Wat is de échte waarde van jouw content?

Karel
20/6/2017
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
20/6/2017
Google Analytics
X
min leestijd
content waarde

Stel: je bent al even bezig met SEO en Content marketing en je hebt intussen al een boel interessante content gepubliceerd. Zo heb je een database vol met artikelen, research, infographics en zelfs interviews. Maar wat werkt nu wel, en wat niet? Met andere woorden: van welke content zou je dus meer moeten publiceren?Het is ook een kwestie van proberen en bijsturen, maar een goede indicatie van hoe jouw content wordt ontvangen, is hoe vaak het op social media wordt gedeeld. En laten we dat nu eenvoudig kunnen achterhalen in Google Analytics!

Hoe vaak wordt content gedeeld en bezocht vanaf social media?

Ga in Analytics naar Acquisitie > Sociaal > Bestemmingspagina’s. Je komt dan terecht in het Overzicht bestemmingspagina’s. De pagina’s die je in dit rapport ziet, zijn pagina’s waarop men is geland nadat er in een social media update op de betreffende link is geklikt. Zo ziet dit overzicht er bijvoorbeeld bij ons uit:

overzicht bestemmingspagina sociaal

Bovenaan staan twee vacatures en de homepage, deze laten we voor nu buiten beschouwing. Het gaat immers om de content die we gemaakt hebben.

Factor: tijd op pagina

Een leuk bericht op social media, met een knallende titel, kan voor veel klikken zorgen. Dit betekent echter niet dat het artikel ook goed gelezen wordt. Een zeer korte bezoekduur in Google Analytics is dan geen goed teken.We zien dit in het voorbeeld hierboven, bij het artikel Belangrijke video marketing trends in 2017. De post en/of titel sprak de mensen blijkbaar meer aan dan het artikel zelf. Hieruit kunnen we dus lering trekken.Een groot stuk content dat nog steeds erg goed scoort, is een artikel ‘uit de oude doos’: Stop met platte like, share en win acties! Zo start je succesvolle Facebook acties die wél werken!. We zien dat de gemiddelde bezoekduur, ook een aantal jaren na publicatie, nog steeds ver boven het gemiddelde ligt. Ook hier kunnen we dus weer van leren. Dit soort content moeten we dus vaker plaatsen.

Segment met bezoekers van populair stuk content

Om de waarde van een artikel te bepalen, kunnen we een geavanceerd segment maken met bezoekers van die pagina. Onder Voorwaarden gebruik ik de filter Gebruikers, waarbij de bestemmingspagina het Facebook artikel is.

gebruikers fb artikel

Vervolgens kun je dat segment gebruiken in andere rapporten! Door het segment bijvoorbeeld toe te passen op de rapporten onder E-commerce > Productprestaties, kunnen we achterhalen of er sales uit voort zijn gekomen.

sales uit fb gebruikers

Ook hier zien we dat het zeer de moeite waard is om meer van dit soort “grote" stukken content te plaatsen ;-)

Kanaalgericht content produceren

Verschillende social media kanalen betekenen ook verschillende soorten doelgroepen. Bronnen zoals Newcom.nl kunnen je helpen om te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

overzicht dagelijks gebruik social media

Je Google Analytics account kan je helpen om erachter te komen wáár jouw content wordt gedeeld. Hier kunnen we dan weer op anticiperen, door content speciaal voor een bepaald social media kanaal te ontwikkelen.Bekijk het rapport Netwerkverwijzingen onder Acquisitie > Sociaal > Netwerkverwijzingen

netwerkverwijzingen

In dit overzicht zie je per kanaal hoe het heeft gepresteerd. Om nu uiteindelijk per social media kanaal te bekijken welke content dáár het beste heeft gepresteerd, kun je een specifiek kanaal aanklikken. Het is helemaal niet gek wanneer elk social media kanaal een andere top 5 heeft van meest bezochte bestemmingspagina’s.Tip: ook hier kun je, door segmenten toe te voegen, meer context aan de data toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld met een geavanceerd segment analyseren wat mannen of vrouwen leuk vinden.

Conclusie: analyses maken en nieuwe content ontwikkelen!

Door op deze manier aan de slag te gaan met het analyseren van je content op social media, kom je erachter welke content op welk kanaal het beste presteert. Dit helpt je om richtlijnen op te stellen waar jouw content aan moet voldoen. Dat elk social media kanaal een andere doelgroep heeft en dus andere content waardeert, staat als een paal boven water. Als het goed is kom je daar dankzij deze tips ook snel achter, en kun je je content marketing strategie gaan optimaliseren met behulp van Google Analytics!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier