Performance Max campagne opzetten: hoe doe je dat?

Simon
30/10/2023
Google Ads
X
min leestijd
Simon
30/10/2023
Google Ads
X
min leestijd

Je hoort er steeds meer over binnen de advertisingwereld: Performance Max. Het relatief nieuwe campagnetype maakt gebruik van het slimme algoritme van Google om jouw advertenties op verschillende kanalen in het Google netwerk te tonen aan de juiste persoon. In deze blog zal je meer te weten komen over wat Performance Max precies inhoudt en hoe jij met dit campagnetype aan de slag kan gaan.

Wat is Performance Max?

Performance Max is een campagnetype in Google Ads dat in november 2021 uitgerold is. Wat Performance Max bijzonder maakt, is het feit dat je middels slimme, geautomatiseerde biedingen en targetingopties zichtbaar kunt zijn over het gehele Google netwerk: Search, Display, YouTube, Gmail & Discover. Stel een campagnedoel in en laat Google het werk doen om de juiste mensen op de juiste kanalen te koppelen aan jouw advertenties. Jouw advertenties worden getoond aan potentiële, koopklare klanten met het doel om zoveel mogelijk conversies binnen te halen binnen jouw budget.

Performance Max vervangt het voormalige Smart Shopping, waarmee e-commerce bedrijven hun productfeed geautomatiseerd konden adverteren op het Google netwerk. Met Performance Max is dit nu ook mogelijk voor lead-based bedrijven.

Wat zijn de voor- en nadelen van Performance Max?

  • Bereik leads op verschillende kanalen in het Google netwerk met één doelgerichte campagne.
  • Google besluit op basis van hun algoritme waar en wanneer jouw budget het beste besteed kan worden. Je hoeft zelf dus niet om te kijken naar handmatige budgetaanpassingen. Toch is het uiteraard altijd aan te raden om regelmatig te controleren waar jouw budget aan wordt besteed. Zo kun je op tijd ingrijpen, mocht dat nodig zijn.
  • Laat Google jouw doelgroepsignalen koppelen aan interessante zoekwoorden waar je zelf eventueel nog niet aan hebt gedacht.

Een duidelijk nadeel waar je overigens wel rekening mee moet houden, is dat deze automatisering ervoor zorgt dat je minder directe controle hebt op de zoekwoorden waarop geadverteerd wordt. Vind jij dit gebrek aan overzicht en controle te risicovol? Dan is het misschien verstandiger om nog even te wachten met Performance Max, of bijvoorbeeld een aparte Shopping campagne op te zetten om toch nog iets meer controle te hebben over de biedingen waar je aan meedoet.

Is Performance Max geschikt voor mij?

Heb jij een lead-based of e-commerce bedrijf dat misschien al adverteert op Google Search, maar ook aanwezig wil zijn op andere kanalen binnen het Google netwerk? Dan kan Performance Max een interessante toevoeging zijn aan jouw advertentiestrategie.

Zeker voor e-commerce kan Performance Max een handige tool zijn om jouw producten geautomatiseerd te tonen op diverse kanalen. Een groot voordeel is dat er geen uitgebreid, tijdsintensief zoekwoordonderzoek aan vooraf hoeft te gaan om een succesvolle campagne op gang te krijgen.

Hoe zet ik een Performance Max campagne op?

Zodra je hebt besloten dat Performance Max interessant kan zijn voor jouw business, is het tijd om de campagne in te stellen en te activeren.

1. Ga naar Campagnes > Nieuwe campagnes

2. Kies jouw doel voor de campagne, bijvoorbeeld Verkoop of Leads.

3. Controleer jouw conversiedoelen en pas deze aan waar nodig. Heb jij nog geen conversiedoelen ingesteld? Lees dan onze blog over conversion tracking of neem contact met ons op om conversietracking in te stellen.

4. Selecteer het campagnetype ‘Performance Max’ en geef de campagne een relevante naam voor de producten/diensten die je met deze campagne wil adverteren.

5. Bidding: Kies een biedstrategie voor jouw Performance Max campagne. Adverteer je voor een e-commerce bedrijf en heb je conversiewaarde ingesteld, overweeg dan de strategie ‘conversiewaarde maximaliseren’. Heb je een lead-based bedrijf en/of zijn jouw conversies evenveel waard? In dat geval kan de strategie ‘conversies maximaliseren’ interessant zijn. Bij het opzetten van een nieuwe Performance Max campagne is het niet aan te raden om een Doel-ROAS of Doel CPA in te stellen. Naarmate de campagne meer data heeft, is het een goed idee om dit wel te overwegen om de campagne bij te sturen op basis van jouw budget per conversie of jouw doelrendement. Wil je meer informatie over biedstrategieën? Lees dan onze blog.

6. Campaign settings: Selecteer relevante locaties en talen die je wilt targeten met jouw campagne. Ben jij bijvoorbeeld alleen in Noord-Holland werkzaam? Overweeg dan om de andere provincies bewust niet te targeten om te voorkomen dat je budget spendeert aan irrelevant verkeer. Wat betreft de instelling ‘automatisch gemaakte items’: het is aan te raden om dit aan te laten staan. Hiermee laat je Google keuzes maken over de meest relevante advertentiecontent en landingspagina’s. Hierdoor heb jij een zo hoog mogelijke kans dat de persoon die op jouw advertentie klikt ook daadwerkelijk converteert.

7. Asset group - Advertentiecontent: dit is jouw advertentie die gekoppeld wordt aan jouw productcategorieën, diensten, etc. Bepaal met een zoekwoordonderzoek welke termen je in deze advertentie wilt opnemen. Voeg vervolgens zoveel mogelijk relevante inhoud toe aan de asset group (koppen, beschrijven, afbeeldingen, sitelinks en overige componenttypen). Geef Google zoveel mogelijk inhoud om te testen en te optimaliseren.

8. Asset group - Doelgroepsignaal: geef het algoritme van Google een zetje in de goede richting door suggesties te geven voor welke mensen eventueel interessant kunnen zijn voor jouw product of dienst. 

  • Onder ‘aangepaste segmenten’ kun je zoekers targeten die bepaalde interesses of koopintenties hebben. Ook kun je hier een aantal zoektermen opgeven die relevant zijn voor jouw product.
  • Onder ‘Uw gegevens’ kun je segmenten uit jouw Google Analytics of Google Ads inladen die interessant kunnen zijn om te targeten in jouw Performance Max campagne. Denk bijvoorbeeld aan klanten die eerder bij jou hebben gekocht.
  • Onder ‘Interesses en gedetailleerde demografieën’ kun je in-market segmenten (eerder aankopen gedaan die in deze categorie vallen) of affiniteitsgroepen (mensen die interesse hebben getoond in deze categorie) targeten.
  • Onder ‘Demografie’ kun je overige demografische aspecten wel of niet targeten, denk aan leeftijd, gender, inkomen, etc.

9. in wat jouw dagelijkse budget is voor jouw Performance Max campagne. Schrik niet als hier dagelijks schommelingen in te zien zijn. Google besluit soms om meer dan jouw dagbudget uit te geven omdat het algoritme denkt dat er conversies te behalen vallen. Per maand zal je echter nooit meer uitgeven dan jouw dagbudget, vermenigvuldigd met het aantal dagen in de maand.

10. Overzicht: controleer de instellingen van jouw campagne en activeer. 

Aanbevelingen voor optimale Performance Max resultaten

Gefeliciteerd! Jouw Performance Max campagne staat nu live. Controleer de komende tijd hoe de campagne presteert. Pas jouw advertentiecontent en budget afhankelijk van de prestaties aan. Overweeg daarnaast ook om bijvoorbeeld na een maand de campagne bij te sturen middels een Doel CPA of Doel-ROAS, afhankelijk van de biedstrategie. Hierdoor kun je jouw campagneresultaten nog verder optimaliseren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier