Zo stimuleer je creatief denken op kantoor

3 december, 2008

Creatief denken op kantoorEen van de moeilijkste momenten bij het schrijven van een marketingplan voor klanten vind ik het zoeken naar en definiëren van onderscheidende voordelen. Producten en diensten lijken steeds meer op elkaar, de technische of inhoudelijke aspecten groeien steeds vaker naar elkaar toe. Dus moeten ondernemers andere troeven uit de kast halen om zich van concurrenten te onderscheiden.

Een van die troeven is creativiteit. Dank zij drie recente opdrachten, voor een bureau van industrieel design, een grafisch bureau en een distributeur van geokunststoffen, heb ik deze week heel wat uren nagedacht, gepraat en gediscussieerd over creativiteit als onderscheidend voordeel.

Maar wat is creativiteit? Elke onderneming kan aan creativiteit een andere invulling geven:

  • Het designbureau zal u met creativiteit ondersteunen bij het design van uw producten;
  • Het grafisch bureau kan uw boodschap op een onderscheidende manier creatief gaan vertalen in eenvormige communicatie;
  • Een fabrikant zal het onderscheid maken met het design van zijn producten (denk aan Apple);
  • Een distributeur van producten zal creatieve oplossingen en innovaties bedenken voor zijn klanten;

Een consultant in marketing en communicatie als ik zal u leren hoe u creatiever omgaat met uw marketingbudget en er zo meer rendement uit haalt.

Creativiteit als onderscheidend voordeel dus. Rest de vraag: Hoe organiseer en stimuleer je creatief denken, de brandstof voor creativiteit?

Natuurlijk heb je creatieve mensen voor jou toepassing of sector nodig. Maar, in tegenstelling tot kinderen, zijn de meeste volwassenen niet permanent creatief. We leren het af naarmate we ouder worden, omdat we risico's gaan incalculeren en steeds meer rekening houden met de mening van anderen. Dus moeten ondernemers die van creativiteit een onderscheidend voordeel willen maken, een creatieve omgeving gaan scheppen.

Daarover gaat het filmpje van Tim Brown, CEO van Ideo, een toonaangevend designbureau op Europees vlak. Ik leerde Ideo kennen tijdens een project voor Chiquita, en stond versteld van de manier waarop creatief denken ingebed zit in dit ganse bedrijf. Het filmpje duurt 27 minuten, ga er dus even voor zitten. Hij geeft voorbeelden hoe je creatief denken kunt stimuleren in je kantoor.

Voor een voorbeeld dichter bij huis verwijs ik u graag naar een eerder verschenen artikel van Bart De Waele, zaakvoerder van Netlash, een internetbedrijf dat Google-geoptimaliseerde websites bouwt. Ik deel de kantoorruimte op de Ajuinlei met hen, en ‘profiteer' dus mee van hun creatieve omgeving. Hij vertelt in zijn artikel hoe hun werkomgeving invloed heeft op hun creatief denken.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik vraag me af of creativiteit nu wel echt een troef is als het gaat om onderscheidend vermogen. Alhoewel het een zeer belangrijk kenmerk is vind ik het te vaag om onderscheidend te zijn.

    Het gaat erom wat je met die creativiteit bereikt.

  2. Creativiteit is samenwerken en brainstormen met alle betrokken partijen en specialisten. Stap voor stap uitwerken en vooraf je doel(en) beschrijven.

  3. Behalve creativiteit is het belangrijk om in de ruimte waarin je werkt productiviteit te stimuleren.

    Zet bijvoorbeeld projectgroepen bij elkaar, geef functies aan ruimtes binnen je kantoorpand bijvoorbeeld;

    - Ruimte om klanten te ontvangen
    - Vergaderruimte
    - etc etc

    Vervul niet te veel functies binnen 1 ruimte maar splits het op in meerdere ruimtes

  4. Om creatief denken op gang te brengen moeten we leren om (tijdelijk) de veilige vastgeroeste kaders los te laten en durven verder te kijken dan onze vaste patronen. Er zijn heel veel oefeningen om dit te doen. Mindmappen, brainstormtechnieken etc. Ikzelf gebruik goochelen als middel om creatief denken in gang te zetten en jongleerworkshops om de hersenen verder op weg te helpen met creatief denken. Hier kun je mij voor inhuren, maar dat hoeft niet! Koop een setje jongleerballen en ga aan de slag. Koop een goedekope goocheldoos en probeer zonder gebruiksaanwijzing een truc te doen. Succes verzekert!

  5. Ik kan helemaal niet creatief denken. Ik heb geen mening en meestal weet ik niet wat ik moet zeggen. mijn hoofd is helemaal leeg. Ik kan nooit een gesprekje houden want ik weet niet wat ik moet zeggen. zelfs ik weet niet hoe ik mijzelf moet beschrijven of wat ik van iemand vind. Kan iemand mij vertellen hoe ik er van af kom en wat ik moet doen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *