Google vindt trust belangrijk: zo laat je zien dat je website betrouwbaar is

Anke
4/7/2023
Anke
4/7/2023
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

In de Quality Raters Guidelines (QRG) van Google kun je vinden welke criteria de zoekmachine hanteert bij het beoordelen van content op je website. In deze instructies kun je onder andere de afkorting E-E-A-T terugvinden. In een eerder artikel over SEO en AI heb ik al verteld dat deze letters staan voor experience, expertise, authoritativeness en trust. Kortom: heb jij ervaring, ben je de expert, word je gezien als een autoriteit en ben je betrouwbaar? 

Vandaag wil ik het hebben over ‘trust’, oftewel de betrouwbaarheid van je website. Google wil haar bezoekers betrouwbare zoekresultaten geven, dus daar moet je op inspelen. Hoe kun je aan Google en je bezoekers laten zien dat je website betrouwbaar is?

1. Laat zien wie de auteur is

Websites met content waaruit blijkt dat die geschreven is door een betrouwbaar persoon scoren hoger in de zoekresultaten van Google. Je wilt dus op je pagina’s laten zien dat je teksten zijn geschreven door iemand die betrouwbaar is en ervaring heeft. 

Een combinatie van betrouwbaarheid en ervaring

De bezoekers van jouw website hebben het meest aan de content als deze geschreven is door iemand die daadwerkelijk ervaring heeft met het product. Dit geeft vertrouwen en daarom vindt Google dit ook zo belangrijk. De ‘e’ van experience (ervaring) sluit dan ook goed aan bij de betrouwbaarheid die je uit wil stralen. 

Bij blogartikelen is het eenvoudig om de auteur van de teksten toe te voegen. Dit raad ik zeker aan om te doen. Met behulp van foto’s en quotes van de auteur kun je bij andere pagina’s je betrouwbaarheid laten zien. Ook werken reviews over je producten of diensten altijd goed. 

‘Over ons’ pagina

Mensen willen weten met wie ze in zee gaan als ze een product willen kopen of dienst willen afnemen. Een ‘over ons’ pagina is dan ook ideaal om vertrouwen op te wekken bij je potentiële klanten. Zorg er daarom voor dat je een ‘over ons’ pagina hebt, waarop duidelijk te vinden is wie er achter het bedrijf zit en wie de pagina’s van je website heeft geschreven. Voeg uiteraard ook de namen en foto’s van je team toe en laat zien hoe de binnen- en/of buitenkant van je bedrijf eruitziet. Deze pagina is ook geschikt om de visie van je bedrijf weer te geven, en aan te geven wat je jouw potentiële klanten te bieden hebt.

2. Wees zichtbaar met je Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf)

Als je een bedrijfsnaam googlet, dan zie je aan de rechterzijde het bedrijfsprofiel van het betreffende bedrijf. Dit is een Google Bedrijfsprofiel. Je kunt hier eenvoudig zichtbaar worden door een profiel aan te maken en dat ook te optimaliseren. Vul hier relevante informatie in over je bedrijf, die aansluit bij de contactpagina van je website. Voeg foto’s van je bedrijf toe en vergeet niet om dit profiel regelmatig te updaten met relevante informatie of bijvoorbeeld nieuwe posts van blogartikelen die je ook op je website deelt. 

3. Laat certificaten zien

Afhankelijk van de branche waarin je werkt, heb je vast wel certificaten die aantonen dat je een betrouwbare partij bent. Je kunt dit terug laten komen op de ‘over ons’ pagina, maar ook in de footer en op andere belangrijke pagina’s die hierbij aansluiten. Om de betrouwbaarheid nog meer kracht te geven kun je naar de website van de instantie linken en wanneer mogelijk jezelf toevoegen aan het online register. Wanneer je het helemaal perfect wil doen, kun je proberen een link van de instantie naar jouw website te krijgen.

Als je deze 3 zaken op orde hebt, heb je in ieder geval de ‘t’ van trust getackeld. Op naar die hoge posities in Google!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier