Hoe zet je Pinterest in voor jouw showroom?

21 juli, 2020

Visuele beleving is een belangrijk onderdeel voor een showroom. Ditzelfde principe kun je ook vertalen naar online. Pinterest is daar een geschikt platform voor! Na het lezen van dit artikel weet je hoe belangrijk Pinterest kan zijn en hoe je dit medium inzet voor jouw showroom.

Wat is Pinterest en waarom is het relevant voor showrooms?

Pinterest is een sociaal netwerk waar mensen verschillende ideeën op een visuele manier kunnen delen. Vergelijk het met een prikbord waarop gebruikers verschillende plaatjes kunnen prikken omtrent een bepaald onderwerp. Stel dat je gaat trouwen. Dan zou je hiervoor een bord kunnen aanmaken waarop je allerlei ideeën en foto’s plakt voor de bruiloft.

Pinterest geeft zelf aan dat het gespecialiseerd is in het aanspreken van de klant in de eerste fase van de klantreis. Perfect om in te spelen op de latente behoefte! Het heeft dus een andere insteek dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Pinterest is bedoeld om anderen te inspireren. Het platform is zeer geschikt voor specifieke showrooms. Met name showrooms met meubilair of andere producten voor in en rond het huis. Het onderwerp “Home Decor” is het op een na populairste onderwerp op het platform. Een ideale plek voor een showroom dus!

Maar, hoe pak je dit op?

1. Creëer een profiel dat de doelgroep aanspreekt

Ben je overtuigd om Pinterest te gaan gebruiken? Mooi! Heb je al een persoonlijk account? Dan kun je deze koppelen aan een nieuw zakelijk account.

  • Log in op je persoonlijke Pinterest-account
  • Open het menu van Pinterest
  • Klik op Een gratis zakelijk account toevoegen en vervolgens op Aan de slag
  • Volg de vervolgstappen

Je kunt een persoonlijk account omzetten naar een zakelijk account in de accountinstellingen. Mocht je liever een geheel nieuw zakelijk account willen aanmaken dat niet gekoppeld is aan een persoonlijke account, dan is dat ook mogelijk.

2. Schrijf een krachtige bio

De bio is een klein stukje tekst onder jouw profielnaam. De bio heeft als functie om mensen een snel overzicht te bieden en aan te geven waarom ze jou moeten volgen. Vergeet jouw adresgegevens of telefoonnummer, zorg dat jouw dienstverlening centraal staat. Met maar 160 karakters heb je ook niet veel ruimte.

  • Zorg dat je duidelijk maakt wat jouw bedrijf doet door een korte beschrijving te geven
  • Laat mensen weten wat ze kunnen verwachten wat je pint
  • Overtuig mensen om jou te volgen

3. Zorg voor goede branding

Het is belangrijk dat jouw profiel overeenkomt met jouw merk. Branding noemen we dit ook wel. Een goed begin hiervoor is de profielfoto goed in te stellen. Maak gebruik van een afbeelding wat niet kleiner is dan 600×600. Zorg dat je een logo gebruikt en niet een foto van bijvoorbeeld je showroom of een product.

4. Maak borden 

Een bord bevat pins van een specifiek thema of een specifieke categorie. Maak borden die relevant zijn voor jouw producten en diensten. Stel, je hebt een showroom in tegels, dan kun je deze categoriseren in bepaalde steensoorten zoals leisteen en kwartsiet. Voor elk bord geldt dat je een pakkende titel moet schrijven met daarin de zoekwoorden verwerkt waarop je gevonden wilt worden en niet iets als “producten”, ook al klinkt dat misschien wat saai. Een bord met daarin leisteen kun je dan ook het beste ‘’leisteen’’ noemen. Zo ben je beter vindbaar. De beschrijving van een bord kun je gebruiken om andere zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te plaatsen. Dit mag in een opsomming (in Google Ads wordt dit afgestraft, maar op Pinterest niet). In totaal kun je 500 borden maken. Zorg dat je in elk bord minimaal 25 pins hebt geplaatst.

5. Creëer content 

Je kunt afbeeldingen en video’s pinnen van websites, Pinterest zelf of door deze te uploaden. Een aantal tips voor het creëren van de perfecte pin:

  • Gebruik de ratio 2:3, volgens Pinterest is de ideale afmeting 600×900 pixels
  • Je wil niet dat je pin wordt afgesneden, dus maak je pin niet langer dan 1260 pixels
  • Gebruik tekst op je afbeelding, dit valt op in de massa.
  • Gebruik foto’s van goede kwaliteit
  • Zorg voor content die niet tijdsgebonden is
  • Verwerk je belangrijkste zoekwoord in je titel
  • Verwerk overige zoekwoorden in je beschrijving
  • Toon een foto van het product in gebruik, dat is veel aantrekkelijker dan een los product
  • Gebruik kleur; kleurrijke pins doen het veel beter dan pins met enkel een dominante kleur

Varieer met de tekst, positie van de tekst, afbeeldingen etc. Zo ontdek je wat voor jou werkt!

Tip: gebruik Canva voor het creëren van je pins!

6. Adverteren op Pinterest

Net zoals op andere social media platformen kun je ook adverteren op Pinterest. Als showroom krijg je in een vroegtijdig stadium de kans om zichtbaar te zijn bij je doelgroep. Van alle gebruikers heeft 98% iets nieuws geprobeerd naar aanleiding van een pin. Ook heeft 77% een nieuw merk of product gevonden op Pinterest.

Je kunt campagnes opzetten met verschillende doelen, zoals sturen op conversies of juist op zichtbaarheid, net wat bij jou strategie past. Net als bij de meeste platforms maak je een campagne met daaronder advertentiegroepen en kun je eventueel zoekwoorden toevoegen. Je kunt ook een doelgroep aanmaken en sturen op interesses, leeftijd, locatie en andere variabelen. Zo zou je voor een beddenshowroom interesses toevoegen als thuisdecoratie > kamerinrichting > slaapkamer > bedden.

Het voordeel van Pinterest is dat het vaak goedkoper is dan bijvoorbeeld Google Ads. Net als in Facebook kun je een catalogus uploaden en deze producten promoten. Heb je geen webshop? Geen probleem, je kunt ook gewone pins promoten. Dit werkt net zo goed.

7. Ontwikkel een strategie

Een uitvoering zonder strategie is niet slim! In dit artikel leggen we uit hoe je de perfecte Pinterest strategie bepaalt in vijf stappen.

Conclusie

Nu weet je hoe Pinterest werkt en is het aan jou om dit goed op te pakken. Hoe ga jij Pinterest inzetten voor de online marketing van jouw showroom?

Heb je vragen over Pinterest? Of wil je sparren over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *