Gebruik maken van de bedrijfsnaam van je concurrent: hoe ga je daarmee om?
Irritant hè? Concurrenten die adverteren op jouw bedrijfsnaam of jouw producten.
Hier volgen twee tips voor zowel degene die het (willen) doen en degene die hier 'slachtoffer‘ van zijn...
Even snel: Wat is bieden op de brandname van de concurrenten?
Stel, jij bent Albert Heijn.
Je kunt er dan voor kiezen om met Google Ads te gaan bieden op zoektermen als Jumbo, Aldi, Lidl.
Oftewel, wanneer men op zoek is naar je concurrent laat je jouw advertentie zien.
De grote vraag is nu: Is het interessant om te adverteren op de brandname van je concurrent?
Adverteren op de brandname van je concurrent heeft alleen zin als jouw bedrijf/product/dienst perfect aansluit bij de zoekintentie.
Als Albert Heijn heeft het dus waarschijnlijk niet zoveel zin om te adverteren op het zoekwoord Aldi. De bedrijfswaarden liggen vrij ver uit elkaar.
Maar voor Aldi kan het misschien wel interessant zijn om te adverteren op het zoekwoord Lidl. Dat zijn redelijk dezelfde concepten.
Mijn advies, als je hiermee aan de slag wil: test het eens. Heb je bijvoorbeeld een beddenzaak op een woonboulevard met nog drie andere beddenzaken? Dan kan het best wel lonen. Want ze zijn toch in de buurt en mits je dezelfde doelgroep wil aanspreken kun je op deze manier toch extra winkelbezoek creëren.
Maar...
Hoe ga je om met concurrenten die op jouw bedrijfsnaam adverteren?
Allereerst: voel je gevleid.
Heb je dit liever niet? Probeer ze te contacteren en zeg dat je er niet van gediend bent. Of voor de wat stoutere ondernemers onder ons: zeg dat je er een advocaat naar gaat laten kijken. Kan soms ook wel werken.
Geen reactie?
Dan is mijn advies om te counteren en ook te gaan adverteren op je eigen bedrijfsnaam. Dit is iets wat ik over het algemeen adviseer om drie redenen:
1. Je bent meer zichtbaar in de zoekresultaten (je neemt meer ruimte in)
2. Je hebt meer controle over welke pagina's je belangrijk vindt en dus wil pushen in de advertenties
3. Je maakt het concurrenten lastiger die op jouw naam willen adverteren
We hebben het hier dus even over punt nummer 3. Want wanneer jij gaat adverteren op je eigen bedrijfsnaam zul je zien dat je in 95% van de gevallen boven de concurrent komt te staan.
Dit is ook wel logisch, want jouw advertentie sluit veel beter aan op de zoekopdracht. Ze zijn immers op zoek naar jou.
Daarnaast zal de concurrent waarschijnlijk ook wat meer per klik moeten gaan betalen. Kortom: ze gaan meer moeten betalen én krijgen minder traffic binnen op de zoekterm.
PS: ik ga bewust niet in op het ethische vraagstuk. Dat moet ieder voor zich weten😉. Ook merknaambescherming heb ik even buiten beschouwing gelaten, op sommige brandnames kun je namelijk niet adverteren.