Waarom call to action?

Eerder schreef ik op mijn blog al over de ideale call to action kleur. Toch zie ik dat er nog veel websites zijn die niet consequent gebruik maken van een call to action. In theorie zou iedere webpagina een call to action moeten hebben.

Een call to action maakt de bezoeker duidelijk wat hij dient te doen. En bezoekers houden hiervan. Ze willen aan de hand genomen worden en er moet verteld wat ze moeten doen.

Waarvoor gebruiken we call to actions?

Een call to action wordt vaak verward met de "koop nu" of "bestel hier" knop. Maar een call to action kan veel meer redenen hebben:

  • Bekijk de volgende pagina;
  • Bekijk onze portfolio;
  • Schrijf in voor de nieuwsbrief;
  • Reageer;
  • Stuur naar een vriend;
  • Print de brochure;
  • Neem contact met ons op;

Zoals je ziet zijn er veel call to actions te bedenken. Zoals eerder gezegd, op elke pagina zou in theorie een call to action moeten staan.

Welke call to action?

Om te bepalen welke call to action we ergens op onze pagina plaatsen zullen we ons af moeten vragen wat we van de bezoeker willen. Dit is een zeer eenvoudige opdracht die iedereen direct toe kan passen! Hieronder een kort stappenplan:

  1. Wat is het doel van de pagina?
  2. Wat wil je dat de bezoeker doet nadat hij het doel van die pagina heeft afgerond?
  3. Maak een call to action die de bezoeker stap 2 laat doen.

Concreet voorbeeld:

  1. Productpagina, doel hiervan is om het product te laten zien en er een goede omschrijving van te geven.
  2. We willen dat de bezoeker het product in zijn winkelmandje legt.
  3. We maken een call to action in de trant van: "Plaats in winkelmandje".

Let wel even op bij stap 1. Veel mensen vergissen zich bijvoorbeeld in het doel van een productpagina. De meesten zouden als doel: "zorgen dat de mensen bestellen" opgeven. Maar dat is in eerste instantie niet het doel van die pagina. Het doel van een productpagina is het laten zien van het product!

Conclusie

De conclusie lijkt me vrij duidelijk. Bekijk al je pagina's op je website en ga na of er een duidelijke call to action aanwezig is. Is dit niet het geval? Snel toevoegen dan maar!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Kleine aanvulling, die mij in het verleden eens cadeau werd gedaan en me heeft geholpen om het call-to-action gegeven beter te visualiseren: zorg ervoor dat je website geen doodlopende straten bevat.

    De belangrijkste, en meest over het hoofd geziene pagina's waarop veel site-eigenaren nog de fout in gaan is de klassieke bedanktpagina. Of die nu bedankt voor een nieuwsbriefinschrijving of een bestelling, daar moet het zeker gebeuren. Het is verleidelijk om te denken dat de klant op dat moment klaar is met z'n acties, maar vergeet niet: de mensen die de bedanktpagina zien zijn juist degenen waarvan je zeker weet dat ze een bovengemiddelde (meer dan de gemiddelde bezoeker) interesse in je website, dienst of product hebben. Juist de mensen dus, die je meer mogelijkheden (via call-to-action) wil voorschotelen dus!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top