Google en de title tag…

Nog even de title tag in het kort:

De title tag is de titel van een webpagina. Deze vertelt waarover de pagina hoofdzakelijk gaat en wordt ook weergegeven in de organische zoekresultaten.

Deze vind je terug in de broncode en ziet er zo uit:
<head>
<title>Hier komt dan titel te staan</title>
</head>
<body>
</body>
De title tag is een belangrijk deel van SEO! Waar moet je op letten?

  • Zorg ervoor dat iedere pagina een unieke pagina titel heeft
  • Maak hier gebruik van belangrijke zoekwoorden
  • Schrijf de titel voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines
  • Beperkt het aantal tekens tot max 65 (inclusief spaties), meer mag, maar dan loop je de kans dat deze in de zoekresultaten wordt afgekapt.

Negeert Google jouw title tags?

Verschillende webmasters hebben gemeld dat Google hun title tags negeert. De discussie begon op het WebmastersWorld forum waar verschillende webmaster hun beklag deden. Google zou andere titels weergeven in de zoekresultaten dan wat er was opgegeven in de title-tag.
Dat Google zoekresultaten aanpast als deze in hun ogen dan relevanter worden is al langer bekend. Dit komt regelmatig voor met de meta description maar dit zal nu ook vaker met de title tag gaan gebeuren. Matt Cutts zegt hier ook op: We (Google) reserve the right to try to figure out what's a better title."
Als Google dus denkt een betere titel te kunnen weergeven zullen zij dit ook doen. Het is heel goed te begrijpen dat webmaster niet blij zijn als Google een andere titel neemt, want ook dit speelt een grote rol in het doorklikpercentage! Maar aan de andere kant, Google is de grootste zoekmachine en hun strijd tegen verschillende SPAM technieken is begrijpbaar.
Een aantal redenen voor het niet weergeven van je title tag:

  • Deze is veel te lang of veel te kort
  • Wordt verschillende keren herhaald op andere pagina's
  • Bestaat uit een opsomming van zoekwoorden.

Besluit

Dat Google steeds strenger wordt is een natuurlijke evolutie waarin webmasters alleen maar in mee kunnen gaan. Belangrijk hier is om dit op de voet te volgen! Controleer dus of je title tags nog steeds worden meegenomen in de zoekresultaten en voer ook regelmatig een test uit of je deze misschien kunt gaan optimaliseren om het doorklikpercentage verder te verhogen.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Kwestie van "aan de bal blijven". Wij gaan niet 100% van ons "hoofd keyword" relatiegeschenk....... Maar richten ons op de breedte, Title tag is daarvoor prima om mee te werken.
      Groet,
      Nick Denekamp
      DeBle relatiegeschenken

  1. Heel logisch eigenlijk. Title tag en meta description worden meer en meer misbruikt; volgeplempt met zoekwoorden, reclame kreten enz. Een SEO-trucje zeg maar. En trucjes worden afgestraft.

  2. Is m.i. geen kwestie van afstraffen.
    Google maakt het zoekers gewoon wat makkelijker door title en zoekopdracht wat beter op elkaar af te stemmen 🙂
    (en de inhoud van de title wordt nog gewoon voor de "waardering" gebruikt )

  3. Als je je titels aanpast zodat ze nuttig voor de gebruikers zijn, is er volgens mij niets aan de hand. Degene die SEO 'trucjes' uithalen zullen veel sneller door de mand vallen.

  4. Bestaat er een script voor het automatisch aanmaken van een title tag per pagina? Diverse cms-systemen werken hier al mee.
    Wordt een automatische title tag overigens aangeraden??

  5. Wat veel CMS systemen doen is de titel van een pagina of bijvoorbeeld de inhoud van de eerste H2 pakken. Via mijn CMS zorg ik dat ik unieke titels heb. De statische pagina;s, catpages en homepage geef ik apart een titel.
    Daarnaast heb ik voor elke pagina de mogelijkheid dit te overrulen. Als ik een artikel maak en ik wil toch een andere titel dan kan ik dat aangeven en wordt die titel gebruikt. Mijn eerste doel is elke pagina zijn eigen unieke titel en het tweede doel is pagina;s optimaliseren voor de zoekmachine en daarvoor wil je soms een andere title gebruiken.

  6. Ik heb deze site lopen : http://www.bootnetwerk.nl op een gegeven moment als je de zoekmachine ingaat (zoek een boot) wordt het URL dynamisch, de zoekmachine (zoek een boot) gaat in een aantal stappen naar het eindresultaat. Het URL bevat dan een aantal variabelen. Is het erg kwalijk als hier de titel niet uniek is?

  7. Is er een instrument dat bepaalt hoe lang/breed de titletag en de metadescription kan zijn? Dat ik de title en tekst ergens invoer zodat ik meteen kan zien (zonder te hoeven uitproberen) of de tekst lang/breed genoeg is (en dus niet afbreekt).

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top