Wat is een splash page? Het woord splash page zelf geeft al enige informatie weg over de betekenis ervan. Een splash page is een pagina die verschijnt voordat je de officiële website bezoekt. Deze pagina splasht of springt als het ware in je beeld. Het is een aparte pagina, maar hoort wel bij desbetreffende website. De splash page is dan ook aangemaakt met bewuste bedoelingen door de webmaster. Het is dus geen reclame waar een extern bedrijf voor heeft betaald.
Waaraan herken je een splash page?
Een splash pagina herken je aan haar opvallende karakter. Dit is dan meestal ook de bedoeling van een splash page: een goede indruk achterlaten bij de bezoeker. Bezoekers worden vaak geprikkeld met een filmpje of een animatie. Je kan deze splash page overslaan door te klikken op ‘skip intro'. Dit is echter niet altijd mogelijk, het is maar net hoe de webbouwer de splash pagina heeft opgebouwd.
Splash pagina niet optimaal
Splash pagina's zijn niet optimaal voor bezoekers. Een splash page vormt vaak een extra drempel voor bezoekers, op diverse manieren. Internetgebruikers zijn ongeduldig. Zij willen zo snel mogelijk vinden naar waar ze op zoek zijn. Omdat een splash page geen informatie bevat, worden ze meestal niet helemaal bekeken en direct weggeklikt. Hierbij ontstaat er een irritatiemoment, zeker wanneer de ‘skip-intro-button' slecht vindbaar is.
Zorg dat je bezoekers niet vertrekken
Door de nadelen die hechten aan een splash page is de kans groter dat bezoekers eerder je website verlaten, of hem helemaal niet meer bezoeken. Consumenten willen zelf actief op zoek gaan naar informatie en niet iets onverwacht en ongewenst in beeld krijgen. Je kunt het introductiefilmpje ook op de homepage van je website plaatsen, zodat je bezoekers zelf de keuze laat om dit te bekijken of niet. Je bezoekers zijn gemakkelijk te prikkelen met de inhoud van je website zelf!
