Is jouw online business al klaar voor spraak?

“Hey Google, zet even een pak melk op mijn boodschappenlijstje. Is de supermarkt al open? En hoe druk is het op de weg?” Zo maar wat commando’s die je tijdens je ontbijt aan de Google Assistent kan geven om je dag een tikkie makkelijker te maken. Sinds een week is de spraakgestuurde assistent van Google beschikbaar in het Nederlands, en kun je legio commando’s en vragen afvuren richting je smartphone met enkel je stem. En natuurlijk was er al Siri van Apple, en Alexa van Amazon. Spraakgestuurd zoeken wordt steeds belangrijker en gaat steeds meer gebruikt worden. ComScore voorspelt dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn. Wat kun je nou precies met zo’n spraakgestuurde assistent, en bovenal: hoe speel je daar met je merk op in en zorg je ervoor dat je klaar bent voor de opkomst van spraakgestuurd zoeken?

Google Assistent

Wat kun je met een spraakgestuurde assistent?

Met een spraakassistent kun je zoekopdrachten geven, die vervolgens netjes voorgelezen worden, of op je scherm gepresenteerd. Vraag naar de hoogte van de Eiffeltoren, zoek naar het dichtstbijzijnde restaurant of de vertrektijden van de trein. Daarnaast kun je verschillende commando’s geven, bijvoorbeeld om muziek af te spelen, je smartverlichting te activeren of je ergens naartoe te navigeren. Ook kun je een SMS of Whatsapp bericht dicteren en verzenden. Handig als je in de auto zit of even je handen niet vrij hebt. Spreken gaat vaak sneller dan typen, al zal je dit thuis vaker doen dan in de trein bijvoorbeeld. De AI (Artificial Intelligence) van deze spraakassistenten wordt ook steeds beter, zodat ze goed begrijpen wat je wilt zeggen, meer context begrijpen en je steeds meer een dialoog aan kunt gaan, in plaats van rigide stemcommando’s te roepen.

Wat kun je als merk met een spraakgestuurde assistent?

De Google Assistent, toch wel een van de meest uitgebreide spraakassistenten van dit moment, biedt merken de mogelijkheid om eigen interacties in te bouwen. Veel grote merken maken hier al gebruik van. Zo kun je je boodschappenlijstje samenstellen en zien wat er in de bonus is met Albert Heijn, cadeautips krijgen van Bol.com, haaradvies van Andrélon, of even Apeldoorn bellen. Vluchtinformatie opvragen via KLM, je saldo bij de Rabobank opvragen en je slimme thermostaat van Eneco bedienen, en nog veel meer, allemaal via een simpele spraakopdracht. Developers kunnen hier hun eigen acties aan toevoegen via Actions on Google. Bedenk hoe jouw bedrijf, dienst of merk hier op in kan spelen!

Google Assistent voor je merk

 

Spraakgestuurd zoeken en SEO

Nu er meer en meer via spraak gezocht gaat worden, veranderen ook de zoektermen waarmee gezocht wordt. Getypte zoekopdrachten zijn vaak kort, gemiddeld slechts 1 tot 3 woorden. Bij spraakgestuurd zoeken gebruik je vaak volledige volzinnen. Ga maar na: als je een restaurant zoekt achter je toetsenbord gebruik je vaak een zoekterm als “goedkoop sushirestaurant Amsterdam”. Schakel je de spraakgestuurde assistent in dan kun je hem gewoon de vraag stellen “Wat is een goedkoop sushirestaurant in Amsterdam dat nu open is? Spraakgericht zoeken is vaak een volledige vraag, getypte zoektermen zijn vaak een paar korte steekwoorden. Voor SEO betekent dit dat zoekwoorden in spreektaal steeds belangrijker gaan worden.

De lengte van gesproken zoekopdrachten

Bron

Gesproken zoektermen zijn dus langer, en geven daardoor meer context. Dit kan jou als marketeer meer inzicht geven in waar in de customer journey jouw klant zich bevindt, en dat nemen wij dan ook zeker mee in de audit fase van ons KGOM Succesmodel.

Om een voorbeeld te geven: bij een vraag als “Wat is het verschil tussen een tablet en een laptop?” bevindt iemand zich duidelijk nog in de oriënterende en onderzoekende fase. Een vraag als “Hoe duur is een iPad?” of “Waar kan ik een tablet kopen?” betekent dat iemand al veel eerder geneigd is om een aankoop te doen. In je SEO en SEA strategie betekent dat je op beide soorten vragen een ander antwoord paraat moet hebben.

Spraakgestuurd zoeken en de customer journey

Bron

Eén ding is zeker: het aantal gesproken zoekopdrachten zal steeds verder toenemen. Dit heeft ook impact op je SEO strategie. Content wordt hierbij nog belangrijker, en dan met name content die antwoord geeft op de verschillende vragen die consumenten op je af kunnen werpen. Houd rekening met zowel gesproken als getypte zoekopdrachten als je SEO-teksten schrijft. Je long tail zoekwoorden (de meer specifieke en beschrijvende zoekwoorden) zijn voor spraakgestuurd zoeken belangrijker dan ooit. En natuurlijk: zorg dat je mobielvriendelijk bent, want dat is toch het belangrijkste device waar spraakgestuurd zoeken op gebruik wordt.

Hoe speel jij in op deze trend? Vertel het ons in de comments!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik vind spraakbesturing in veel apps een uiterst irritante toevoeging aan Android. Ik weet niet hoe ik hem uit moet zetten en als dat onmogelijk is zal mijn volgend toestel geen Android besturingssysteem bevatten.

  2. Als inwoner van Duitsland heb ik ruim anderhalf jaar zeer prettige ervaringen met de Amazon Echo. Hoewel ca. 7% van de huishoudens hier een Echo heeft aangeschaft (bijna 3 miljoen stuks) ligt er nog een wereld te winnen voor het bedrijfsleven. Alleen grotere organisaties en het MKB in de grote steden weten goed hoe zij op deze nieuwe vorm van SEO moeten inspelen, de rest heeft werkelijk nog geen benul. De kloof tussen de grote jongens en de kleinere, regionale of lokale ondernemers wordt daarmee snel groter. Wanneer ik bijvoorbeeld iets wil bestellen, word ik steevast doorverwezen naar de top-3 van Alexa's zoekresultaten; en dat zijn de grotere bedrijven en ketens.

    Naar verwachting liggen de smart speakers van Amazon en Google eind dit jaar ook in de Nederlandse schappen. Wie zich niet nu al voorbereidt op de nieuwe kansen om 'gehoord' en gevonden te worden, ligt snel op achterstand - net zoals zich op dit moment in Duitsland voltrekt.

    Carl Lunenborg

  3. Ik vrees er toch een beetje voor. Wij hadden hier in Vlaanderen in de jaren 90 al een Lernout & Hauspie die beloofde dat iedereen en alles aan de spraak ging. We weten allemaal hoe met deze jongens is afgelopen. Niet zo goed.

    Uiteraard is spraaktechnologie ondertussen al wat verbeterd, maar het blijft toch behelpen. Mijn Siri begrijpt me dikwijls niet, wat dan voor irritatie zorgt en even later voor geen gebruik meer.

    Ik heb zelf al meegewerkt aan spraaktechnologie in een medische omgeving. Daar gebruikten ze high-end spul, wat de gewone gebruiker van een webshop echt nog niet krijgt. Daar werd de 'must have' snel een 'nice to have' en even later werd het zelfs finaal afgeschoten.

    Met de huidige technologie hebben we nog altijd dezelfde problemen als in de jaren 90:

    * Achtergrondlawaai blijft een probleem

    * 'Anders' praten (vlugger, trager of bij een verkoudheid bv.) en hopla het werkt niet meer.

    * Zo'n device is totaal niet intelligent, het begrijpt de context van woorden niet. Wat, toegeven, ook niet eenvoudig is op te lossen. Het zal wellicht wachten worden op kwantumcomputers voor dit gaat lukken.

    * Ook psychologisch zal het wel een probleem blijven. In je eentje wil je wel eens met Siri (of andere spraakdames praten), ik wil het je wel eens zien doen in een vol kantoor of in een afgeladen trein.

    * Je hebt er minder privacy door. Iedereen kan mee luistervinken wat jij allemaal zit op te vragen. Het is een beetje voorspelbaar dat we dit niet altijd willen. "Hallo bol.com, doe mij maar [insert een willekeurig seksspeeltje]". Dat komt wel goed dan. 🙂

    Het is natuurlijk altijd gevaarlijk om de toekomst te voorspellen, maar ik schat toch een beetje in dat het een gimmick zal blijven en alleen zijn nut kan hebben in héél specifieke settings.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top