9 onmisbare Google-tools voor webwinkeliers

Karel
12/8/2015
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
12/8/2015
Internet marketing
X
min leestijd
9-onmisbare-google-tools

Als webwinkelier ben je voor een groot deel afhankelijk van het web. Er zijn voor jou als e-commerce ondernemer ontzettend veel tools en mogelijkheden die je in kunt zetten om je webwinkel te beheren en te laten groeien.Eén van de spelers met het meeste invloed op het succes van jouw webwinkel is Google. Google heeft inmiddels honderden diensten ontwikkeld. Overigens zijn er ook een flink aantal alweer geschrapt, maar dat terzijde.In dit artikel gaan we alle tools van Google bespreken die jij als webwinkelier in kunt zetten. En om eerlijk te zijn, sommige zal je zelfs wel in moeten zetten wil je online succes behalen.Inhoudsopgave

#1 Google zoeken (organisch)

1-google-zoeken

Dit is de meest voor de hand liggende en misschien ook wel één van de meest belangrijke. In Nederland gebruikt maar liefst 93% van de mensen Google als zoekmachine.

StatCounter-search_engine-NL-monthly-201407-201507

Als webwinkel willen we dus zichtbaar zijn in Google. Wanneer we echter naar een typische resultatenpagina van Google kijken zien we het volgende:

resultaten_Google

Belangrijk is dat we hier een onderscheid maken tussen de verschillende soorten resultaten, we herkennen namelijk in de bovenstaande afbeelding:

  • 1: Betaalde Google AdWords advertenties (gaan we het verderop nog over hebben)
  • 2: Google Shopping advertenties (komen ook nog aan bod)
  • 3: Organische (gratis) zoekresultaten (gaan we het nu over hebben)

Wat je overigens wel zal opvallen is dat de betaalde advertenties een zeer groot deel van de resultatenpagina beslaan. Of dit een goede ontwikkeling is laten we maar even in het midden.

Organisch hoger scoren met mijn webwinkel, hoe moet dat?

Over het algemeen gelden voor webwinkels dezelfde regels om hoger te scoren in Google als voor eender welke website. Je kunt hiervoor onze gratis artikelen over zoekmachine optimalisatie lezen of bijvoorbeeld onze cursus zoekmachine optimalisatie volgen.Echter voor webwinkels zijn er wel een aantal interessante zaken die specifiek met de organische resultaten te maken hebben.

Rich Snippets (gestructureerde gegevens)

Als webwinkel heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om je producten extra in de verf te zetten in Google met Rich Snippets. Hieronder zie je een voorbeeld van deze Rich Snippets:

rich-snippets

Wanneer je goed kijkt zie je hier een bedrag en het zinnetje "Op voorraad". Dit zijn gegevens die Google van de webpagina afhaalt en strategisch in de zoekresultaten plaatst.Een ander voorbeeld ben je ook vast wel eens tegengekomen:

rich-snippets-sterren

Hier zie je de zogenaamde sterren, welke de beoordeling van de pagina aangeven. Het spreekt voor zich dat een dergelijk resultaat er veel beter uitspringt.Als webwinkelier kun jij ook heel eenvoudig gebruik maken van deze gestructureerde gegevens. Het enigste wat moet gebeuren is dat de gegevens op de webpagina "gemarkeerd" moeten worden zodat Google weet welke data wat precies is.Jouw webbouwer kan dit normaal gesproken eenvoudig voor jouw implementeren. Stuur ze maar naar deze pagina: Structured data Google Developers. Meestal zijn er ook voldoende plugins te vinden voor de verschillende systemen zoals bijvoorbeeld voor Magento.

#2 Google AdWords (betaalde advertenties)

2-google-adwords

Waarschijnlijk ben je wel bekend met Google AdWords. Met deze tool kun je op verschillende manieren adverteren in Google en verwante websites. We onderscheiden hier verschillende soorten van adverteren die interessant kunnen zijn voor webwinkeliers:

  • Zoeknetwerk (standaard advertenties)
  • Display Netwerk
  • Google shopping
  • Dynamische Remarketing

Zoeknetwerk

Hiermee is Google groot geworden, de advertenties naast de normale zoekresultaten. In de onderstaande afbeelding hebben we het over de rood-omkaderde advertenties:

resultaten_Google

Het principe werkt erg eenvoudig: je biedt op de zoekwoorden die voor jouw webwinkel interessant zijn (bijvoorbeeld een bepaald product wat je verkoopt). Telkens wanneer iemand daar op zoekt komt jouw advertentie tevoorschijn. Als men dan op jouw advertentie klikt betaal je een bepaald bedrag aan Google. Je kunt de maximale kosten per klik instellen.Met KG Bureau (ons online marketing bureau) zijn we overigens gespecialiseerd in Google AdWords. Google AdWords is namelijk een ontzettend interessant marketingkanaal met een hoge ROI. We hebben dan ook al veel Google AdWords artikelen geschreven vol met tips, moest je er meer over willen leren.

Display Netwerk

In het voorbeeld hierboven wordt onze advertentie alleen weergegeven binnen het zoeknetwerk van Google zelf. Ze hebben echter ook het zogenaamde display-netwerk. Dit is een verzameling van websites waar ook de Google AdWords advertenties op worden weergegeven (als de adverteerder dat wil).Hierbij selecteer je meestal niet op basis van zoekwoorden (kan overigens wel) maar op basis van thema's (onderwerpen) of specifieke websites. Tevens heb je hier de mogelijkheid om te werken met banners in plaats van alleen tekstadvertenties.

Google Shopping

Deze manier van adverteren is echt puur gericht op webwinkels, interessant voor ons dus! In de afbeelding die we al eerder hebben gezien hebben we het hier over de blauwe-omkaderde advertenties.Je ziet dat het ook echt "productadvertenties" zijn, inclusief prijs. Bezoekers van Google kunnen op deze manier ook meteen prijsvergelijken.Adverteren in Google Shopping werkt eenvoudig gezegd door het uploaden van je productfeed in het Google Merchant Center. Echter moeten we hier wel bij vermelden dat het ontwikkelen van zo'n feed en alle goed instellen soms wel wat meer voeten in de aarde heeft.Ben je trouwens al bekend met Google Shopping? Dan vind je dit artikel misschien ook wel interessant: Remarketing voor Google Shopping getest.

Google Remarketing

Je bent het vast al wel eens tegengekomen: je bezoekt een webwinkel en vanaf dat moment kom je op elke website die je bezoekt advertenties tegen van deze webwinkel. Dit heet dus remarketing. Hierbij heb je de mogelijkheid om bezoekers die nog niet bij je hebben gekocht te overtuigen om dat alsnog te doen.Dit middels advertenties op andere websites (het Displaynetwerk waar we het eerder over hadden). Google remarketing valt dus ook eigenlijk onder het display netwerk wat we eerder hebben besproken.De resultaten die hiermee behaald kunnen worden zijn vaak erg interessant.Maar het kan trouwens nóg mooier: dynamische remarketing! Hiermee laat je precies dat product zien waar ze eigenlijk interesse in hadden. Dit soort advertenties zijn dus superspecifiek, wat vaak ook een erg hoog conversiepercentage met zich meebrengt.Rianne, één van onze consultants binnen KG Bureau, heeft hier eerder al een interessant artikel over geschreven: de kracht van herhaling: dynamische remarketing.Tip: Ben je van plan om te starten met Google AdWords? Download dan onze gratis Startersgids voor Google AdWords!

#3 Google Analytics

3-google-analytics

Als het goed is gebruik je deze tool al. Sterker nog, Google Analytics zou je tweede thuis moeten zijn als webwinkelier. Binnen deze tool komt namelijk alle data samen over je webwinkel: aantal bezoekers, welke producten worden er verkocht, conversiepercentages, enz.Binnen Google Analytics zijn er een tweetal handige onderdelen die je zeker moet gebruiken als webwinkelier.

Enhanced E-commerce

Sinds de komst van Universal Analytics (de nieuwste versie van Google Analytics) is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van Enhanced E-commerce. In de onderstaande video legt Google in het kort uit welke mogelijkheden dit met zich meebrengt:https://www.youtube.com/watch?v=JawdGvag7IAHet geeft je als webwinkelier veel meer interessante statistieken die echt wel nuttig zijn. Sterker nog, eigenlijk noodzakelijk zijn.Echter het installeren heeft wel wat voeten in de aarde. Je hebt hiervoor echt de hulp nodig van je webbouwer. Stuur je webbouwer overigens gerust naar deze pagina, waar hij meer informatie zal vinden over hoe dit precies geïnstalleerd moet worden.

Interne zoekopdrachten

Een andere ontzettend handige, maar vaak ongebruikte, optie is het bijhouden van de interne zoekopdrachten. Hiermee bedoelen we de zoekopdrachten die men uitvoert op jouw website.Dit geeft namelijk ontzettend veel nuttige informatie. Zo kun je namelijk precies zien welke producten men blijkbaar niet meteen kan vinden in je webwinkel of waar er grote interesse in is. Dit kun je dan weer gebruiken om bijvoorbeeld je productaanbod uit te breiden.In het artikel "Zo meet je interne zoekopdrachten" wat we eerder schreven wordt precies uitgelegd hoe je dit moet instellen (stelt overigens niet zoveel voor, doen dus!).

#4 Google Trends

4-google-trends

Een tool die in mijn ogen nog veel te weinig wordt gebruikt door webwinkeliers is Google Trends. Het principe is erg eenvoudig. Google stelt een ontzettend grote bak met zoekgedrag beschikbaar om daar trends in te vinden. En daar mag jij gratis gebruik van maken.Om even een voorbeeld te nemen. Stel dat ik een internationale webwinkel heb in virtual reality brillen. Ik kan dan allereerst eens kijken welke landen potentie hebben:

trends-1

Of stel dat ik ook de Oculus Rift zou verkopen kan ik kijken welke landen potentie hebben:

trends-2

Blijkbaar is Noorwegen wel klaar voor deze bril...Je kunt op deze manier oneindig onderzoek doen en ook weer verder inzoomen op een bepaald land. Waar je wel rekening mee moet houden is des te meer je inzoom des te onnauwkeuriger de resultaten worden, zeker bij Nederlandstalige opdrachten.Toch is dit een onmisbare tool om markt- en productonderzoek te doen om zodoende je afzetmarkt en aanbod te optimaliseren!

#5 Google Pagespeed Insights (test de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel)

5-google-insights

Google stelt de gebruiker altijd voorop. Gebruiksvriendelijkheid staat dus bovenaan hun verlanglijstje. Er zijn verschillende zaken die maken die dat een webwinkel "gebruiksvriendelijk" is.De snelheid waarmee hij laadt is ontzettend belangrijk. Daarnaast is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat een webwinkel ook op een mobiel apparaat (telefoon, tablet) goed werkt.Beiden kunnen getest worden met een tool die Google gratis ter beschikking stelt: Google Pagespeed Insights.De tool werkt erg eenvoudig: vul gewoon de pagina in die je wil testen en je krijgt meteen de resultaten. Op deze manier weet je meteen wat je moet verbeteren om wél een snelle en gebruiksvriendelijke webwinkel te hebben.

#6 Youtube

6-youtube

Youtube is groot. Met maar liefst zes miljard uur aan maandelijks bekeken video's en honderd uur aan video-uploads per uur. Oftewel, de kans dat jouw doelgroep regelmatig op Youtube is te vinden is erg groot.Aanwezig zijn op Youtube kan op verschillende manieren:

  • "Simpele" tekst/beeldadvertentie
  • Betaalde video's
  • Unboxing video's
  • Productreviews (zelf ontwikkeld)

"Simpele" tekst/beeldadvertentie

beeldads

Dit is de meest standaard vorm van adverteren op Youtube. Het is ook identiek aan de AdWords display-advertenties waar we het eerder al over hebben gehad. Oftewel, via Google AdWords kun je aangeven dat je wil adverteren op Youtube met je banner / tekstadvertentie.

Betaalde video's

Bij de betaalde / gesponsorde video's zijn er verschillende advertentieformaten beschikbaar:

Trueview In-Stream

Dit zijn de standaard video-advertenties zoals je ze waarschijnlijk ook het vaakst tegenkomt. Dit zegt de Google Helppagina over de Trueview In-Stream ads:

TrueView InStream-advertenties worden gebruikt in video's die worden weergegeven op YouTube of in video's, games en apps in het Google Display Netwerk. Deze advertenties kunnen ook worden weergegeven in YouTube-video's die zijn ingesloten in andere sites. Bovendien kunnen ze worden weergegeven in YouTube-apps voor Android en iOS, evenals op m.youtube.com (op iPad en op Android).Kijkers kunnen de videoadvertentie na vijf seconden overslaan. Als de videoadvertentie niet wordt overgeslagen, wordt de teller voor YouTube-videoweergaven opgehoogd wanneer de kijker een interactie aangaat met de videoadvertentie, 30 seconden van de videoadvertentie bekijkt (dan wel de gehele video als deze minder dan 30 seconden duurt) of een interactie aangaat met uw video, afhankelijk van wat als eerste gebeurt. Video-interacties omvatten klikken op de overlays met call-to-action (CTA), kaarten en begeleidende banners. Als u het aantal weergaven belangrijk vindt, kunt het beste video's maken van twaalf seconden of langer.

Trueview In-Display

Dit zijn video-ads die op zichzelf gepromoot kunnen worden. In-display-advertenties kunnen worden weergegeven op YouTube en in het Google Display Netwerk. Op YouTube kunnen ze worden weergegeven op de zoek- en weergavepagina's op desktopcomputers en m.youtube.com, en op de startpagina van de desktopversie van YouTube en de mobiele YouTube-app.Lees meer op Google over de In-Display ads.

Forces Pre-roll

Dit zijn de meest agressieve soort video-advertenties op Youtube. Men is verplicht om jouw video van maximaal 30 seconden alvorens ze de gekozen video kunnen bekijken.Ook bij dit soort video's (dus alle drie de bovenstaande) is het trouwens mogelijk om weer remarketing op toe te passen zoals we al eerder in dit artikel hebben besproken.

Unboxing video's

Het principe werkt heel eenvoudig. Je stuurt je product, of een deel van je producten, naar een bekend vlogger / Youtuber. Deze zal dan, voor het oog van de camera, jouw product uitpakken en reviewen.Onderstaande video is een typisch voorbeeld van Unboxing:https://www.youtube.com/watch?v=KqofWip-jCkDe bovenstaande video is, houd je vast, al ruim 270.000 keer bekeken! Ga er maar vanuit dat dit enorm effectief is geweest voor deze snoepleverancier!Dit is iets wat jij al webwinkel ook eenvoudig toe kunt passen. Ga op zoek naar een bekende vlogger / Youtuber binnen jouw "vakgebied" en vraag deze persoon of ze hieraan mee willen werken. Voordeel is tevens dat je niets zelf hoeft te produceren.

Productreviews (zelf ontwikkeld)

Het grote nadeel van een webwinkel is dat men je producten niet kan aanraken en eens goed langs alle kanten kan bekijken. Daarom dat ik ook altijd adviseer om productvideo's te maken. En als je dan toch video's maakt, kun je ze net zo goed op Youtube plaatsen.Een bedrijf wat dit goed heeft begrepen is Coolblue. Hieronder zie je een video van een review over de iPhone 6:https://www.youtube.com/watch?v=_45TZSHtEw8Hoewel deze video's al erg professioneel zijn kun je met relatief lage kosten ook aan de slag met het maken van dergelijke video's. Belangrijkste tip: ben eerlijk! Laat bijvoorbeeld ook de minpunten zien!

#7 Google+

7-google-plus

Oorspronkelijk was ik ook van plan om uitgebreide tips te geven omtrent Google+ in combinatie met je webwinkel. Echter door alle recente ontwikkelingen binnen Google waarbij ze hun sociale netwerk steeds verder uitkleden wil ik hier niet teveel aandacht aan besteden.Als webwinkelier kun je in mijn ogen je tijd beter besteden aan de andere tools van Google zoals beschreven in dit artikel. Misschien dat er binnenkort toch nog mogelijkheden worden onthuld voor Google+, dit artikel zal dan aangepast worden.

#8 Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)

8-search-console

Een "verplichte" tool voor elke webwinkelier wat mijn betreft. In de onderstaande video zie je in het kort wat deze tool inhoudt:https://www.youtube.com/watch?v=SoxU5kz15KcHet installeren van Google Search Console is een fluitje van een cent en kost je letterlijk 1 minuut. Vanaf dat moment krijg je een schat aan informatie over je webwinkel. Enkele vragen die beantwoord kunnen worden door Google Search Console:

  • Worden mijn productpagina's goed geïndexeerd?
  • Zijn mijn gestructureerde gegevens (zie tool #1) goed gemarkeerd en geïmplementeerd?
  • Is mijn webwinkel goed weer te geven op mobiele apparaten?
  • Heb ik "last" van dubbele title-tags of meta-descriptions?
  • Heb ik een handmatige spam-penalty gekregen van Google (en zo ja, waarom?)
  • Op welke zoektermen worden mijn pagina's gevonden?

Bovenstaande is slechts een topje van de ijsberg. Google Search Console geeft een schat aan informatie. Wanneer wij als online marketing bureau de vraag krijgen om SEO-technische problemen op te lossen duiken we vaak ook meteen in deze tool. Deze informatie helpt ons vaak om de oplossing te vinden.Mijn advies is dus om deze tool te installeren en er op zijn minst eens paar maand in te duiken! Vermoed je problemen op het gebied van SEO check dan ook zeker je Google Search Console!

#9 Google Alerts

9-google-alerts

Onbekend maar daarom niet minder interessant. In deze tijd waarin we vooral de social media monitoren is het natuurlijk ook verstandig om de resultaten in Google te monitoren. Dan hebben we het niet over je eigen posities.Wat ik bedoel is dat we kunnen monitoren wanneer er nieuwe content in de index van Google verschijnt waar een bepaalde zoekterm in voorkomt (bijvoorbeeld onze merknaam). Zo zouden we bijvoorbeeld tijdig een (slechte) review over onze webwinkel kunnen spotten (en daar op reageren).Hiervoor kun je Google Alerts gebruiken. Het principe is heel eenvoudig. Je vult een zoekterm in en telkens als er nieuwe content verschijnt met dat betreffende zoekwoord ontvang je een mailtje:

Google-Alerts

Je hebt zelfs nog een paar opties zoals hoeveel (tip: zet deze op "Alle resultaten" anders mis je ontzettend veel).

Conclusie

Zoals je ziet gaan jouw webwinkel en Google hand in hand. Met de bovenstaande tips en voorbeelden heb je in ieder geval ook weer de tools in handen om verder te groeien met je webwinkel en maximaal te profiteren van de (al dan niet betaalde) mogelijkheden die Google biedt.Ik ben daarnaast ook erg benieuwd of jij misschien nog andere Google tools gebruikt die jouw het leven als webwinkelier handiger maken!Tenslotte zou ik je nog even willen vragen of je dit artikel wil delen op de social media via de onderstaande knoppen, ik ben je eeuwig dankbaar :-).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier