Tips en tricks voor posten op LinkedIn

Mijke
17/4/2023
Social media
X
min leestijd
Mijke
17/4/2023
Social media
X
min leestijd

Jij wilt graag starten met LinkedIn, maar hoe maak je eigenlijk een goede post op dit sociale medium? Het lijkt wel alsof iedereen op dit platform weet waar ze mee bezig zijn en dat kan best wat overweldigend overkomen.

Ten eerste is het belangrijk te beseffen dat niemand het algoritme van LinkedIn (of andere sociale media) door en door kent. De ervaring leert ook dat het vaker lastig voor bedrijfspagina’s om de aandacht te trekken. Het vraagt dan ook een lange adem om sociale media echt goed op stoom te krijgen.

Ten tweede: laat de moed niet in de schoenen zakken. Ik geef graag een aantal tips, die jou een goede basis geven voor een goede LinkedIn post.

1. Post met regelmaat

 Ja, elke dag van je laten horen is natuurlijk uitstekend, maar vaak ook lastig vol te houden. In eerste instantie gaat het erom dat je post in een tempo dat voor jou te behappen is en dat vol te houden is. Je kunt starten met een keer per week bijvoorbeeld, maar hou dit dan ook consequent vol. 

2. Zorg voor meer bereik

Schakel je werknemers, collega’s, vrienden, kennissen en buren in om je posts te delen. Willen ze dit liever niet? Dan zijn ze wellicht wel bereid even je post een duimpje te geven. Vraag dit ook in deze volgorde. Door het delen en liken is de kans groter dat jouw bericht tevoorschijn komt op de tijdlijn van je doelgroep.

3. Je doelgroep zit overal

Vergis je niet: je doelgroep zit overal. En als je niet direct je doelgroep weet te vinden op een sociaal medium, dan zijn er wellicht wel anderen die wél weer mensen kennen die in jouw doelgroep passen. Daarom is het delen en liken van posts zo belangrijk.

4. Post over verschillende onderwerpen

Trends in je vakgebied, nieuws, iets waarmee je de persoonlijke kant van je bedrijf een keer laat zien; wissel je posts af, zodat je je lezers blijft verrassen. Kies bijvoorbeeld ook eens voor een afbeelding of een poll. Het delen van kennis is daarnaast ook altijd sympathiek en je laat zien dat je een autoriteit bent binnen je vakgebied.

5. Reageer!

Zoek zelf het engagement op. Reageer op posts van (potentiële) klanten, ga de interactie aan. Als iemand onder jouw post reageert: zorg altijd voor een reactie. Tag eventueel in of onder je eigen posts ook mensen voor wie je bericht van nut kan zijn. Laat jezelf zien, zodat mensen je gaan herkennen.

6. Maak een planning en monitor je posts

Plan je posts op LinkedIn in een spreadsheet of een ander document. Op die manier hou je makkelijk overzicht en overvalt het ‘moeten posten’ je niet. Wanneer je ook bijhoudt hoeveel aandacht je post krijgt, kun je na verloop van tijd zien wat voor jouw bedrijf de perfecte tijd is om je posts te plaatsen.

Laten we gaan schrijven!

Zorg ten eerste voor een pakkende titel en een vlot intro. Je moet je lezer verleiden om verder te lezen. Hoe langer jouw lezer op je post blijft ‘hangen’, hoe beter het is. Een langere post is dan ook altijd goed, maar deze moeten wel inhoudelijk aantrekkelijk blijven. Probeer dus nodeloze opvulling en herhaling te voorkomen.

Schrijf voor je doelgroep

Dat klinkt logisch, maar is meestal lastiger dan je denkt. Jij wilt graag dat je post gelezen wordt en de aandacht vasthouden, dus zul je moeten weten wie jouw doelgroep is en wat jouw doelgroep bezighoudt.

Zoek de juiste verhouding tussen ik en u

Veel bedrijven laten op sociale media vooral zichzelf zien en dat mag. Wanneer je iets te vertellen hebt over je product of dienst, deel dat vooral. Ook vinden mensen het vaak leuk, ook jouw doelgroep, om een inkijkje te hebben ‘achter de schermen’. Wie zijn je medewerkers, hoe verloopt een werkdag of laat zien hoe je bedrijf eruit ziet. Dit geeft de lezer een gevoel van vertrouwdheid en herkenning. Het zorgt voor een lagere drempel. Maar, het blijft prioriteit om je te richten op dat wat je lezer bezighoudt. Het voortdurend aan zelfpromotie doen is dus uit den boze! 

Denk vanuit je lezer

Waarom zou de lezer jouw tekst gaan lezen? Wat heeft je lezer aan jouw informatie? Lezers willen zich herkennen en gehoord voelen, ook in een tekst op LinkedIn. Probeer bijvoorbeeld dus een probleem te benoemen waar jouw lezer zich in kan herkennen. Je omschrijft het probleem invoelend en biedt vervolgens een passende oplossing aan.  

Begrijpelijke taal

Het is in elke tekst belangrijk, ook wanneer je een intelligente doelgroep hebt, in eenvoudige taal te schrijven. Uit recent onderzoek van onder andere Universiteit Utrecht is gebleken dat ook hoogopgeleide mensen eenvoudige taal meer waarderen dan academisch taalgebruik. LinkedIn richt zich op professionals, maar is nog altijd een sociaal medium; mensen zitten daar meestal om op een ontspannen manier informatie tot zich te nemen. Probeer dus je lezer te bedienen met een lekker te lezen tekst, in een vriendelijke toon, die past bij jouw bedrijf en vooral: je klant.

Maak gebruik van witregels

Veel mensen scrollen op hun mobiel door LinkedIn. Wanneer je dan te weinig witregels gebruikt, wordt het beeld van jouw tekst een grote, zwarte brij. Via een tool als bijvoorbeeld Authoredup kun je zien hoe jouw tekst eruit ziet op verschillende devices. Deze tool is ook ideaal voor de opmaak van jouw LinkedIn posts.
De meeste mensen lezen van witregel naar witregel, omdat dit een rustmoment in het lezen geeft. Ook wordt scannend lezen eenvoudiger wanneer je witregels effectief inzet. 

Visuele aandachttrekkers

Maak je tekst nog makkelijker te scannen door belangrijke woorden dikgedrukt te maken. De ogen van jouw lezer kunnen op die manier snel bepalen of de tekst interessant genoeg is. Zorg dat je het je lezer makkelijk maakt, zodat ze meer ontspannen. Ook kunnen emoji helpen de ogen van jouw lezer naar een belangrijk punt te leiden. Er zijn absoluut een aantal emoji die een zakelijke uitstraling hebben en die je dus goed kunt gebruiken als aandachttrekker. Eén ding is wel belangrijk: gebruik ze met mate. 

Links

LinkedIn wil natuurlijk graag dat hun gebruikers op hun website of app blijven. Daarom adviseren wij niet al te veel externe links te posten. Heb je bijvoorbeeld een blogpost, die je graag wilt delen? Maak een korte samenvatting van deze post en geef aan dat geïnteresseerden de rest op je website kunnen vinden. Andere gebruikers posten een link juist weer in de reacties, omdat er een vermoeden bestaat dat die links minder snel afgestraft worden door LinkedIn. 

Hashtags

Zoals op zoveel sociale media kun je ook op LinkedIn gebruik maken van hashtags. Bezoekers kunnen zich abonneren op verschillende hashtags en je posts zijn makkelijker vindbaar. Gebruik dus vooral hashtags die relevant zijn voor de inhoud van jouw post, zodat je meteen de juiste doelgroep aanspreekt. Kijk daarvoor ook gerust bij concurrenten of probeer zelf op verschillende hashtags te klikken, om te zien of de inhoud daarvan aansluit bij jouw post. Maar ook hier geldt weer: gebruik ze met mate. Waar je op andere socials nog weg kunt komen met twintig hashtags, wordt dit op LinkedIn vaak niet gewaardeerd. Drie tot vijf hashtags is voldoende.

Do’s en don'ts op LinkedIn

Ik vat de do’s en don’ts nog even kort samen:

Niet

  • Lappen tekst zonder witregels
  • Onnodige vaktaal en lange zinnen
  • Veel emoji 
  • Het alleen maar over jezelf hebben

En als extra bonus nog een belangrijke niet: op dit moment zie je veel mensen posten alsof ze continu dankbaar zijn om hun werk te mogen doen. Dit is een tendens die steeds meer gehekeld wordt. Je mag trots zijn op je werk en je bedrijf en als je oprecht ergens dankbaar voor bent, kun je dat natuurlijk benoemen. Maar houd je het liefst verre van teksten als ‘we zijn dankbaar voor de mooie samenwerking die we mogen starten met …’ 

Wel

  • Post met een regelmaat die voor jou vol te houden is 
  • Laat zoveel mogelijk mensen je posts liken en delen
  • Post over afwisselende onderwerpen, die jouw doelgroep interesseren
  • Reageer op anderen
  • Onderzoek jouw beste moment om te posten
  • Gebruik vlotte, goed leesbare taal en maak gebruik van witregels en aandachtstrekkers

Zoals gezegd veranderen de algoritmes van sociale media, waaronder LinkedIn, voortdurend. Met deze tips heb je een goede basis om te starten met het posten op LinkedIn. Bij vragen of opmerkingen, staan we natuurlijk altijd voor je klaar.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier