Pre-2025 Editie: Waarom marketingkennis je omzet als ondernemer beïnvloedt

Mike
3/10/2024
Algemeen
X
min leestijd
Mike
3/10/2024
Algemeen
X
min leestijd

Hoe zou Nokia zich hebben gevoeld toen de eerste smartphones marktaandeel veroverden? In de snel veranderende wereld van 2024 voelen veel ondernemers zich waarschijnlijk net zo. Innovatie en technologie ontwikkelen zich namelijk razendsnel. Herken jij het gevoel dat je voortdurend nieuwe dingen moet leren en snel moet schakelen? Omdat je bang bent dat de concurrentie je anders voor zal zijn? Deze constante veranderingen vereisen dat ondernemers scherp blijven. Bedrijven die willen groeien, moeten steeds vaker de juiste kennis in huis hebben voor het maken van strategische keuzes. In dit artikel lees je waarom marketingkennis van invloed is op je omzet en toekomstbestendigheid.

Wat is marketing en waarom is het belangrijk voor ondernemers?

Iedereen heeft een beeld van wat marketing betekent. Maar wat houdt het nu precies in? Marketing komt van het Engelse to market, oftewel "op de markt brengen". Het gaat verder dan alleen reclame maken. Het gaat om het effectief positioneren van jouw product of dienst, het bereiken van de juiste doelgroep en het opbouwen van duurzame klantrelaties. Als je marketing op de juiste manier inzet, vergroot je de kans op bedrijfs- en omzetgroei.

Wat is de uitdaging van een marketingplan?

Een strategisch marketingplan opstellen kan uitdagend zijn. Elke sector heeft unieke uitdagingen en er zijn talloze marketingopties. Om de complexiteit daarvan te beheersen is het dus belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben. Dit helpt jou gericht naar de gewenste situatie toe te werken. SMART-doelstellingen kunnen helpen om concrete, meetbare doelen te formuleren die makkelijker te volgen zijn.

Een voorbeeld van een SMART-doelstelling voor een Facebook Ads-strategie zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

  • Specifiek: We willen 500 nieuwe leads genereren via Facebook Ads voor onze autogarage “Joop”.
  • Meetbaar: Het doel is om 300 leads te genereren.
  • Acceptabel: De eigenaar heeft het doel goedgekeurd en er is een budget van €3000 beschikbaar.
  • Realistisch: Op basis van campagnes (historische gegevens) uit 2024 en 2025 is dit haalbaar.
  • Tijdsgebonden: Het doel moet voor eind 2026 bereikt zijn.

Hoe maak je impact met marketingkennis?

Het opdoen van (strategische) marketingkennis is van belang om impact te maken. Veel ondernemers besteden marketingstrategie uit zonder zelf enige basiskennis te hebben. Dit kan risico’s met zich mee brengen, omdat je dan volledig afhankelijk bent van anderen. Het hebben van marketingkennis stelt je in staat om prioriteiten te stellen en strategische investeringen te doen.

Stel dat je een online kledingwinkel runt en de mogelijkheden van Meta (Facebook) en Google Ads niet benut. In dit specifieke geval ken je de kanalen wel alleen zie je voor je eigen onderneming geen kansen liggen.  Het zou dan zo kunnen zijn dat je een grote hoeveelheid omzet misloopt. 

Ondernemers die wel marketingkennis bezitten en daarmee ook de juiste experts inschakelen, maken betere keuzes en halen meer uit hun marketinginvesteringen. Omdat ze simpelweg de mogelijkheden beter begrijpen. Het hebben van deze kennis kan je dus helpen met strategisch groeien.

De gevaren van blind vertrouwen

Hoewel het inschakelen van marketingexperts nuttig kan zijn. Is het hierbij belangrijk om zelf ook marketingkennis op te bouwen. Zonder eigen kennis kun je niet beoordelen of de marketingstrategie aansluit bij je bedrijfsdoelen. Dit kan leiden tot inefficiënte campagnes en verspilling van budget. Door betrokken te zijn houd je meer controle over de resultaten. Dit zorgt voor efficiënter inzetten van middelen en hoger rendement op je investering.

Hoe kom je snel aan de juiste kennis?

Er zijn veel manieren om snel marketingkennis op te doen, zoals via blogs, online cursussen, masterclasses en webinars. In onze kenniscommunity leer je bijvoorbeeld hoe je leads kunt genereren via Facebook en hoe je de nieuwste marketingstrategieën toepast. Het is daarom belangrijk om je kennis up-to-date te houden, aangezien de marketingwereld voortdurend in beweging is. Hier nog even een aantal methodes concreet:

  • Sluit je aan bij de KGOM kenniscommunity. 
  • Lees relevante blogs, wij posten wekelijks relevante informatie. 
  • Volg online cursussen en webinars.
  • Neem deel aan masterclasses.
  • Vraag marketingconsultants om een second opinion op je strategie.
  • Volg je marketingbureau en experts op LinkedIn. Klik hier om onze LinkedIn pagina te bezoeken.

Heb jij behoefte aan een second opinion?
Ben jij ondernemer of marketingmanager? En heb jij moeite met het scherp krijgen van je strategie of ben je misschien niet tevreden met de resultaten die je behaalt? Heb jij daarom behoefte aan hulp? Wij komen in dat geval graag met jou in gesprek. Klik hier om onze contactpagina te bezoeken.

Heb jij dit artikel helemaal gelezen? Laat ons weten wat je vind! Wij zijn namelijk benieuwd of dit jou heeft geholpen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier