Gratis social media monitoring tools!

Karel
4/6/2014
Social media
X
min leestijd
Karel
4/6/2014
Social media
X
min leestijd
Tools-300x180

Als ondernemer ben jij vast al actief op verschillende soorten social media platforms. Hopelijk ben je vanuit een gerichte strategie bezig met het benaderen van je doelgroep, via social media kanalen die bij jouw doelgroep en bedrijf passen. Misschien valt het jou, net als vele andere ondernemers, erg tegen dat er veel tijd gaat zitten in het beheren van je social media kanalen.Tijd om je een handje te helpen met wat handige tools! Als je namelijk al weet wat en hoe je wil communiceren kun je het jezelf gemakkelijk maken door social media updates in te plannen via deze tools. Essentieel is wel dat je hiervoor de strategie voor je social media al voor jezelf in kaart hebt, want daar zul je de inhoud van je updates immers op moeten baseren en via welke social media kanalen je die verspreidt.Deze blog licht verschillende soorten gratis tools toe, waarmee jij social media updates kunt inplannen voor verschillende kanalen, soms zelfs vanuit één dashboard. Ook krijg je een paar praktische monitoring tools om je inzet te analyseren. Handig voor als je door de bomen het bos niet meer ziet.

Social media content kalender

Wellicht ben je bekend met het feit dat je social media berichten van te voren kunt inplannen. De berichten worden dan op het door jou ingestelde moment geplaatst.Hiervoor is het zinvol om een content kalender op te stellen en van te voren vast te leggen welke content je kunt inplannen. Deze content kalender volgt uiteraard weer vanuit de eerder genoemde strategie. Leg de kalender van je bedrijf (interne gebeurtenissen) eens naast de algemene kalender (bijzondere dagen). Op deze manier vind je al snel aanknopingspunten die je kunt gebruiken om je publiek een verhaal te vertellen. Je kunt bijvoorbeeld inhaken op feestdagen of bijzondere dagen of gebeurtenissen.Neem de volgende elementen op in je contentkalender:

  • Datum
  • Weeknummer
  • Dag van de week
  • Tijdstip plaatsing
  • Type update (afbeelding, video, tekstbericht, link)
  • Feestdagen en speciale gebeurtenissen van het bedrijf
  • Bijzondere dagen als nationale feestdagen
  • Communicatieplanning van andere communicatiekanalen
  • Verantwoordelijke voor het plaatsen

Tip: Bedenk alvast welke content je kunt creëren om in te spelen op het WK Voetbal (vanaf 12 juni), Vaderdag (15 juni), Prinsjesdag (16 september), Dierendag (4 oktober), Wintertijd (26 oktober), Sinterklaas (5 december), Kerst (25 december) en/of Oudjaarsdag (31 december).

Foto-1-1024x701

Inplannen maar!

Het handigst is om van te voren vast te leggen via welk kanaal je de content plaatst, wat voor type content dit is en wat het onderwerp is van de update. Bijvoorbeeld een link (type) naar een nieuwe blog (onderwerp) verspreiden via Twitter (kanaal) op vrijdag 13 juni (publicatiedatum blog). Al dit soort zaken kun je vastleggen in je content kalender. Bedenk hierbij welk type content geschikt is voor welk social media kanaal. Zo zijn visuele inhakers, zoals het voorbeeld van Hi, erg geschikt om te plaatsen op Facebook. Dit is immers ‘likeable' content, waarbij de drempel tot het delen van of reageren op het bericht erg laag is. Tevens kun je dit type content van te voren creëren, zodat je het bericht kunt inplannen. Een link naar een blog die nog niet online staat kun je immers niet inplannen.Wanneer je de content klaar hebt staan en bepaald hebt wanneer je die content het beste kunt plaatsen is het: inplannen maar! Maar hoe kun je nu het beste berichten inplannen, zonder het overzicht kwijt te raken? Helaas bieden de social media kanalen Google Plus en Twitter niet de mogelijkheid aan om berichten in te plannen via die accounts. Bovendien is het, wanneer je bijvoorbeeld meerdere Twitter accounts hebt, onhandig om steeds te wisselen van account door middel van in- en uitloggen.

Foto-2-en-3

Facebook berichten inplannen

FOTO-4-EN-5-300x260

Via Facebook kun je wel berichten inplannen. Dit komt doordat Facebook een onderscheid maakt tussen een persoonspagina en een bedrijven pagina. Met je bedrijven pagina heb jij de mogelijkheid om berichten in te plannen. Logischerwijze is het niet mogelijk om via Facebook berichten in te plannen voor op andere social media kanalen.Maak daarom kennis met Social media Dashboards: gratis tools om berichten in te plannen voor bijvoorbeeld Twitter, of zelfs voor verschillende social media accounts.Tip: Bekijk in het Activiteitenlogboek van Facebook hoe je bericht er uiteindelijk uit komt te zien. Je kunt op deze manier ook checken of alles klopt. Kies voor Pagina bewerken, Activiteitenlogboek gebruiken.

Twitter berichten inplannen

foto-6-en-72-181x300

Een tool om je Twitter berichten in te plannen is TweetDeck. TweetDeck is een programma dat samenwerkt met Twitter zelf, waardoor deze voor het inplannen van tweets erg gebruiksvriendelijk is. TweetDeck is gratis en biedt naast de schedule optie (berichten inplannen) nog meer voordelen en handige functionaliteiten.Je kunt bijvoorbeeld je eigen dashboard samenstellen door te kiezen uit verschillende realtime bijgewerkte kolommen, waardoor je overzicht hebt op één scherm. Kies bij Add column uit de opties links weergegeven. De volgorde van de kolommen kun je zelf aanpassen.Via de knop hiernaast kun je heel nauwkeurig instellen welke tweets je wilt lezen.Ook kun je tweets uitsluiten over ongewenste onderwerpen, afkomstig van ongewenste bronnen of ongewenste users. Tweets uitsluiten doe je via Settings > settings > Mute.Je kunt meerdere Twitter-accounts tegelijk beheren zonder in en uit te loggen. Kies hiervoor Settings > settings > accounts > add Twitter account.Tip: Stel je eigen dashboard samen naar de hand van je gebruikerswensen. Door de gebruiksvriendelijkheid van het programma kun je zonder consequenties spelen met de verschillende opties.Je kunt hier een account aanmaken op TweetDeck.

Tool voor link tracking

TweetBurner is een tool die je url's verkort en het aantal clicks op je links in Twitter registreert. Via TweetBurner kun je link statistieken voor Twitter inclusief klik statistieken van specifieke links bekijken. Je kunt een lange url verkorten en vervolgens delen op Facebook of Twitter. Tevens krijg je een url mee waarop je de volgende statistieken kunt bekijken:

  • Aantal kliks
  • Aantal unieke kliks
  • Kliktabel
  • Land
  • Verwijzing
foto-10

Je kunt hier gratis gebruik maken van TweetBurner.Als Twitter je belangrijkste social media kanaal is, is TweetBurner een basis tool om te gebruiken. Voor meer uitgebreide rapportages, monitoring en management van Twitter accounts kun je beter gebruik maken van Hootsuite.

Social media dashboard: Hootsuite

Zoals je in het filmpje hebt gezien biedt Hootsuite veel functionaliteiten. Het programma kan overweg met meerdere sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Foursquare, Instagram, Gmail, YouTube, Tumblr, Reddit en nog veel meer. Enkele functies in HootSuite zijn: berichten inplannen, url verkorter, analyses, interne chat (gesprekken), bulkupload, met een team werken en beveiligde profielen. Net zoals TweetDeck werkt Hootsuite met kolommen waarmee je je eigen dashboard kunt samenstellen.

foto-11

Bij Analyse kun je kiezen voor verschillende sjablonen om je statistieken te analyseren. Ook kun je zelf een op maat gemaakt rapport aanmaken.Hootsuite is een prima tool voor bedrijven die meerdere social media accounts vanuit één applicatie willen managen en monitoren.Tip: Maak je voor het eerst gebruik van Hootsuite? Dan kun je een rondleiding volgen die je wegwijs maakt door het programma.Hootsuite biedt tevens een uitgebreid helpforum.Je kunt hier inloggen bij HootSuite via Twitter, Facebook of Google Plus.

Behoud het overzicht!

Je zult zelf moeten ondervinden met welk programma jij het beste overweg kunt om berichten in te plannen. De verschillende tools zijn namelijk niet aan elkaar gekoppeld. Wanneer je dus gebruik maakt van TweetDeck én Hootsuite voor het inplannen van Twitter berichten kun je al snel het overzicht kwijtraken. Beter is dan om OF alles via één programma te doen zoals Hootsuite, OF om Facebook via Facebook zelf te doen, Twitter via TweetDeck en de rest via Hootsuite. Het is zinvol om een document aan te maken waarin je duidelijk stelt welk kanaal je beheert via welke tool, met bijbehorende inloggegevens.Heb je hulp nodig bij het beheren van je social media kanalen? Of wil je starten met een effectieve social media strategie? Yargon kan je hierbij helpen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier