Google+ heeft aan het eind van 2012 een nieuwe service gelanceerd: Google+ Communities. Een directe concurrent voor Facebook groepen? Want bij beide diensten draait het om het delen van meningen, informatie en ervaringen met mensen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp...
Helemaal nieuw is het dus niet, maar Google beloofd met deze nieuwe service gebruikers een vaste plek te geven om samen al hun geliefde content te kunnen delen. Dit geldt dus niet alleen voor personen, ook als bedrijf is het mogelijk een Google+ community te maken en in contact te komen met je doelgroep. Ja, zelfs naast je Google+ bedrijfspagina, want in een Google+ community kunnen alle gebruikers content delen en toevoegen!
Community maken op Google+
Stap 1. Uiteraard is een Google+ account nodig, daarna kun je pas van start met het maken van de community. De nieuwe service vind je aan de linkerkant op je Google+ pagina:

Klik op “Een community maken" om te starten.Stap 2. Vervolgens wordt er gevraagd te kiezen voor een openbare of privé community, kies één van de twee om verder te gaan.

Stap 3. Kies een naam en klik op “Community maken" om hem op te slaan. Hier hoef je nog niet te lang over na te denken, je kunt deze namelijk later nog aanpassen!

Stap 4. Nu is het zaak een pakkende beschrijving toe te voegen, een sprekende foto te uploaden en daarna kun je direct starten met discussies.

Let op! Gebruik geen foto met het eigen / merk logo, het draait hier niet om branding. Dat is iets voor je Google+ bedrijfspagina.Stap 5. Maak bij het starten van discussies verschillende categorieën aan en plaats in ieder geval alvast 1 post waarin wordt uitgelegd waar de betreffende categorie voor dient. Kies bij het maken van de categorieën uiteraard topics die populair zijn onder de doelgroep.Stap 6. Tenslotte is het zaak mensen uit te nodigen voor de community. Dit kan door middel van de knop rechts op de community pagina:

Je kunt dan makkelijk mensen uit je eigen kringen toevoegen, of door middel van het e-mailadres uitnodigen.

Na het uitnodigen van mensen waarmee je al in contact was is het zaak de pagina onder de aandacht te brengen via de andere sociale media kanalen die je tot je beschikking hebt. Vergeet ook een aankondiging op je website, blog en of in je nieuwsbrief niet.Doe het snel voordat de concurrentie je voor is ;-). Succes!
