6 Google Analytics rapporten waar je als webwinkelier direct mee aan de slag kunt!
Op basis van alle data die je verzameld in Google Analytics kun je gericht werken aan het targetten van je doelgroep, het neerzetten van de juiste tone-of-voice en ontwikkelen van gepaste content.Voordat je aan de slag kunt met het actief inzetten van data voor jouw volgende online marketing campagne, heb ik vandaag een aantal basis tips voor beginners. Want door de vele opties zien veel webwinkeliers door de bomen het bos niet meer.In dit artikel bespreek ik een 6-tal rapporten waar je als webwinkelier direct inzichten uit kunt halen.
1. “Hoeveel mensen bezoeken mijn website?"
De eerste stap in het analyseren van je website is uiteraard het aantal bezoekers. De statistieken die met de aantallen bezoeken (nu sessies in Google Analytics) en bezoekers (nu gebruikers in Google Analytics) vinden we terug in het overzichtsrapport onder Doelgroep.
Doelgroep >> Overzicht
Er is geen norm voor het aantal bezoekers dat je zou moeten hebben, hetzelfde geldt voor het aantal pagina's per sessie of de gemiddelde sessieduur. Wat belangrijk is om te onthouden is dat we een stijgende lijn op de grafiek willen bewerkstelligen. Tip: dit kan door aan de slag te gaan met een blog!Als het goed is herken je verschillende trends in de bezoekersaantallen, omdat je bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding of een speciale feestdagen-actie hebt gehouden. Maar ook de seizoenen kunnen een rol spelen in de bezoekersaantallen. Zorg ervoor dat je de aantallen goed in de gaten houdt, zodat je weet wanneer je in moet spelen op de drukkere en minder drukke perioden (met bijv. acties).Houdt de trend dus goed in de gaten, vooral nadat je bijvoorbeeld een compleet nieuw navigatiemenu in je webwinkel hebt gemaakt. Zie je dan ineens een plotselinge daling in de aantallen en stijgt het bouncepercentage (een bounce is een bezoek -sessie- waarbij slechts 1 pagina is bekeken) flink? Dan is er iets goed mis!Tip: een hoog bouncepercentage hoeft niet altijd verkeerd te zijn, waarom lees je in dit artikel!
2. “Waar komen mijn bezoekers vandaan?"
Er zijn verschillende bronnen die ervoor zorgen dat mensen je webwinkel vinden. Het is belangrijk om de verhouding van die verschillende bronnen in de gaten te houden.Een voorbeeld: meer dan 75% van je verkeer komt via de organische zoekresultaten (gewone zoekresultaten, niet de AdWords advertenties) van Google binnen komt. En Google komt met een hele grote nieuwe update, dan kan dit catastrofale gevolgen hebben voor jouw bezoekersaantallen.Daarom zijn goede verhoudingen zo belangrijk.Bekijk de bronnen in het rapport Alle verkeer.
Acquisitie >> Alle verkeer
Een mooie verdeling zou zijn:
- Zoekverkeer (zoekmachines): 40 Ã 50 %
- Verwijzingsverkeer (links op andere websites, social media): 20 %
- Direct verkeer (mensen die de URL van jouw website direct intypen): 20 Ã 30 %
- Campagnes (e-mailmarketing, zoekmachine adverteren (sea), etc): 10 %
Spreid je kansen en leg niet al je eieren in een mand ;-).
3. “Welke zoekwoorden gebruiken mijn bezoekers?"
Een goede manier om erachter te komen waar je bezoekers in geïnteresseerd zijn is het analyseren van de zoekwoorden die zijn gebruikt om vervolgens op jouw website te landen.Wij gebruiken dit bijvoorbeeld voor content optimalisatie (waar zijn lezers in geïnteresseerd), maar jij kunt deze info als webwinkelier gebruiken om populaire producten in de spotlights te zetten!Ga naar het rapport Organisch zoekverkeer en bekijk de gebruikte zoekwoorden.
Acquisitie >> Zoekwoorden >> Organisch
Wat betekenen (not provided) en (not set)?
Zoals je ziet staat er het zoekwoord (not provided) bovenaan, dit betekent dat iemand tijdens de zoekopdracht is ingelogd met een Google account. Dan wordt er geen specifieke informatie meer doorgegeven aan Google Analytics. Van deze bezoekers krijg je dus niet het gebruikte zoekwoord te zien, maar komt er (not provided) te staan.Wanneer je (not set) in de lijst ziet staan gaat het om bezoekers die de browser Firefox gebruiken en bij instellingen “Personal search" aan hebben staan. Dit staat na de laatste update standaard aan en geldt voor iedere zoekmachine die wordt gebruikt in de browser.
4. “Waar zoeken ze naar op mijn website?"
Naast het zoekgedrag van bezoekers voordat ze op je website belanden is inzicht in het zoekgedrag OP de website ook erg nuttig! Op deze manier kom je er namelijk achter met welke intentie iemand je webwinkel bezoekt.Bekijk het rapport Zoektermen onder Zoekopdrachten op site.
Gedrag >> Zoekopdrachten op site >> Zoektermen
Is het rapport leeg? Dan worden de interne zoekopdrachten op jouw website waarschijnlijk nog niet bijgehouden. Klik hier voor meer uitleg over het instellen van interne zoekopdrachten in Google Analytics.Met die intentie bedoel ik de onderwerpen en termen die je doelgroep gebruikt én tevens de behoeften onder de doelgroep. Het is goed om na te gaan of de juiste info en onderwerpen (de topics die jouw doelgroep graag wil vinden) op jouw website te vinden zijn.Vaak komen bezoekers namelijk via Google op je website terecht en ze landen (vaak) niet op de homepage. Dan komt het dus aan op de navigatiemogelijkheden, zoals je menu wat op iedere pagina aanwezig is.Bekijk daarom ook vanaf welke pagina's men de interne zoekfunctie gebruikt, zodat je erachter komt of er pagina's zijn die geoptimaliseerd moeten worden. Wanneer alles in orde zou zijn op je site, zal de zoekfunctie nauwelijks gebruikt worden.Bekijk de pagina's waar gebruik is gemaakt van de zoekfunctie in het rapport Zoekpagina's.
Door in het rapport te klikken op de (start)pagina, krijg je de zoekwoorden te zien die zijn gebruikt.
Wat betekent een slash (/) in het rapport?
Bij ons zie je het volgende resultaat wanneer ik het rapport Zoekpagina's bekijk:
Op nummer één staat een slash (/), dit betekent de homepage van de website.
5. “Welke producten verkopen het beste?“
Natuurlijk wil je weten welke producten het beste verkopen, dat kun je ook zien in Google Analytics! Hiervoor moet je wel de e-commerce tracking code geïnstalleerd* hebben.Bekijk het rapport Productprestaties, zorg ervoor dat je bij Secundaire dimensie Bron/medium selecteert en klik vervolgens op de kolom Productopbrengst zodat het best verkopende product i.c.m. de bron bovenaan komt te staan.
Conversies >> E-commerce >> Productprestaties
Je ziet nu een overzicht van de producten die het meeste worden verkocht mét daarbij de bron die de bezoeker naar je website heeft geleid. De reden waarom je deze dimensie er bij pakt is simpel: heb je net flink geïnvesteerd in een nieuwe campagne (AdWords, E-mailmarketing etc.) dan wil je die invloeden kunnen zien in het rapport. Anders zou je de verkeerde conclusie kunnen trekken m.b.t. de resultaten.*Op deze Help-pagina van Google Analytics lees je exact hoe je dit doet!
6. “Welke doelgroep zorgt voor de meeste opbrengst?"
In het rapport Geslacht met als Secundaire dimensie >> Leeftijd, kom je erachter wie welke doelgroep o.b.v. geslacht én leeftijdsgroep de meeste transacties en opbrengst heeft gegenereerd.
Doelgroep >> Demografie >> GeslachtKlik hiervoor wél even op de tab E-commerce bovenaan in het rapport:
Hiermee heb je direct inzicht in de meest actieve kopers binnen je doelgroep. Ideaal om n.a.v. deze analyse gericht aan de slag te gaan met campagnes toegespitst op deze kopers!Geen gegevens in het rapport? Check dan even of je de rapporten voor demografische en interessecategorieën hebt ingeschakeld door onder"Property-instellingen >> Rapporten voor demografische en interessecategorieën inschakelen" op "Aan" te zetten.
Let op: je zal ook één regel in de Google Analytics-trackingcode aan moeten passen. Bekijk voor meer info deze Google help pagina.Maak jij al gebruik van deze rapporten?