Mijn nummer 1 tip voor communicatie op social media voor ondernemers en bedrijven?
β
πΌπ‘π¨ ππ π£πππ©π¨ π₯π€π¨ππ©ππππ¨ π©π π―πππππ£ ππππ©, π―ππ πππ£ π£πππ©π¨...
β
Deze 'regel', die ik mezelf heb opgelegd, heb ik door schade en schande geleerd. Want het is heerlijk om te discussiΓ«ren, vind ik. En discussies leveren ook altijd veel views en interactie op.
Maar ook vaak een hoop negativiteit en negatieve energie. Enerzijds is dat iets waar ik zelf niet op zit te wachten. Anderzijds is dat ook niet iets waar ik door anderen (potentiΓ«le klanten / zakenrelaties) mee geassocieerd wil worden.
Daarnaast blijft alles wat je online plaatst ook bestaan. Een scherpe mening van 5 jaar geleden waar je inmiddels niet meer achter staat? Blijft je achtervolgen.
Tegenargumenten? Ja, die zijn er ook. Want er is niets mis met af en toe kritisch te zijn, of dingen in vraag te stellen. Maar heel vaak leveren dat soort posts ook weer een hoop negatieve reacties en energie op. En als je nooit 'negatieve' feedback geeft, ben je dan wel authentiek?
Wil dat zeggen dat ik dan ergens geen mening over heb? Zeker wel, en de mensen die mij kennen weten dat ik die maar al te graag wil ventileren. Maar zeker in een online omgeving heb je weinig kans om te nuanceren. Je weet niet hoe tekst geΓ―nterpreteerd wordt door die ander.
Om misverstanden te voorkomen, negatieve energie te vermijden en te voorkomen dat iemand een ander beeld van mij krijgt dan dat ik eigenlijk zou willen hanteer ik dus mijn 'gouden regel' op social media:
πΌπ‘π¨ ππ π£πππ©π¨ π₯π€π¨ππ©ππππ¨ π©π π―πππππ£ ππππ©, π―ππ πππ£ π£πππ©π¨β¦
Behalve onder dit bericht π. Laat het daar gerust horen als je het niet (of wel) met me eens bent.
Ik ben ook benieuwd hoe andere ondernemers hiermee omgaan en misschien ook dergelijke 'regels' voor zichzelf hebben.