Archief: Termen

ROAS

Deze afkorting betekent Return On Advertising Spend. De formule hiervan is: inkomsten / kosten * 100%. In Google Analytics kun je de ROAS vinden bij Acquisitie > campagnes > klikken. Per maand kun je dan bijvoorbeeld bekijken hoe de ROAS verloopt. Net zoals met ROAS,...

Lees meer

Ondersteunende conversie

Ondersteunende conversie, ofwel assisted conversions in het Engels, is een term van Google Analytics. Hiermee kun je per kanaal of campagne jouw ondersteunende conversies achterhalen. Dit maakt het makkelijker om voor jezelf als ondernemer te bepalen welke kanalen het...

Lees meer

In-market doelgroep

De in-market doelgroep is de groep consumenten die door Google is vastgesteld als consumenten met intentie tot aankoop. Deze consumenten zijn weer onder te verdelen in groepen die je kunt inzetten. De indeling wordt gebaseerd op de online activiteiten van de...

Lees meer
FAQ

FAQ

FAQ staat voor Frequently Asked Questions. In het Nederlands zeggen we veelgestelde vragen. De FAQ is een onderdeel op je website, waarin je vragen opstelt en daar direct antwoord geeft. Meestal zijn dit vragen over het bezorgen, verzenden of retourneren, het betalen...

Lees meer

Domeinnaam

Je domeinnaam, ook wel domein, is verbonden met je URL. Je kunt het zien als het plekje dat je op het internet hebt gereserveerd (gekocht) voor jouw website. Je domeinnaam bestaat uit een naam en een extensie. Bij www.karelgeenen.nl is karelgeenen de naam, en .nl de...

Lees meer

Doelgroepsegmentatie

Doelgroepsegmentatie is wanneer je de doelgroepen verder verdeelt. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer de doelgroep te groot is of wanneer er grote onderlinge verschillen zijn. Er zijn verschillende vormen van doelgroepsegmentatie. De segmentatie die je gaat inzetten moet...

Lees meer

Be√Įnvloedingsstrategie

Een be√Įnvloedingsstrategie is een bepaalde manier waarop je mensen bereikt, of een systeem waar je daarbij gebruik van kunt maken. Hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini beschrijft zes wetenschappelijk bewezen be√Įnvloedingsstrategie√ęn: 1 wederkerigheid...

Lees meer

Acquisitie

Acquisitie is het werven van nieuwe klanten. Je hebt koude acquisitie, waarbij je mensen of bedrijven aanspreekt waar je nog geen band mee hebt, en je hebt warme acquisitie. Hierbij richt je je op de relaties die er al zijn, en benader je ze bijvoorbeeld met een...

Lees meer

Zoekwoorden

Wat zijn zoekwoorden? Zoekwoorden zijn de woorden waarmee je zoekt, oftewel de woorden die je invoert om iets te vinden met een zoekmachine. Met deze woorden vind je pagina's die gericht zijn op dit onderwerp, deze verschijnen in de zoekresultaten. Zoekwoorden zijn...

Lees meer

Mirror site

Wat is een mirror site? De term mirror site zegt het al een beetje: een spiegelsite. De mirror sites worden veel gebruikt wanneer de FTP-site in kwestie heel populair is, en de website snel belast wordt. Mirror sites komen bijvoorbeeld veel voor bij sites die filmpjes...

Lees meer

Meta search engine

Wat is een meta search engine? Search engine is Engels voor zoekmachine. Een meta search engine is een speciale zoekmachine waarmee je met één zoekopdracht meerdere zoekmachines (zoals Bing, Yahoo en Google) doorzoekt. Een voordeel hiervan is dat je de meest relevante...

Lees meer

On page optimalisatie

Wat is on page optimalisatie? Bij het optimaliseren van je website of webpagina wordt er onderscheid gemaakt in on page optimalisatie en off page optimalisatie. On page optimalisatie van je website is de eerste stap in het SEO proces. On page optimalisatie is het...

Lees meer

Short tail

Wat is short tail? De termen short tail en long tail hebben alles te maken met zoekwoorden. Maak je een zoekwoordonderzoek met woorden die op jouw zaak/branche van toepassing zijn, dan zul je veel verschillen zien in zoekvolumes. Een zoekwoord waar enorm vaak op...

Lees meer

Link ruilen

Wat is link ruilen? Misschien heb je al eens gehoord van het fenomeen link ruilen. Dit is een term die gebruikt wordt in de online marketing, wanneer een partij één of meerdere links ruilt met een andere partij. Waarom zou je aan link ruilen doen? Hiervoor zijn er...

Lees meer

Cross linking

Wat is cross linking? Cross linking is het kruislings plaatsen van links op je website, of naar andere websites toe. Voor het toepassen van zoekmachine optimalisatie is het van belang dat je website een goede linkstructuur bevat. Cross linking is daarom de eerste stap...

Lees meer

Dynamic content

Wat is dynamic content? Dit is de Engelse term voor, je raadt het al: dynamische content. Dynamische content is de tegenhanger van statische content, dat eigenlijk ‚Äėstilstaande' content betekent. Dynamisch betekent op zijn beurt dus wisselend. Het beste voorbeeld van...

Lees meer

Googlebot

Wat is de Googlebot? Een bot is een computerprogramma dat automatische handelingen verricht. Een Googlebot is eigenlijk de robot van Google. Een ander woord dat voor Googlebot wordt gebruikt is spider of crawler. De Googlebot is er voor nieuwe websites, maar wordt ook...

Lees meer

Splash page

Wat is een splash page? Het woord splash page zelf geeft al enige informatie weg over de betekenis ervan. Een splash page is een pagina die verschijnt voordat je de offici√ęle website bezoekt. Deze pagina splasht of springt als het ware in je beeld. Het is een aparte...

Lees meer

Cookies

Wat zijn cookies? Je kent de meldingen en pop-ups vast wel. Je wil een site bezoeken en het eerste wat bij jou in beeld verschijnt is de vraag: accepteer je de cookies? Ga je akkoord? Om goed te weten wat je daar nu eigenlijk toestaat of weigert is het belangrijk om...

Lees meer

H2 tag

Wat is een H2 tag? De term H2 tag is een term die je veel gaat tegenkomen wanneer je actief met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat. Om structuur aan te brengen in je teksten, en zo de website te verbeteren voor zoekmachine en bezoeker, maak je gebruik van tags...

Lees meer

H1 tag

Wat is de H1 tag? De H1 tag (header tag) wordt meegegeven aan de hoofdkop van de tekst. Niet alleen voor zoekmachine optimalisatie, maar ook voor je bezoekers is het slim om een originele titel te verzinnen die goed de lading dekt van je tekst. Wil je de H1 helemaal...

Lees meer

Schema.org

Wat is Schema.org? De website Schema.org heeft alles te maken met gestructureerde gegevens die nodig zijn voor het cre√ęeren van rich snippets. Schema.org is een samenwerkingsproject van Google, Microsoft en Yahoo! De titel van de website zegt het al een beetje, je...

Lees meer

Wat is noindex?

Wat is noindex? In sommige gevallen kan het zijn dat je niet wilt dat bepaalde pagina's worden ge√Įndexeerd door Google. Stel: je website is nog in de maak, en je wil niet dat Google denkt dat je website geen kwaliteit bevat. Ook kun je categoriepagina's hebben waarvan...

Lees meer

Semantiek

Wat is semantiek? Semantiek betekent letterlijk ‚Äėbetekenisleer', de leer die ons leert wat bepaalde woorden en woordgroepen betekenen. In het kort komt het erop neer dat we elementen, zoals die van HTML, gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Dit kun je bijvoorbeeld met...

Lees meer

Content farm

Wat is content farm? Hiermee wordt in de online marketing bedoeld dat een bedrijf slechte content produceert. Dit zijn vaak grote bedrijven of merknamen die vele pagina's ontwikkelen voor de zoekmachine, niet voor de bezoeker. De pagina's zijn vaak volgestopt met...

Lees meer

Microformats

Wat zijn microformats? De term microformats hangt samen met de termen gestructureerde gegevens en rich snippets. We beginnen bij het begin. Gestructureerde gegevens zijn de gegevens die je markeert om hier rich snippets van te laten maken door Google. Rich snippets...

Lees meer

HTML

Wat is HTML? HTML is een computertaal. De afkorting staat voor Hyper Tekst Markup Language. Met HTML en de bijbehorende codes kun je een website bouwen. Deze codes, ook wel HTML-tags genoemd, kun je invoeren om aan de browser te laten weten wat je bezoekers te zien...

Lees meer

Canonical URL

Wat is een canonical URL? Dit is de URL van de pagina waarnaar wordt gerefereerd met behulp van de canonical tag op andere pagina's. Deze tag wordt ingezet om duplicate content te voorkomen. Duplicate content houdt in dat meerdere pagina's dezelfde inhoud hebben. Als...

Lees meer

Meta keywords

Wat zijn meta keywords? Meta keywords kun je in de <head> van je <title> zetten in de broncode. Op deze manier krijg je een meta keywords tag. In deze meta keywords tag kun je de belangrijkste sleutelwoorden zetten waarover de inhoud van jouw pagina gaat....

Lees meer

Keyword stuffing

Wat is keyword stuffing? De letterlijke betekenis is: het volproppen van teksten met de relevante zoekwoorden. Vroeger, toen de voordelen van zoekmachine optimalisatie net meer aandacht kregen, was dat nog de manier om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google....

Lees meer

SEO

Wat is SEO? Deze afkorting staat voor search engine optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Daarmee wordt bedoeld: het optimaliseren van je website of pagina voor de zoekmachines. Je wil er dus voor zorgen dat, wanneer iemand een relevante...

Lees meer

Sitelinks

Wat zijn sitelinks? Sitelinks zijn extra links of URL's die getoond worden onder de title tag in de organische zoekresultaten. Op een sitelink kan geklikt worden, net als op de title tag. Ze vormen een soort sub-menu van pagina's onder een bepaald zoekresultaat....

Lees meer

Content marketing

Wat is content marketing? Content marketing is het delen en maken van goede content, zodat je jouw doelgroep kan bereiken en aan jou binden. Dit kan content op je website zijn, maar bijvoorbeeld ook op je social media kanalen. Onder content van een webpagina verstaan...

Lees meer

Broncode

Wat is een broncode? De broncode van een website of webpagina is een soort instructie voor de computer die laat zien hoe de webpagina eruit moet komen te zien. De broncode kan omschreven worden als de achterliggende taal waar de computer mee werkt. Deze broncode wordt...

Lees meer

Above the fold

Wat is above the fold? Dit is een Engelse term voor ‚Äėboven de vouw'. Het is een term die gebruikt wordt in de advertising. Above the fold heeft betrekking op de informatie die gepresenteerd staat in het bovenste gedeelte van de krant: het gedeelte boven de vouw. Deze...

Lees meer

Dofollow

Wat is dofollow? Wanneer je met SEO bezig bent, begrijp je hoe belangrijk het is dat andere websites linken naar jouw website. Je begrijpt inmiddels dat het belangrijk is om links te krijgen van relevante websites, autoriteiten op hun vakgebied. Die links geven jouw...

Lees meer

Nofollow

Wat is nofollow? Om uit te kunnen leggen wat de nofollow inhoudt, moet je eerst begrijpen hoe Google te werk gaat bij het indexeren van webpagina's. Bij Google is het de spider, ook wel webcrawler, die door alle pagina's van het web speurt en indexeert. Er wordt...

Lees meer

Linkbait

Wat is linkbait? Zoals je misschien al wist, is linkbait een belangrijk onderdeel van SEO. Linkbait betekent namelijk letterlijk: het aas waarmee jij inkomende links naar je website verkrijgt. En inkomende links verkrijgen is natuurlijk een groot deel van je...

Lees meer

Link juice

Wat is link juice? Link juice is een interessant begrip binnen de zoekmachine optimalisatie. Om het belang hiervan in te zien, is het eerst goed om te weten hoe de ranking van Google werkt. Iedere pagina heeft namelijk een bepaalde waarde. De hoogte van deze waarde...

Lees meer

SERP

Wat is SERP? Het woord SERP is eigenlijk een afkorting en staat voor ‚Äėsearch engine results page'. Dit is de resultatenpagina van een zoekmachine, en wat je dus te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht hebt ingevoerd in bijvoorbeeld Google. Deze resultatenpagina...

Lees meer

Google Penalty

Wat is een Google penalty? Google penalty is een term die gebruikt wordt in de zoekmachine optimalisatie. Het betekent eigenlijk dat je wordt gestraft door Google. In feite zou je het kunnen vergelijken met een penalty in de sportwereld. Bij een overtreding wordt er...

Lees meer

Link farm

Wat is een link farm? Een link farm is eigenlijk een pagina die vol staat met links. Het zijn vaak websites zonder onderwerp of duidelijke strekking, vaak is het letterlijk een pagina met een lange lijst van links. Pagina's die hierop lijken zijn bepaalde...

Lees meer

Indexeren

Wat is indexeren? Je zult merken dat het een tijdje kan duren voordat jouw nieuwe website is opgenomen in de zoekresultaten. Dit komt doordat Google deze nieuwe content eerst nog moet indexeren. Indexeren is het proces waarin bestanden bekeken en beoordeeld worden, en...

Lees meer

XML sitemap

Wat is een XML sitemap? Alweer een technische term in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Echter is het niet lastig om te begrijpen wat een XML sitemap is. Allereerst geven we je een omschrijving van XML. XML is de afkorting voor eXtended Markup Language. Het is...

Lees meer

HTML sitemap

Wat is een HTML sitemap? Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een voorbeeld van een sitemap. Een sitemap maak je om aan te geven welke pagina's en subpagina's er allemaal te vinden zijn op je website. Maak je een site voor de zoekmachines dan heet dit een XML...

Lees meer

Sitemap

Wat is een sitemap? Een veelkomende term in de online marketing is het woord sitemap. Een sitemap is een online map van je website, waarin elke pagina die ge√Įndexeerd mag worden genoemd staat. Iedere website heeft namelijk meerdere pagina's met nog weer onderliggende...

Lees meer

White hat seo

Wat is White hat SEO? White hat SEO is de tegenhanger van Black hat SEO, en houdt eigenlijk in dat SEO'ers zich op een goede, natuurlijke en voor zoekmachines prettige manier inzetten voor resultaten op de lange termijn. White hat SEO'ers nemen, in tegenstelling tot...

Lees meer

Black hat seo

Wat is Black hat SEO? Black hat SEO klinkt als een duistere term binnen de zoekmachine optimalisatie, en eigenlijk is het dat ook. Black hat SEO houdt in dat personen of bedrijven proberen de ranking van een website te verbeteren met 'onnatuurlijke middelen'. In...

Lees meer

Wat zijn long tail keywords?

Wat zijn long tail keywords? Long tail is Engels voor lange staart. Hierbij gaat het om het aantal producten die niet onder de nummer 1 verkopen vallen maar waar wel markt voor is. Er is simpelweg niet voldoende ruimte om √°lle producten te kunnen aanbieden,...

Lees meer

Title tag

Wat is een title tag? De title tag, ook wel bekend als meta title, is een zeer belangrijk onderdeel van je webpagina: de titel. Met een goede title tag kan je pagina al snel beter scoren in Google, omdat deze je belangrijkste zoekwoord bevat en in het kort samenvat...

Lees meer

Meta description

Wat is een meta description? De meta description is het stukje code dat geplaatst wordt in de header van een webpagina, in de broncode. Het ontwikkelen van goede meta description  is, net als een goede title tag, belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie.  Het ziet...

Lees meer

Meta title

Wat is een meta title? De title is niet een echte meta tag, maar een html tag. Deze wordt om deze reden ook wel title tag genoemd. Het schrijven van de meta title is onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Een juiste meta title kan er namelijk voor zorgen dat je...

Lees meer

Wat zijn metatags?

Wat zijn metatags? Metatags worden door webmasters gebruikt om de zoekmachines van informatie te voorzien over hun website. Deze HTML metatags worden toegevoegd aan de <head>-sectie van de HTML pagina. Er zijn verschillende metatags die door de zoekmachine...

Lees meer

Wat is een header tag?

Wat is een header tag? Header tags geven aan wat de titel (h1) en tussenkoppen (h2 t/m h6) zijn op een webpagina. De header tag is niet alleen zeer belangrijk voor de zoekmachines, maar ook voor de leesbaarheid van de teksten op je website. Zowel de zoekmachines als...

Lees meer

Google Analytics

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een gratis meetprogramma van Google. Je kunt hiermee zien hoeveel bezoekers je website heeft gehad in de afgelopen maand. Dit kun je per webpagina bekijken. Ook krijg je met Google Analytics inzicht in het gedrag en de...

Lees meer

Google algoritme

Wat is het Google algoritme? Het algoritme heeft te maken met hoe de zoekmachine Google precies werkt. Voor zoekmachine optimalisatie is het dan ook slim om het één en ander te weten over dit algoritme. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de werking van het...

Lees meer

Cloaking

Wat is cloaking? Cloaking wordt gezien als een onnatuurlijke vorm van zoekmachine optimalisatie, ook wel black hat seo genoemd. Door aan cloaking te doen maak je een onderscheid tussen gewone bezoekers en crawlers van een zoekmachine, door hen andere content te laten...

Lees meer

Error 404

Wat is error 404? Error 404 is een http-foutmelding die aangeeft dat de betreffende webpagina niet meer bestaat. Error 404 is een type foutmelding, net als de error 302. Het meest kenmerkend voor error 404 is dat deze wijziging definitief is. De pagina kan hierbij...

Lees meer

Broken links

Wat zijn broken links? Broken links zijn links die niet werken. Deze broken links, ook wel dead links, geven een foutmelding in de vorm van error 404. Het kan hierbij om interne links gaan, maar ook om externe links. Wanneer je op een zogenoemde broken link klikt...

Lees meer

Keyword density

Wat is keyword density? Keyword density betekent letterlijk ‚Äėzoekwoord dichtheid'. Deze term zegt iets over hoe vaak een woord terugkomt op een webpagina. Vooral toen zoekmachines net in opkomst waren, en het optimaliseren voor zoekmachines nog in de kinderschoenen...

Lees meer

Kruimelpad

Wat is een kruimelpad? Kruimelpad wordt ook wel broodkruimelnavigatie genoemd en houdt eigenlijk in: een manier om de bezoeker van een website of pagina te laten weten waar hij zich precies bevindt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de hi√ęrarchie op een website, die...

Lees meer

Spider

Wat is een spider? Je hebt vast wel eens gehoord van de term ‚Äėspider'. Maar wat is dit nu eigenlijk? Je mag de term in dit geval een beetje letterlijk nemen, gezien dit woord in het Nederlands spin betekent. De spider is de spin die namens Google het wereldwijde web...

Lees meer

Wat zijn interne links?

Wat zijn interne links? Dit gaat over de manier waarop je pagina's onderling met elkaar linken. Deze links kunnen in het navigatiemenu staan, in de footer, maar ook in de body tekst van je pagina's. Interne links zijn belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie....

Lees meer

Wat is een backlink?

Wat is een backlink? In het kort gezegd is een backlink een link op een andere website, die verwijst naar jouw pagina. Backlinks kunnen van andere websites komen, maar ook van dynamische content zoals blogs of (nieuws-)artikelen. Het klinkt logisch, maar hoe meer...

Lees meer

Zoekwoordonderzoek

Wat is een zoekwoordonderzoek? Wanneer een website start met zoekmachine optimalisatie, is de eerste stap het uitvoeren van een keyword analyse, ofwel zoekwoordonderzoek. Dit vormt de basis van een goede online campagne. Een keyword analyse houdt rekening met de...

Lees meer

Duplicate content

Wat is duplicate content? Wanneer je website verschillende pagina's heeft met dezelfde inhoud (of wanneer een andere website informatie van jouw site heeft gekopieerd), spreken we van duplicate content. De Nederlandse vertaling is dubbele inhoud. Duplicate content is...

Lees meer

Canonical tag

Wat is de Canonical tag? Canonical tags zijn in het leven geroepen om duplicate content te voorkomen. Duplicate content houdt in dat jij op meerdere van je pagina's dezelfde inhoud hebt staan. Wanneer Google verschillende URL's tegenkomt die dezelfde inhoud lijken te...

Lees meer

Anchor text

Wat is een anchor text? Dit is de Engelse term voor ankertekst. De anchor text is de naam die je meegeeft aan de link naar een andere pagina toe. Deze tekst wordt, als de link actief is, blauw en onderstreept. Het vormt de klikbare tekst. De woorden die je kiest voor...

Lees meer

Alt-tag

Wat is een alt-tag? Veel webpagina's bevatten afbeeldingen die gebruikt worden om de inhoud mee te versterken. Google kan de tekst ‚Äėlezen', maar de afbeeldingen niet. Google weet dus ook niet wat de inhoud van deze afbeelding is. Een oplossing hiervoor is het gebruik...

Lees meer