Gaat SEO veranderen nu Google start met generative AI?
Google heeft aangekondigd dat het bezig gaat met generative AI, wat betekent dat er nieuwe onderdelen worden toegevoegd aan de zoekmachine. De vraag is of Google hierdoor wel een zoekmachine blijft, of dat je het beter een antwoordmachine kunt noemen. Wat gaat dit betekenen voor SEO en voor jou als ondernemer?
Veranderingen in Google Search
First things first: deze generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI) kan nieuwe content genereren, waarmee Google zelf antwoord geeft op jouw vraag. Deze nieuwe onderdelen zullen in eerste instantie alleen in de Verenigde Staten te zien zijn op Engelstalige zoekopdrachten. Op korte termijn zullen wij dit dus niet gaan zien in de resultaten van Google. Toch zijn wij als online marketing bureau erg onder de indruk van deze veranderingen, want dit gaat zeker impact hebben op SEO.
Wat betekent dit voor SEO en voor jou als ondernemer?
Als Google zelf al het antwoord geeft op jouw zoekopdracht, is de kans kleiner dat je doorklikt op een zoekresultaat waarmee je naar een website toe gaat. Oftewel: met deze veranderingen geeft Google je zo snel mogelijk het beste antwoord in de zoekresultaten, zonder dat je een andere website hoeft te bezoeken om het antwoord te lezen.
Lagere CTR
Google gaat dus zelf zo veel mogelijk het beste AI-antwoord geven. Dit betekent automatisch dat zoekresultaten van andere websites een lagere click-through rate zullen hebben. De keuze uit 10 linkjes met zoekresultaten is op dit moment al minder met o.a. Google Ads en featured snippets, maar dit zal nog veel minder worden, of zelfs deels gaan verdwijnen.
Geen SEO-content meer
De komende maanden rolt Google weer een update uit van de Google Helpful Content Update. Google geeft hierbij het volgende aan:
- We kunnen hiermee de content die is gemaakt vanuit een persoonlijk en deskundig oogpunt beter begrijpen.
- Er komt een nog grotere focus op content met een unieke expertise en ervaring.
Dus als jij goede informatie aan je bezoekers levert die bijdraagt aan de zoekmachine/antwoordmachine van Google, dan kom je alsnog met jouw website tussen de resultaten staan. Google wil nu eenmaal alle informatie zo toegankelijk mogelijk maken, en daar kan jij met jouw content aan bijdragen, met helpful content.
Die twee e’s van expertise en ervaring kennen we van de criteria die Google gebruikt bij het beoordelen van content op je website: E-E-A-T. Deze letters staan voor experience, expertise, authoritativeness en trust.
Laat in de content op je website dus het volgende zien:
- Heb jij ervaring?
- Ben jij de expert?
- Word je gezien als een autoriteit?
- Ben je betrouwbaar?
Bied als autoriteit en expert de beste informatie aan
Zogeheten SEO-content schrijven is wat mij betreft al een tijd niet meer aan de orde. Je bezoeker de beste informatie aanbieden, en als betrouwbare autoriteit en expert gezien worden: dat is waar het omdraait en in de toekomst nog belangrijker wordt.
Google wil de autoriteiten tonen die echt de beste kennis in huis hebben. Als jij je hierdoor aangesproken voelt en dit ook uit op je website, blijf je goed zichtbaar in Google.