4 Facebook tips voor updates die gezien mogen worden

Karel
24/5/2016
Social media
X
min leestijd
Karel
24/5/2016
Social media
X
min leestijd

Vind je het lastig om met je Facebook updates naar voren te komen op de tijdlijn van je volgers? En vraag je je af hoe Facebook bepaalt wat zij wel en niet laten zien? In dit artikel ontdek je hoe het FB algoritme werkt, wat onlangs is geüpdatet en hoe je hier als online marketeer op kunt inspelen zodat jouw updates meer zichtbaar worden.

#1: Facebook geeft topics voorrang op basis van gespendeerde tijd aan vergelijkbare content

Facebook liet eerder al weten dat ze de tijd die een gebruiker spendeert aan het bekijken van een video of lezen van een artikel zien als signaal. Ze leiden hieruit af dat de betreffende video of artikel interessant is.Dit geldt niet alleen voor content die direct op Facebook te bekijken is, ze nemen ook links mee die vanaf de Facebook app geopend wordt in de browser.Tip! Maak op je blog bijvoorbeeld ook gebruik van gerelateerde artikelen onderaan je artikel om ervoor te zorgen dat men langer op je website blijft.

gerelateerde artikelen screenshot

De tijd die wordt dus als signaal gebruikt om te voorspellen welke soort content gebruikers interessant vinden. Waarvan Facebook vervolgens meer zal laten zien op hun tijdlijn.

Zo profiteer jij van deze rankingfactor

Wanneer je dus prominenter aanwezig wilt zijn op de tijdlijn van je fans, zul je ervoor moeten zorgen dat men jouw content lang genoeg bekijkt. Of het nu gaat om een video, artikel of andere content die men via een gedeelde link vanuit de Facebook app op jouw website bekijkt. Het draait allemaal om ‘engaging content’: relevante content waarmee je je fans en hun vrienden bereikt, betrekt bij je merk en (hopelijk) beïnvloedt. Dit kan op verschillende manieren. Stap één is ervoor zorgen dat wat je belooft in de titel ook hetgeen is dat je levert.Een goede titel is altijd onmisbaar, je wilt immers dat men doorklikt. Plaats daarnaast bijvoorbeeld een korte video of een alinea tekst als intro om te laten zien dat je je belofte (in de titel) waarmaakt.Het doel is om content te maken waarbij bezoekers zo lang mogelijk geïnteresseerd blijven lezen of kijken. Om daarmee te voorkomen dat men alleen klikt, en daarna de website direct weer verlaat (omdat je content niet voldeed aan de verwachting).Ik snap dat het maken van relevante en leuke content lastig kan zijn. Een tijd terug heb ik daarover geschreven in dit artikel. Een aantal tips vind je tevens hieronder:

  1. Inventariseer wat je al in huis hebt.Vaak zijn er momenten die je kunt gebruiken voor een nieuw stuk content. Geef mensen een kijkje achter de schermen. Denk aan een mijlpaal voor het bedrijf of een (offline) publicatie waarin je bent verschenen.
  2. Ga creatief om met vragen van bezoekersVragen van bezoekers zijn een zeer goede bron van inspiratie. Gebruik de vragen als onderwerp voor je volgende content stuk.
  3. Volg de laatste trends en ontwikkelingen in jouw marktGeef bijvoorbeeld jouw visie op het laatste nieuws en opvallende ontwikkelingen.
  4. Haak in op het 'gewone' nieuwsMaak gebruik van een contentkalender, hoe je dat doet lees je hier

#2: Facebook wil content van zoveel mogelijk verschillende bronnen

Facebook-gebruikers willen graag content van zoveel mogelijk verschillende bronnen zien op hun tijdlijn. Dit betekent dat Facebook ervoor zorgt dat ze niet meerdere posts van dezelfde ‘afzender’ laten zien in de nieuwsfeed.

Hoe kun je hiervan profiteren?

Denk bijvoorbeeld aan gastbloggen op andere websites. Waarbij je zelf uiteraard de post ook deelt.Een andere manier om vaker in de tijdlijn te verschijnen van je doelgroep is het hergebruiken van content, waarbij je de content meerdere keren per dag vanaf verschillende bronnen deelt. Denk aan je blog, vanaf een LinkedIn publicatie, een video vanaf YouTube of een Facebook notitie etc.

#3: Facebook heeft het liefst zoveel mogelijk verschillende soorten content

Facebook bekijkt ook welke verschillende soorten content er wordt geplaatst en wat iedere gebruiker het meest interesseert. Misschien heb je het wel al gemerkt dat wanneer jij veel reageert op foto’s, je ook meer foto’s te zien krijgt op je tijdlijn.Nu is het zo dat mensen binnen je doelgroep allemaal een eigen voorkeur hebben qua type content. Dus ook al zie je dat dat type bericht het beste werkt op jouw pagina, dit betekent niet dat je alleen nog maar video’s moet posten. Je wilt immers dat al je fans profiteren van de content die jij plaatst.

Pak het daarom als volgt aan:

Plaats meerdere soorten content met 1 onderwerp. Maak dus van je update (in ons geval bijvoorbeeld een nieuw artikel) verschillende versies. Denk aan een tekstupdate met een link, een video (welke je rechtstreeks uploadt op Facebook) én een afbeelding.Dan spreek je d.m.v. verschillende vormen alle groepen binnen je doelgroep aan.

#4: Facebook geeft gebruikers de controle over hun tijdlijn

Wist je dat je als gebruiker zelf kunt bepalen hoe de updates van pagina’s die jij volgt op je tijdlijn verschijnen? Dit betekent dat je men ook kunt aansporen om de updates van jouw pagina bovenaan hun tijdlijn te tonen zodat ze zeker niets zullen missen.. ;-)

FB als eerste weergeven screenshot

Wanneer je klikt op de Vind ik leuk knop krijg je de optie om ‘Als eerste weergeven’ aan te vinken. Laat je fans dus zien dat ze dit met een simpele klik kunnen wijzigen, middels een nieuwe statusupdate of in je volgende blog!

tijdlijn FB screenshot

Nu je toch aan het bekijken bent hoe het werkt.. vink je het ook even aan op onze Facebook pagina? ;-)Maakte jij al gebruik van deze tips of heb je nog een andere tip? Laat een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier