LV: Auto redirect goed voor seo?

8 mei, 2009

auto refresh tag goed voor seo?Vraag van Sebastian: Is een refresh tag goed voor de zoekmachines?

Ik heb een landingpage aangemaakt specifiek gericht op voip providers. De landingpage verwijst naar een lijst/overzicht van voip providers met hun prijzen, specificaties en aanbiedingen. (werkt nu nog niet, linkt nu nog naar VoIP forum)

Nu heb ik het idee om op de betreffende pagina dmv een zogenaamde refresh tag na een aantal seconden sowieso te redirecten naar de uiteindelijke pagina met de lijst. (Ik weet dat het niet gebruiksvriendelijk is!)

Vraag is nu wat Google qua indexatie doet met pagina's waar een auto refresh in de code staat. Ik denk zelf dat hij deze uiteindelijk ziet als enkel een redirect page en hem dus betreffende de ranking laag gaat waarderen. Aangezien dat uiteraard niet de bedoeling is, vraag ik me af of jij hier misschien een antwoord op hebt.

De landingpage is zo goed als mogelijk geoptimaliseerd en zou met al zijn content dan ook het liefst goed geindexeerd moeten worden door Google.

Antwoord van Karel: Is een refresh tag goed voor de zoekmachines?

Wat is een auto refresh tag

Voor degene die niet weten wat een auto refresh tag is hier een voorbeeld, deze metatag wordt in de header van een webpagina geplaatst:

meta http-equiv="refresh" content="5;url=paginanaam.html"

Wanneer er dus iemand op deze pagina komt wordt deze na 5 seconden doorgestuurd naar "paginanaam.html.

Auto refresh niet verstandig

Zoals je zelf al aangeeft is een dergelijke constructie niet verstandig. Wat je nu probeert is een pagina te maken die speciaal bedoeld is om hoog te scoren in de zoekmachines. Daar bovenop komt dan nog eens dat je de bezoekers ook eigenlijk een andere pagina wil laten zien.

Met andere woorden, je probeert de zoekmachines een andere pagina te laten zien als dat de bezoekers te zien krijgen (welliswaar met enige vertraging, maar toch). En dat mag dus niet...

Wat is wel verstandig

Uit je vraag begrijp ik dat je een  landingspagina wil maken die hoog scoort in de zoekmachines. Mijn vraag aan jou is waarom je hier een aparte domeinnaam voor hebt geregistreerd? Mijn advies is om op hetzelfde domein als je forum dergelijke pagina's te plaatsen. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste hoef je slechts linkbuilding voor één domein toe te passen, scheelt je een hoop werk. Ten tweede hoef je bezoekers niet naar een andere website oid. te sturen. Onderaan de pagina met informatie plaats je gewoon een link met als tekst iets in de trant van:

"Meer weten over VOIP, ga hier naar ons forum"

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hallo Karel,

    `Uit je vraag begrijp ik dat je een landingspagina wil maken die hoog scoort in de zoekmachines. Mijn vraag aan jou is waarom je hier een aparte domeinnaam voor hebt geregistreerd?`

    Dat is omdat de betreffende pagina een apart iets is, wat wel met voip te maken heeft, maar geheel los moet staan van het bellenkanookzo forum.

    Dat is de reden dat we gekozen hebben voor een nieuw, eigen domein.

    Uiteraard komen er her en der wel wat links naar het voip forum. Maar daar is de pagina in eerste instantie expliciet niet voor bedoeld.

    Het verhaal over de auto refresh bevestigd inderdaad mijn vermoeden. Daar moeten we dus maar vanaf zien !

    Dank voor je input!

  2. Het voelt allemaal wat gekunsteld. Het is mij in het geheel niet duidelijk wat Sebastian met die auto refresh wil bereiken.

    Een auto refresh wil hier eigenlijk zeggen dat de pagina niet bedoeld is voor de gebruiker. En pagina's die niet bedoeld zijn voor de gebruiker zou ik asap verwijderen en al helemaal niet gebruiken voor reclame campagnes of SEO.

    Je kan ook een landingspagina maken die gebruiksvriendelijk en bruikbaar is en die vervolgens laten scoren in Google.

  3. @sebastian,
    Wat was je doel met die refresh. Als het geheel los moet staan dan kun je toch ook op het domein van de landingspagina toegevoegde waarde leveren.

  4. @Erik

    Het refresh idee kwam in een brainstorm sessie met mijn collega's naar boven. Omdat we graag willen dat ze vanaf de landingpage een andere specifieke pagina ook gaan bezoeken. Vandaar dat het idee geopperd werdt.

    Ik vroeg me toen af wat het effect van een refresh url op de google ranking heeft.

    That's all. Hetgeen ik vermoedde (namelijk beter niet gebruiken) is bevestigd.
    Verder ben ik het met je eens dat e.e.a niet logisch is en je beter je lp zo goed mogelijk kunt optimaliseren 😉

  5. Een refresh om mensen te dwingen naar een andere pagina lijkt me bijzonder contra productief, ongeacht wat het doet met de ranking.

    Anderzijds, een goede brainstorm heeft zoveel mogelijk ideeën waarna je gaat strepen in de opties.

    Succes met je doelen.

  6. @Erik

    Precies.!
    Daarom heb ik in mijn eerste post ook zelf al opgemerkt dat het gebruik van de refresh url niet gebruiksvriendelijk is.

    Waar het mij feitelijk om ging was het effect op de ranking (wat nu geheel helder is)

    Bedankt voor je input en idd van brainstromen wordt iedereen wijzer ! Echt een aanrader.

  7. In dit geval niet omdat de betreffende pagina wel in beeld moet komen. Het is dus geen specifieke "doorstuurfunctïe"als een 301 die je gebruikt als je bijvoorbeeld een hele nieuwe site online hebt gezet.

  8. Hello Karrel,
    Just information...
    One of my friend, mashengky.com, now in holland. He is one of the best internet marketer from Indonesia.
    maybe you could discus with him about internet marketing. He is a nice person.
    Thank you

  9. Alle redirects, die geen 301 of 302 redirects zijn, zou ik niet gebruiken. Maar dat even terzijde.

    Het is voor de bezoeker inderdaad irritant als hij na x seconden wordt doorgestuurd (zeker vanaf een landingspagina).

    Dat Sebastian voor een nieuw domein gekozen heeft, is op zich niet gek. Grote bedrijven doen dat volgens mij ook regelmatig (campagnematig).

  10. Bij black hat seo zie je de meta http-equiv="refresh" content="0" nog regelmatig terugkomen. Als is het maar om de back button uit te schakelen. Maar dat is natuurlijk niet zoals SEO echt moet.

  11. Negeer mijn reactie hierboven maar, ik doelde op de driehoekhaakjes (SHIFT + komma en SHIFT + punt) die aan het begin van de meta tag staan, blijkbaar filtert de blog ze eruit.

  12. Beste allen,

    Even aanhakend op dit onderwerp heb ik een andere vraag:

    Is het verversen van je pagina via auto-refresh schadelijk voor je vindbaarheid door google?

    Ik kan er op internet bijna niets over vinden maar ben wel zeer benieuwd of dit nu wel of niet zo is.

    Alvast bedankt!

    Groeten,

    Benjamin

  13. Hoi Benjamin, ik zie net dat op jouw post geen feedback kwam. Ik deel het standpunt van website promotie en zou alles behalve de 301 en 302 gewoon alles vermijden. Waarom zou je überhaupt refresh gebruiken??

  14. Ik ben ook een voorstander voor het gebruik van 301 en 302. Meta refresh en Javascript refreshes zijn client side. Lijkt me sowieso niet handig 🙂

  15. Beste Fons,

    Geen probleem het artikel was al wat ouder en verwachte eigenlijk al geen response meer 😉 maar toch bedankt :).

    De reden voor een meta refresh is omdat we soms tegen het probleem aan lopen dat we te veel verkocht hebben waardoor bannercampagnes soms niet uit geserveerd kunnen worden.

    Uiteraard krijg je dan het argument waarom zet je geen adwords in? Om 2 redenen:
    1. Mijn budget is niet zo groot dat ik veel in kan kopen waardoor ik zeer "goedkope" woorden in moet kopen waardoor de traffic die er op komt zeer klein is.
    2. Daarnaast laat de tijd die ik hiervoor heb het ook niet toe om een goede campagne te managen.

    Dus een adword campagne is out of the question. SEO is natuurlijk een optie maar dat is iets wat meer tijd kost en als ik bij wijze van spreken volgende week maandag een campagne moet uitserveren dan bereik met SEO te weinig.

    Volgens mij zijn daarom de enige mogelijkheden van het uitserveren:
    1. De kosten per campagne verhogen waardoor er minder verkocht wordt
    2. Een marketingcampagne opzetten in de vorm van een prijsvraag etc. om snel traffic te genereren
    3. Een auto-refresh waardoor er meer pageviews gegenereerd worden.

    Zoals je waarschijnlijk al door hebt is bij ons optie 3 op het moment de enige optie. Vandaar dus ook mijn vraag weten jullie wat het effect is op Google ranking, de zoekresultaten, etc.?

    Ben heel benieuwd naar je reactie!

    Groeten en bedankt,

    Benjamin

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *