Het einde van de prijsvergelijkers?

Dit is de vraag die bij veel mensen door het hoofd ging toen Google Shopping actief werd. De zoekopdracht naar een product begint meestal via Google. Als je daar onmiddellijk een overzicht krijgt is het niet meer nodig om naar een prijsvergelijkingswebsite te surfen. Ik heb ook laatst op deze manier een product gekocht (Google Nexsus S) en heb mezelf hier toch aardig wat mee uitgespaard. De prijzen gingen van 400€ tot 700€ voor hetzelfde product! Een uniforme prijsvergelijker voor alles biedt veel mogelijkheden.

Google als concurrent

Als prijsvergelijker heb je natuurlijk Google liever niet als concurrent. Maar er is altijd meer aan de hand dan je zou vermoeden. De lancering van een prijsvergelijker is niet zomaar een bijkomend product van Google maar past natuurlijk in de overall strategie. Iedereen die in Google Shopping vertoont wilt worden zal een product feed via het Google Merchant Centrum moeten toevoegen. Deze product feeds geven Google weer nieuwe mogelijkheden bij het adverteren en het uitbouwen van een affiliate netwerk.

Een einde is altijd een nieuw begin!

Om te overleven zal een prijsvergelijker innovatief uit de hoek moeten komen. Als je op een platform nog moeilijk je doelgroep kunt bereiken, dan moet je gaan kijken of er andere platformen zijn waar je doelgroep ook actief op is. En een platform wat op gebied van E-commerce sterk aan het groeien is, is Facebook! Facebook E-commerce is zelf al zo populair dat we al kunnen spreken van F-commerce.

F-commerce : Social Shopping

Sortprice.com is zo'n prijsvergelijker die de mogelijkheden hiervan al langer begrepen heeft en is op dit platform zeer actief. Zij bieden retailers een Sortprice Store applicatie aan voor het Facebook platform en dit met veel succes.
De Petco store op Facebook is een voorbeeld hiervan:

Enkele cijfers:

  • In 2010 is er voor meer dan 3,78 miljard $ aan producten aangeboden op Facebook via de Sortprice Store applicatie.
  • Dit komt overeen met meer dan 7,6 miljoen producten en dit is toename van 60% ten opzichte van 2009. Wat een enorme toename is!
  • Deze producten konden onderverdeeld worden in ongeveer 53.000 verschillende productcategorieën uit 28 verschillende productindustrieën.


Deze prijsvergelijker is duidelijk nog niet aan het einde van zijn Latijn!
Bron: Socialtimes.com

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top