Na 20 jaar ondernemen met ons online marketingbureau leer je wel het een en ander over cashflow en slimme administratie. Onderstaande tips kan ik iedere ondernemer aanraden:
Reserveer je btw
Wij berekenen elke maand hoeveel btw we moeten afdragen én storten dit meteen op een aparte rekening. Als de btw betaald moet worden, schrijven we deze reserveringen weer over naar de betaalrekening.
In de begindagen rekenden we ons nog wel eens rijk waardoor het eens in de drie maanden toch weer slikken was. Door de btw te reserveren, heb je een veel beter zicht op je werkelijke cashflow. Mijn ervaring is dat je dan veel betere beslissingen kunt maken op het gebied van investeringen of werven van personeel.
Reserveer het vakantiegeld
Hetzelfde geldt voor het vakantiegeld. 8% kan aardig in de papieren lopen wanneer je rond mei het vakantiegeld moet uitbetalen. Ook dit reserveren we dus maandelijks en komt op een aparte rekening. Extra tip: reserveer niet alleen de 8%, maar ook de werkgeverslasten! Dus reserveer wat er daadwerkelijk aan cash van de rekening zal gaan.
(Uit ervaring weet ik dat de twee bovenstaande kosten een flinke impact kunnen maken op de maanden april (btw Q1) en mei (vakantiegeld)). Reserveren geeft je rust en inzicht.)
Reserveer winstbelasting
Iets wat de meeste ondernemers niet doen, is het reserveren van de winstbelasting. Wij berekenen elke maand wat de winst is (ongeveer, kan natuurlijk altijd nog iets wijzigen door creditatie of een verloren bonnetje dat wordt teruggevonden).
Van dit bedrag zetten we ook 20% op de aparte rekening.
De voordelen
Het grote voordeel van al deze reserveringen?
- Cash op de lopende rekening is ook de daadwerkelijke cash om mee te werken: geen verrassingen achteraf;
- Cash is king, en een positieve cashflow is noodzakelijk om als bedrijf te kunnen overleven. Door deze bedragen te reserveren heb je een goed beeld van je werkelijke cashflow;
- Rente op de spaarrekening ligt hoger dan op de lopende rekening, al is dat met de huidige rentes niet echt iets om heel blij van te worden 😉.