Zo meet je interne zoekopdrachten in Google Analytics

3 oktober, 2012

Met welke intentie komen bezoekers naar je website? We kunnen daar wel over speculeren, maar door de interne zoekopdrachten te analyseren kunnen we de intentie van bezoekers achterhalen. Daarnaast is het een goede manier om erachter te komen of er pagina's zijn die we moeten optimaliseren. Is alles in orde op je site, dan zou de zoekoptie nauwelijks gebruikt worden. Het meten van interne zoekopdrachten is dus belangrijk. In dit artikel bespreken we hoe het werkt en wat je precies te weten kunt komen.

Meten in Google Analytics

Om de interne zoekopdrachten op je website te kunnen analyseren, moet er in Google Analytics eerst worden aangegeven dat deze gemeten moeten worden. Log in bij Google Analytics en klik op het tabblad Beheerder.
beheerder - instellingen weergeven
Ga vervolgens naar Instellingen weergeven en schakel “Zoekopdrachten op site bijhouden" in.
opdrachten bijhouden aan
Om de ingegeven zoekwoorden te kunnen verzamelen heeft Google Analytics een queryparameter nodig. Om erachter te komen wat dit voor jouw site is, voer je zelf een zoekopdracht uit op je pagina. Voorbeeld voor Karelgeenen.nl:

Bekijk de URL van de resultatenpagina, het woord of de letter voor het is-teken (=) is de queryparameter. Voor ons account vullen we dus de letter s in. De queryparameter kan bestaan uit één letter, maar het kan ook een woord zijn.
Nadat in Google Analytics is ingesteld de zoekopdrachten bij te houden duurt het ongeveer 48 uur voordat er resultaten verschijnen.

Waarom analyseren?

Intentie van de bezoeker

Bezoekers geven je een schat aan informatie waaraan je kunt zien welke content voor hun van belang is. Je krijgt een unieke inkijk in de onderwerpen en termen die populair zijn bij je doelgroep. Die informatie geeft aanwijzingen over de behoefte die de doelgroep heeft. Aan de hand van die gegevens kun je nagaan of de juiste informatie wel aanwezig is en/of er onderwerpen zijn die onderbelicht worden.

Bezoekers die via zoekmachines op je website uitkomen, landen vaak niet op de homepage. Dan komt het aan op de navigatie mogelijkheden die je bijvoorbeeld bovenaan, rechts of links op de pagina hebt staan. Is het vanaf iedere pagina op je website makkelijk navigeren? Door te bekijken hoeveel mensen en vanaf welke locatie men zoekt kom je hierachter. Vanuit de analyses is het dus mogelijk om slechte landingspagina's te achterhalen en vervolgens te optimaliseren.

Voorbeeld rapport in Google Analytics

Voor de resultaten ga je in Google Analytics naar Gedrag â†’  Zoekopdrachten op site → Zoektermen.
zoektermenHet totale rapport verschijnt op je scherm:

Een berg aan informatie, we bespreken een aantal belangrijke punten, zodat je direct met je data aan de slag kunt.

Waar zoeken mensen naar en kunnen ze dit vinden?


De top 10 spreekt voor zich, dat zijn de meest gebruikte zoekwoorden op je website. Maar naast het aantal unieke zoekopdrachten zijn er nog een aantal andere statistieken te zien. Hieronder kort de uitleg van de verschillende gegevens:

  • - Resultaten paginaweergaves / zoekopdracht: gemiddelde aantal keren dat bezoekers de pagina met zoekresultaten hebben bekeken na het uitvoeren van een zoekopdracht.
  • - % uitstappunten zoekopdrachten:  hoeveel procent van de bezoekers na de zoekopdracht de pagina heeft verlaten.
  • - % zoekverfijningen: het aantal bezoekers dat nog een tweede zoekopdracht uitvoerde, met een andere term bv. eerste was "adwords" en tweede "adwords budgetten". Deze optie vind je door op een zoekwoord te klikken en vervolgens “Verfijnd zoekwoord" als primaire dimensie te kiezen:
  • - Tijd na zoekopdracht: hoeveel tijd ze nog op de website hebben doorgebracht na de zoekopdracht.
  • - Zoekdiepte: hoeveel pagina's ze hebben bekeken na de zoekopdracht.

Voorbeeld zoekwoord “linkbuilding"

Deze informatie geeft antwoord op de vraag waarnaar bezoekers zoeken en of ze daadwerkelijk vinden wat ze zoeken. In ons rapport is bijvoorbeeld te zien dat er het meeste is gezocht op het woord “linkbuilding". Slechts 16.67% van die bezoekers heeft de website meteen na de zoekopdracht verlaten en slechts 1.69% had nog niet precies gevonden wat hij zocht en voerde nog een zoekopdracht uit. In combinatie met de tijd na de zoekopdracht (7.58 min) en een zoekdiepte van 3.75 pagina's, kunnen we concluderen dat de bezoekers die zochten op “linkbuilding" gevonden hebben wat ze zochten.

Wat kun je nog meer met de zoekwoorden doen?

Kom je zoekwoorden tegen die je zelf helemaal niet gebruikt, bv. wij gebruiken de term “handleiding" en bezoekers zoeken veel op “tutorial" , dan zou je op basis van de analyse ervoor kunnen kiezen om die term te vervangen. Zien wij bijvoorbeeld een grote stijging in de zoekopdrachten naar "Facebook adverteren", dan kunnen wij daarop inspelen door een artikel over adverteren op Facebook te schrijven.

Pagina / locatie van de zoekopdracht


Via het rapport Pagina's (Zoekopdrachten op site → Pagina's) is te zien op welke pagina bezoekers een zoekopdracht uitvoeren. Dit vertelt je iets over de (on)duidelijkheid van een pagina. Voldoet deze aan de verwachting van de bezoeker of vonden ze totaal andere informatie dan verwacht. Klik ook hier eens op de verschillende links en bekijk per pagina de verschillende zoekwoorden. Op Karelgeenen.nl wordt vooral op de homepage gezocht, een verklaring hiervoor is het feit dat wij erg veel informatie op de site hebben staan en men snel de berichten wilt filteren. Wanneer er een stijgende lijn in het aantal zoekopdrachten op de homepage ontstaat, kunnen wij daar actie op ondernemen. Zonder het analyseren van de interne zoekopdrachten zouden wij daar nooit achter komen!

Tot slot

Als het goed is ga je nu zelf aan de slag om de zoekopdrachten op je website te analyseren. Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat een reactie achter!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Interessant, lijkt me heel bruikbaar.
    Wat als er in de url voor de query paramater nog meer staat?
    bijvoorbeeld, /search.jsp?s=ebook
    Vul je dan in Analytics de "s" in of "search.jsp?s" ?
    Dan kan ik het eens gaan testen.

  2. Wow, dat is interessant! Meestal als je een artikel leest over Google Analytics is dat de standaard stuff, maar het tracken van de interne zoekopdrachten is toch wel even iets nieuws. Bedankt voor de leuke tip, dit ga ik zeker toepassen!

  3. Super, hier heb ik wat aan. Google Analytics is best uitgebreid en taaie kost om het allemaal te lezen én te begrijpen, maar dit is heel helder uitgelegd, proost. Er is sinds juni een opt in nodig om de bezoeker toestemming te laten geven voor (oa) het verzamelen van de zoekopdrachten.

    1. Hoi Anne,
      Ik zag dat jullie Google Aangepast zoeken (Custom Search) gebruiken op de website van Universiteit Twente en die kun je linken aan je Google Analytics account, waarbij je zelf de parameter moet invullen.
      Dit doe je als volgt:
      Log in met je Google account (het account wat is gebruikt om de zoekmachine te maken) op http://www.google.nl/cse/manage/all en ga naar het 'configuratiescherm' van je zoekmachine.
      Klik daarna links in het menu op 'Google Analytics' en dan zie je het beschikbare account staan voor je website. Kies inschakelen en vink in het pop-up venster 'Sitezoekfunctie van Google Analytics inschakelen' aan. Daarna kun je je queryparameters zelf opgeven en opslaan.
      Meer uitleg hierover vind je hier: http://support.google.com/customsearch/bin/answer.py?hl=nl&answer=1321536
      Succes!
      Groet,
      Lianne

  4. Dank je, maar ik kom niet verder dan links op google analytics klikken. Want vervolgens heb ik geen knop 'inschakelen', waarschijnlijk omdat het al ingeschakeld is. Ik ga er even verder mee spelen....

    1. Is het ondertussen gelukt? Want inschakelen kun je pas kiezen wanneer je de button voor je Analytics account hebt aangeklikt, daarna verschijnt het pop-up venster waar je kunt kiezen voor inschakelen.

  5. Beste Sanne,
    Interessant artikel!
    Ik kan alleen de queryparameter niet vinden. In het vorige artikel over dit onderwerp geeft Karel Geenen aan dat jullie dit kunnen doen voor ons.
    Zou je zo vriendelijk willen zijn dit voor mij te doen?
    Ik hoor graag van je.
    Groeten van Robin Schouten
    Consultantkiezen.nl

    1. Ik heb even gekeken en in de url wordt geen zoekopdracht weergegeven, ik kan dus ook niet zien wat de queryparameter is. Vraag het anders even aan de bouwer van je website.
      Succes!

    1. Hallo Laura,
      Wat is het zoekwoord dat is gebruikt in de zoekopdracht? En wanneer je even de echte URL geeft is het makkelijker ;-).

  6. Hoi Lianne, leuke post idd, waarvoor dank.
    wat mij nog niet helemaal duidelijk is met GA, is hoe men best de doorklik vanuit een search result page meet.
    nu bevat dit page bij ons ook de zoek-parameter wat voor veel data en rows zorgt in sommige rapporten.
    kan dit niet anders of efficiënter (bvb. via een event of houdt GA dit zelf op een andere manier bij)? of is dit toch te right way?

  7. Hoi Thomas,
    Dankjewel voor je reactie!
    Je kunt in het rapport in GA klikken op de pagina waar men is begonnen met zoeken. Dan krijg je alle zoektermen te zien en vervolgens kun je door op de zoektermen te klikken erachter komen wat daarvan de bestemmingspagina was.
    Daarnaast kun je in GA ook het segment "Site search uitgevoerd" selecteren en anderen rapporten bekijken zoals de inhoudsrapporten en Bezoekersstroom.
    Succes!

  8. Beste Lianne,
    Ik heb alles ingevuld zoals boven omschreven. Queryparameters verwijderen heb ik aangevinkt, is dit goed?
    Zie wel nu dat al mijn zoekwoorden verdwenen zijn in de rapportage of begint hij vanaf nu opnieuw?
    Groeten,
    Marian

    1. Hi Marian,
      "Queryparameter verwijderen uit url" hebben wij inderdaad ook aan staan, dan verwijdert Analytics de parameters uit de URL's in de rapporten. Heb nog even een zoekopdracht uitgevoerd op jouw website en zag dat de queryparameter "s" is. Wanneer je deze hebt ingevoerd zullen alle opdrachten geregistreerd worden.
      Succes!

  9. Hoi Lianne,
    Voor divosa.nl gebruiken we Google Site Search en Google Analytics. Echter zijn dit twee verschillende accounts. Als ik dus Google Analytics wil activeren, dan kan ik dus niet naar het andere account. Zijn er andere oplossingen te vinden?

    1. Hi Hanneke,
      Wanneer men combinaties van termen gebruikt zullen deze ook als zodanig in het rapport te zien zijn.
      Wij zien bijvoorbeeld ook vaak de combinatie "social media strategie" terug komen.
      En daarna als verfijnd zoekwoord "social media strategie hoe pak je dit aan".
      Als men dus meerdere termen in een zoekopdracht gebruikt, zullen deze er bij komen te staan GA!
      Groet,
      Lianne

  10. Dit klinkt erg interessant! Maar hoe zit het als in de url alleen maar domein/nl/search/ staat? Hoe weet ik dan wat de parameter is? Dat kan ik uit bovenstaande reacties nog niet afleiden.
    Alvast bedankt!

  11. Bedankt voor je snelle antwoord.
    In het artikel wordt alleen gesproken een search string als search/zoekterm. In mijn geval komt er in de rul alleen /search/ te staan.
    Is er voor mij ook een oplossing?

  12. Ah ik zie het inderdaad, er wordt geen zoekopdracht weergegeven. Probeer het eerst eens via het instellen van de filter of er dan in ieder geval data wordt weergegeven in Analytics als er zoekopdrachten worden uitgevoerd. Vraag het anders even aan de bouwer van je website.

  13. Hallo,
    Bedankt voor het schrijven van dit artikel... reuze handig! Heb ik het goed als onze query "1&keywords" is of gebruik ik alleen "keywords"? Ik zie namelijk 3x een = teken in de url staan.
    groeten,
    Arnoud.

  14. Hoi Lisanne,
    Interessant artikel. Dank daarvoor. Op onze website heb ik de zoekterm 'i3' ingevoerd. In de URL komt geen parameter te staan. Maar in het kruimelpad zie ik wel staan: Zoekterm i3. Wanneer ik naar de koppelingslocatie kijk van de zoekterm kom ik op: /search/keyword/i3
    Betekent dit dat de Query parameter 'search' is?
    Naast de Query parameter dien je ook de categorieparameters in te vullen in GA.
    Dien ik hier de volgende parameters aan toe te voegen op basis van de volgende URL's: keyword, group, brand, product
    /search/keyword/i3
    /search/group/CS/behuizingen
    /search/main/brand/AEG/AEG
    /search/product/1046869
    Ik hoor graag van je,
    Anne

  15. Hoi Lianne,
    Wat een fijn artikel, bedankt daarvoor!
    Kan je checken wat bij ons de queryparameter is? Ik dacht zelf van 'zoeken', maar als ik dat invul in GA krijg ik (ook na een week) geen resultaten.
    Groetjes,
    Mariska

  16. Beste Lianne, dank voor je verhelderende artikel! ik heb er veel van opgestoken. Nu heb ik het bijhouden van zoekopdrachten zelf ook aangezet. Maar twijfel nog over de ingevulde queryparameters. Misschien wil je met me meekijken. Dit is de URL na een zoekopdracht:
    http://oorlogsbronnen.nl/zoekresultaat?n_o_m=sq&query=bloem&pageSize=20&op=Submit&form_build_id=form-IctkrVthzBbHBH9iovqtGV4v-wieUFEjYiCg8JUqjIs&form_id=netwerk_oorlogsbronnen_zoek
    Omdat je verschillende queryparameters in mag vullen heb ik de 'm','o' en 'n' ingevuld. Klopt dat of moet ik het bij de 'm' houden? Lastig bij zo'n lange URL!
    Groet en vast dank, Tessa

  17. Hoi hoi.
    Voordat mijn site de lucht ingaat 1 januari wil ik graag analytics goed ingesteld hebben. Ik ben op jullie pagina terecht gekomen, na het uitfilteren van mijn eigen ip adres ben ik nu bij deze instelling aanbeland.
    Echter bij mij komt er een heel zinnetje te staan. Ik ben er even vanuit gegaan dat de parameter alles tussen het ? en het 2e = teken is. Maar ik weet dus niet of dit correct is.
    De url die ik krijg is:
    http://www.snellekruipers.nl/website/index.php?Show=Search&KeyWord=broek
    Bedankt alvast voor je antwoord.
    Groetjes Kitty

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *