Voorkom dubbele conversies per sessie in GA4

Edwin
6/3/2023
Google Analytics
X
min leestijd
Edwin
6/3/2023
Google Analytics
X
min leestijd

Google Analytics is natuurlijk een belangrijke bron van informatie. Wanneer iemand op jouw website aan het browsen is, kun je tot op zekere hoogte volgen wat deze persoon tijdens deze sessie doet. Dit levert waardevolle gegevens voor jou op. Vraagt de gebruiker bijvoorbeeld informatie op of vult hij een contactformulier in? Als jij dit als doel gemarkeerd hebt in GA, registreert Google Analytics deze gebeurtenis als doel/conversie. In het nieuwe GA4 wordt dit net wat anders aangevlogen dan in Universal Analytics, waardoor er verkeerde resultaten getoond kunnen worden. In dit artikel leg ik jou uit hoe je kunt voorkomen dat Google Analytics dubbele conversies per sessie meet.

Een verkeerd beeld van conversies in GA4

In GA3 of Universal analytics werden doelen/conversies maar een keer per sessie gemeten. Het maakte daarbij niet uit of je bezoeker bijvoorbeeld terugkeerde naar een pagina waar een meetbaar doel op zat. Wanneer een bezoeker een doel meerdere keren in één sessie behaalde, dan werd dit ook maar één keer gemeten. In GA4 kan het echter voorkomen dat conversies meerdere keren per sessie gemeten worden. Zo kan bijvoorbeeld een bedankpagina meerdere keren worden bezocht tijdens een sessie, wat in GA4 kan resulteren in meerdere conversies voor dat betreffende bezoek. Dit hoeft niet altijd een nadeel te zijn, maar kan wel het totaal aantal conversies (of dubbele conversies) beïnvloeden. Om dit te voorkomen, kun je in GA4 gebruik maken van doelgroeptriggers, ook wel audience triggers genoemd.

Doelgroepen en doelgroeptriggers

Doelgroeptriggers activeren wanneer iemand wordt toegevoegd aan een doelgroep. Ze kunnen net als de normale gebeurtenissen aangevinkt worden als conversie. 

In deze blog ga ik je stapsgewijs leren hoe je deze doelgroeptriggers en doelgroepen kan gebruiken om dubbele conversies per sessie in GA4 te voorkomen. 

Allereerst moet je een doelgroep aanmaken. In deze doelgroep voegen we mensen toe die een sessie starten en vervolgens het doel, waarvan we de verdubbeling willen voorkomen, behalen. Dit doe je door de volgende stappen te doorlopen:

  • Ga naar GA4 en klik op het tandwiel. Je klikt vervolgens op doelgroepen en daarna op Nieuwe doelgroep
  • Maak een Aangepaste doelgroep aan en verwijder de voorwaarden die er van tevoren in staan.

  • Na het aanmaken van de doelgroep moet je een reeks toevoegen, met daarin 
  • de gebeurtenis session_start en
  • het conversiedoel

In het onderstaande voorbeeld heb ik hiervoor magazine_aanvraag gebruikt.

  • De laatste stap van dit proces is het aanmaken van de doelgroeptrigger, die moet afvuren wanneer iemand de reeks voltooit.

Geef de doelgroep een naam en klik op Opslaan.

We hebben nu een reeks die maar een keer per sessie afgevuurd kan worden. Er is namelijk maar een keer een session_start per sessie mogelijk.

Nadat iemand de reeks voltooit, wordt er een gebeurtenis ingeschoten die aangemerkt kan worden als conversie. Dit doe je door de volgende stappen te voltooien:

  • Ga naar GA4 en klik op het tandwiel. Je klikt vervolgens op conversies en daarna op Nieuwe conversiegebeurtenis
  • Je vult hier de naam in van de nieuwe gebeurtenis en klikt op Opslaan.

Vervolgens kun je binnen 24 uur de conversie terugvinden en gebruiken in je rapportages.

Gefeliciteerd! Je hebt nu een conversie aangemaakt die maar een keer per sessie afgevuurd kan worden.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier