Wat betekent de nieuwe wet voor jouw sociale media?

Mijke
29/8/2023
Social media
X
min leestijd
Mijke
29/8/2023
Social media
X
min leestijd

Maak jij gebruik van sociale media voor je bedrijf? Dan is het verstandig om in de gaten te houden wat de verschillende platforms gaan doen nu er wijzigingen zijn in de Digital Services Act (DSA). Deze wijzigingen houden namelijk onder andere in, dat de door AI aangedreven algoritmes door gebruikers uitgeschakeld moeten kunnen worden. Daarom wordt het voor jou nog belangrijker content te plaatsen die echt waardevol is voor jouw potentiële volgers. 

Wat zijn algoritmes? 

Heel eenvoudig uitgelegd: algoritmes op sociale media zijn rekenformules die ervoor zorgen dat gebruikers online te zien krijgen wat ze interessant vinden. Dit doen de platforms door de informatie die gebruikers hebben gegeven mee te nemen en daarnaast te onderzoeken hoeveel tijd gebruikers besteden aan het bekijken van bepaalde content. Op die manier worden gebruikers op sociale media beïnvloed. Het doel hiervan is om de gebruiker zo lang mogelijk op het platform te houden, waardoor deze meer advertenties te zien krijgt.

Nieuwe regels en strenge eisen in de DSA

Hier wordt nu paal en perk aan gesteld door de Europese Unie. Vanaf afgelopen vrijdag (25-08-2023) moeten de negentien grootste online platforms en zoekmachines in Europa voldoen aan de huidige regels van de DSA. De geüpdatete DSA bevat strenge regels en eisen, die de privacy en veiligheid van hun gebruikers beter moeten waarborgen. Ook worden gebruikers beter beschermd tegen schadelijke inhoud en reclames. Dit houdt onder andere in dat de tijdlijnen van gebruikers op sociale media er anders uit komen te zien: vanaf nu zijn grote spelers als Meta, X (Twitter) en Tiktok verplicht de optie aan te bieden de gepersonaliseerde, door AI gegenereerde algoritmes uit te schakelen. 

Wat heeft dit voor gevolgen?

Dit kan inhouden dat gebruikers alleen nog de content zien van creators en contacten die ze volgen. Of dat ze in plaats van gepersonaliseerde inhoud, content te zien krijgen die in hun directe omgeving interessant wordt gevonden, los van de data die er over de gebruiker verzameld is. In elk geval zal het hoogstwaarschijnlijk veranderingen met zich meebrengen in hoe jij je onderneming het beste kunt profileren op sociale media. Welke veranderingen dit exact zijn, is op dit moment, direct na de invoering van de nieuwe regels, nog niet te voorspellen. 

Ten eerste zullen de giganten zeer waarschijnlijk proberen de grenzen op te zoeken door de opties zo veel mogelijk te verpakken of te verstoppen. Ten tweede heeft een aantal van de platforms het voornemen deze besluiten aan te vechten, wat wellicht nog tot aanpassingen kan leiden. En ten slotte is het uiteindelijk de consument die gaat bepalen of ze wel of geen aangepaste tijdlijn wil. 

Wat kun jij nu al aanpakken?

Probeer kritisch te kijken naar wat jij aanbiedt en kijk met de blik van de bezoekers van jouw social media. Wat zien, lezen en ervaren zij? Wat maakt jouw bedrijf de moeite waard om te (blijven) volgen? Want wat in elk geval als een paal boven water staat, is dat het nog belangrijker wordt ook op sociale media relevante, boeiende content te creëren om zo zichtbaar te blijven voor je (potentiële) klant. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier