Online omzetdaling of verkeerde vergelijking?

Edwin
21/3/2023
Algemeen
X
min leestijd
Edwin
21/3/2023
Algemeen
X
min leestijd

Heb jij soms ook last van tegenvallende online cijfers in vergelijking met de pieken tijdens corona? Ook wij als online marketing bureau zien de omzet en lead-aanvragen bij sommige klanten achterlopen ten opzichte van 2022. Dat zien wij voornamelijk terug bij niet-noodzakelijke en luxeproducten.

Ondanks dat er weer een kleine groei in 2023 wordt verwacht, zagen we in 2022 een krimp in de Nederlandse e-commerce markt. Zo werd er in 2022 gerapporteerd dat de markt met 27% was gedaald ten opzichte van van het voorgaande jaar. Belangrijk om te weten: dit was de eerste keer dat e-commerce daalde in Nederland! De oorzaak hiervoor kunnen wij terugleiden naar verschillende redenen:

  • Inflatie
  • Winkelstraten zijn weer open
  • Vergelijking met de cijfers gedurende corona

Inflatie

Volgens het CBS was de inflatie in 2022 10% hoger dan in 2021, dit was in 2021 nog 2,7%. Energie, zo’n 114% duurder, was hierbij de grootste aanjager van de totale inflatiestijging. Daarnaast was voeding zo’n 10,8% duurder dan het voorgaande jaar en waren motorbrandstoffen gemiddeld 18,1% duurder.

Door de inflatie hebben mensen minder te besteden wat direct effect heeft op het uitgavenpatroon van de consument in het geval van niet-noodzakelijke goederen en luxeproducten.

Winkelstraten zijn weer open

Sinds woensdag 26 januari 2022 waren de winkels, en daarmee ook de winkelstraten, weer open. Dit zagen ondernemers direct terug in de online omzetcijfers. Zo werd er tijdens het eerste kwartaal van 2022 een gemiddelde daling van 27% gerapporteerd en tijdens het tweede kwartaal van 2022 een daling van 12% in Nederland in vergelijking met het jaar ervoor.

Vergelijking met de cijfers gedurende corona

Doordat de winkels gedurende corona gesloten waren, zagen ondernemers hun online verkopen stijgen. Daarnaast hadden mensen ook geld over, omdat ze geen leuke uitjes konden hebben zoals uit eten gaan of een dagje weg. Ook het vakantiegeld moest een andere bestemming vinden. Dit zorgde ervoor dat mensen extra te besteden hadden en geforceerd online moesten winkelen. Dit had als direct gevolg uitstekende omzetcijfers voor de jaren gedurende corona. 

Het is daarom ook niet zo gek dat er in de loop van 2022 en begin 2023 een negatief omzetbeeld te zien is in vergelijking met de jaren gedurende corona. Naast de inflatie hebben mensen nu veel meer mogelijkheden om hun geld uit te geven in bijvoorbeeld de winkelstraat of de horeca.

Daarnaast zijn er ook veel aankopen eerder gedaan dan mensen oorspronkelijk gepland hadden. Denk daarbij aan keukens, bedden of meubels. Consumenten die van plan waren om over enkele jaren hun keuken of bed te vervangen, hebben deze aankoop tijdens corona naar voren gehaald. Er was immers toch budget; het geld kon namelijk niet aan andere zaken worden besteed.

Hoe dan eerlijk vergelijken?

Het meest eerlijke is om de coronaperiode uit te vlakken. Neem daarvoor bijvoorbeeld de cijfers van 2015 tm 2019 en kijk wat de gemiddelde jaarlijkse groei is geweest.

Deze groei kun je dan extrapoleren naar bijvoorbeeld 2023. Je ziet dan wat de prognose voor dit jaar zou zijn, zonder rekening te houden met de coronaperiode.

In het onderstaande voorbeeld zie je wat we bedoelen. De rode trendlijn is gebaseerd op de omzet uit 2015 tm 2019. De blauwe balken zijn de daadwerkelijk behaalde omzetten.

Zoals je kunt zien waren de jaren 2020 tm 2022 uitschieters boven de trend. Wanneer we de groei van voor corona extrapoleren zouden we voor 2023 uit moeten komen op een omzet van ongeveer €155.000. Ondanks dat dit dan twee jaar op rij een daling zou zijn van de omzet, zouden we dan nog steeds de trend volgen van voor corona!

Om eenzelfde overzicht te maken voor jouw bedrijf hebben we een zeer eenvoudige Google Sheet gemaakt die je hier kunt bekijken en kopiëren voor eigen gebruik!

Enkele kanttekeningen bij het bovenstaande:

  • Er moeten uiteraard wel data zijn van voor corona, vooral voor startende bedrijven is het erg lastig om te vergelijken.
  • We gaan hier uit van een stabiele groei. Wanneer je bijvoorbeeld in 2018 je marketingbudget hebt verviervoudigd, zul je hier ook rekening mee moeten houden: ook die uitschieters zul je dus moeten uitvlakken, wat met een trendlijn goed te doen is.

Conclusie

Het blijft lastig om goed te vergelijken. Er is namelijk veel veranderd tijdens en door corona. Maar met de bovenstaande methode heb je toch een goed aanknopingspunt. Dan valt die daling die je ziet verhoudingsgewijs nog wel mee, en zit je misschien zelfs boven de trendlijn!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier