Als ik het maar mooi vind

s_sunset23Wat is nou eigenlijk een mooie website? De één krijgt het warm van een flash website die grafisch van het beeld spat en de andere wordt blij van een rustige herkenbare website met summier kleurgebruik. Smaken verschillen en veranderen ook door de jaren heen. Is het verstandig om te kiezen voor iets wat jezelf mooi vindt, iets wat je doelgroep mooi vindt of iets wat de zoekmachine mooi vindt. En bestaat er eigenlijk ook een gulden middenweg?

Als je kiest voor iets wat je doelgroep mooi vindt maar waar jezelf van gruwelt, straalt de website dan nog wel de identiteit van jouw eigen toko uit?  En wat nou als je in de grafische industrie werkzaam bent en al je creatieve kunsten via een flash website wilt tonen? Dit wordt niet gewaardeerd door Google die niet zo van kunst houdt maar wel weer erg veel van lezen.  Hoe vind je de balans tussen trends,  doelgroepen, je eigen identiteit en de eisen van een zoekmachine?

Het volgen van trends is in mijn ogen vaak niet zo slim. Tenminste als je afgaat op slechts een modegril of hype. Vergelijk het maar met het dragen van een legging bij vrouwen.  In de jaren 80 was dit hip en modieus en tegenwoordig wordt dit (in de ogen van velen afzichtelijke) mode item weer volop verkocht. Het is opeens weer hip. Nou is het niet zo verstandig om je website aan te passen op zo'n modetrend.  En zeker niet zo'n discutabele modetrend. Vaak zijn deze kortstondig en vragen we ons een jaar later af wat ons in hemelsnaam bezield heeft. Oké de meeste trends komen na een decennia wel weer terug maar in die tussentijd loopt of eigenlijk staat je website er niet zo aantrekkelijk bij.

Wat wil je overbrengen met je website?

Het grafisch element van je website is belangrijk maar het gaat te allen tijde om de inhoud. Hou niet krampachtig vast aan trends, modegrillen of je eigen voorkeuren. Wat wil je overbrengen met je website? Gaat het om een gevoel of gaat het meer om de inhoud?  Wanneer je een gevoel wilt overbrengen dan is het kleurgebruik en de beleving erg belangrijk. Maar de meeste ondernemers onder ons willen met name informatie overbrengen en prikkelen tot een actie. Hiervoor is de content en structuur zeer belangrijk. Zoek naar een balans tussen techniek, lay-out en content.

Wat heb je aan een website als je niet bestaat?

Wat heb je eigenlijk aan een website als je niet bestaat voor Google. Dan kun je toch net zo goed een mooie brochure of een commercial maken? Eigenlijk zouden we gewoon goed naar de zoekmachine moeten luisteren. Hij leest veel en we weten allemaal dat je van lezen slim wordt. Zo'n zoekmachine moet dus best wel een slim mannetje zijn. Ga eens in gesprek met de zoekmachine vraag hem om advies en stel de volgende vragen:

  • Wat lees je graag en hoe lees je dit het liefst?
  • Hou je van afbeeldingen of wil je lezen wat de afbeelding laat zien?
  • Hou je van flash filmpjes of wil je deze liever omzeilen om gelijk tot de kern van de teksten door te kunnen dringen?
  • Vind je het prettig als ik woorden herhaal en één onderwerp per pagina aansnijd?
  • Hou je van structuur in de vorm van broodkruimels en een sitemap?
  • Vind je kleurstelling belangrijk of kan het je niet zoveel schelen aangezien je kleurenblind bent?

Je zult zien dat als je tegemoet komt aan de wensen van een zoekmachine er nog genoeg ruimte overblijft om je eigen identiteit en de voorkeuren van je doelgroep door te voeren.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wat mij betreft is het vooral belangrijk wat je wilt overbrengen, voor welk doeleinde je een website inzet en voor welk publiek je de website maakt.

    Te vaak zijn er mensen die denken dat je alleen met flash dynamisch ogende websites kunt maken. pasgeleden kwam er iemand langs voor een flashy website waarvan mensen met een (visuele) beperking de grootste doelgroep vormen ... Smaak blijft toch persoonlijk en ik geef zelf dan ook de voorkeur aan een gebruiksvriendelijke interface.

  2. Ik heb bij de website toch echt naar het publiek proberen te kijken. De site is op vrouwe gericht(met name de afbeeldingen) omdat ik het idee heb dat zij toch vaak de beslissing nemen in het proces.

  3. @Adriaan, ik heb je site even gechecked, ziet er leuk uit. Ik weet nou niet of je juist op vrouwen zou moeten mikken, ik bedoel mannen hebben misschien nog wel meer inspraak in de keuze van de auto..?

    Je SEO is trouwens crap (mag ik dat zo zeggen..), dat zeg ik eigenlijk alleen omdat het bedrijf wat achter je site zit zegt hier goed in te zijn, maar alleen de code al bewijst anders.. Misschien zou je ze kunnen aanspreken (sorry voor de offtopic comment)

  4. @Tim & Adriaan,

    Inderdaad onbegrijpelijk dat een bedrijf dat zegt seo te doen niet eens keywords en description opneemt in de code...

    Wel leuke site verder Adriaan.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top