub voor dat de cijfers kloppen. Te vaak komen we nog nieuwe klanten tegen waarbij Google Analytics niet goed is geïnstalleerd, waardoor je zo goed als blind aan het varen bent.