Zo meet je interne zoekopdrachten in Google Analytics

door | 3 oktober 2012 | Google Analytics

Met welke intentie komen bezoekers naar je website? We kunnen daar wel over speculeren, maar door de interne zoekopdrachten te analyseren kunnen we de intentie van bezoekers achterhalen. Daarnaast is het een goede manier om erachter te komen of er pagina’s zijn die we moeten optimaliseren. Is alles in orde op je site, dan zou de zoekoptie nauwelijks gebruikt worden. Het meten van interne zoekopdrachten is dus belangrijk. In dit artikel bespreken we hoe het werkt en wat je precies te weten kunt komen.

Meten in Google Analytics

Om de interne zoekopdrachten op je website te kunnen analyseren, moet er in Google Analytics eerst worden aangegeven dat deze gemeten moeten worden. Log in bij Google Analytics en klik op het tabblad Beheerder.
beheerder - instellingen weergeven
Ga vervolgens naar Instellingen weergeven en schakel “Zoekopdrachten op site bijhouden” in.
opdrachten bijhouden aan
Om de ingegeven zoekwoorden te kunnen verzamelen heeft Google Analytics een queryparameter nodig. Om erachter te komen wat dit voor jouw site is, voer je zelf een zoekopdracht uit op je pagina. Voorbeeld voor Karelgeenen.nl:

Bekijk de URL van de resultatenpagina, het woord of de letter voor het is-teken (=) is de queryparameter. Voor ons account vullen we dus de letter s in. De queryparameter kan bestaan uit één letter, maar het kan ook een woord zijn.
Nadat in Google Analytics is ingesteld de zoekopdrachten bij te houden duurt het ongeveer 48 uur voordat er resultaten verschijnen.

Waarom analyseren?

Intentie van de bezoeker

Bezoekers geven je een schat aan informatie waaraan je kunt zien welke content voor hun van belang is. Je krijgt een unieke inkijk in de onderwerpen en termen die populair zijn bij je doelgroep. Die informatie geeft aanwijzingen over de behoefte die de doelgroep heeft. Aan de hand van die gegevens kun je nagaan of de juiste informatie wel aanwezig is en/of er onderwerpen zijn die onderbelicht worden.

Navigatie efficiëntie

Bezoekers die via zoekmachines op je website uitkomen, landen vaak niet op de homepage. Dan komt het aan op de navigatie mogelijkheden die je bijvoorbeeld bovenaan, rechts of links op de pagina hebt staan. Is het vanaf iedere pagina op je website makkelijk navigeren? Door te bekijken hoeveel mensen en vanaf welke locatie men zoekt kom je hierachter. Vanuit de analyses is het dus mogelijk om slechte landingspagina’s te achterhalen en vervolgens te optimaliseren.

Voorbeeld rapport in Google Analytics

Voor de resultaten ga je in Google Analytics naar Gedrag â†’  Zoekopdrachten op site → Zoektermen.
zoektermenHet totale rapport verschijnt op je scherm:

Een berg aan informatie, we bespreken een aantal belangrijke punten, zodat je direct met je data aan de slag kunt.

Waar zoeken mensen naar en kunnen ze dit vinden?


De top 10 spreekt voor zich, dat zijn de meest gebruikte zoekwoorden op je website. Maar naast het aantal unieke zoekopdrachten zijn er nog een aantal andere statistieken te zien. Hieronder kort de uitleg van de verschillende gegevens:

  • – Resultaten paginaweergaves / zoekopdracht: gemiddelde aantal keren dat bezoekers de pagina met zoekresultaten hebben bekeken na het uitvoeren van een zoekopdracht.
  • – % uitstappunten zoekopdrachten:  hoeveel procent van de bezoekers na de zoekopdracht de pagina heeft verlaten.
  • – % zoekverfijningen: het aantal bezoekers dat nog een tweede zoekopdracht uitvoerde, met een andere term bv. eerste was “adwords” en tweede “adwords budgetten”. Deze optie vind je door op een zoekwoord te klikken en vervolgens “Verfijnd zoekwoord” als primaire dimensie te kiezen:
  • – Tijd na zoekopdracht: hoeveel tijd ze nog op de website hebben doorgebracht na de zoekopdracht.
  • – Zoekdiepte: hoeveel pagina’s ze hebben bekeken na de zoekopdracht.

Voorbeeld zoekwoord “linkbuilding”

Deze informatie geeft antwoord op de vraag waarnaar bezoekers zoeken en of ze daadwerkelijk vinden wat ze zoeken. In ons rapport is bijvoorbeeld te zien dat er het meeste is gezocht op het woord “linkbuilding”. Slechts 16.67% van die bezoekers heeft de website meteen na de zoekopdracht verlaten en slechts 1.69% had nog niet precies gevonden wat hij zocht en voerde nog een zoekopdracht uit. In combinatie met de tijd na de zoekopdracht (7.58 min) en een zoekdiepte van 3.75 pagina’s, kunnen we concluderen dat de bezoekers die zochten op “linkbuilding” gevonden hebben wat ze zochten.

Wat kun je nog meer met de zoekwoorden doen?

Kom je zoekwoorden tegen die je zelf helemaal niet gebruikt, bv. wij gebruiken de term “handleiding“ en bezoekers zoeken veel op “tutorial” , dan zou je op basis van de analyse ervoor kunnen kiezen om die term te vervangen. Zien wij bijvoorbeeld een grote stijging in de zoekopdrachten naar “Facebook adverteren”, dan kunnen wij daarop inspelen door een artikel over adverteren op Facebook te schrijven.

Pagina / locatie van de zoekopdracht


Via het rapport Pagina’s (Zoekopdrachten op site → Pagina’s) is te zien op welke pagina bezoekers een zoekopdracht uitvoeren. Dit vertelt je iets over de (on)duidelijkheid van een pagina. Voldoet deze aan de verwachting van de bezoeker of vonden ze totaal andere informatie dan verwacht. Klik ook hier eens op de verschillende links en bekijk per pagina de verschillende zoekwoorden. Op Karelgeenen.nl wordt vooral op de homepage gezocht, een verklaring hiervoor is het feit dat wij erg veel informatie op de site hebben staan en men snel de berichten wilt filteren. Wanneer er een stijgende lijn in het aantal zoekopdrachten op de homepage ontstaat, kunnen wij daar actie op ondernemen. Zonder het analyseren van de interne zoekopdrachten zouden wij daar nooit achter komen!

Tot slot

Als het goed is ga je nu zelf aan de slag om de zoekopdrachten op je website te analyseren. Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat een reactie achter!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.