Snelle tip voor ondernemers met een webwinkel (of een website waarbij er regelmatig pagina's/producten offline gaan):
Wanneer je regelmatig producten hebt die niet meer beschikbaar zijn, vraag je je misschien af hoe je met deze productpagina's moet omgaan.
In volgorde van beste naar minst ideale manier:
- Bekijk of het product wel wordt gevonden in Google (via Search Console). Indien de productpagina rechtstreeks bezoekers uit Google ontvangt --> laat de pagina live staan en biedt alternatieven aan. Let wel: zorg dat het in één oogopslag duidelijk is voor de bezoeker dat het betreffende product niet meer bestaat. Op deze manier blijf je ook scoren op die zoektermen (ondanks dat je het product niet meer hebt of überhaupt niet meer bestaat, zolang men er op zoekt blijft het interessant deze in de lucht te houden).
- Indien de productpagina géén rechtstreekse traffic ontvangt vanuit Google organic --> redirect met een 301 naar de best bijpassende pagina. Extra tip: het is mogelijk om op de pagina waar men dan op landt een melding weer te geven dat ze zojuist zijn doorverwezen, zodat het niet vreemd overkomt dat ze plotseling op een ander (alternatief) product terecht komen.
- Pagina verwijderen. Dit is vanuit SEO-oogpunt het minst verstandig (en tevens vanuit gebruikvriendelijkheids-oogpunt).