De kracht van storytelling in je copywriting

Mijke
22/6/2023
Content marketing
X
min leestijd
Mijke
22/6/2023
Content marketing
X
min leestijd

Lang, lang geleden was ik verhalenverteller. Letterlijk, bedoel ik. Ik stond regelmatig op een podium de mooiste verhalen te vertellen. En niets is zo gaaf om te merken hoe mensen helemaal meegenomen worden in dat verhaal. Zo vertellen dat ze het verhaal voor zich zien, met je meeleven en precies begrijpen wat je bedoelt, dat is een kunst. En diezelfde kunst kun je toepassen in je copywriting!

Ho! Wacht! Het ene moment sta je met me op een podium en nu zit je achter je pc naar je knipperende cursor te kijken. Hoezo is verhalen vertellen belangrijk in je copywriting? Nou, dat ga ik jou haarfijn uitleggen. Ga je mee op ontdekkingsreis in mijn gave vak?

Wat is storytelling?

Of je nu veel of weinig afstand wilt houden tot je klanten: uiteindelijk wil ook jouw klant zaken doen met een mens en niet met een bedrijf. Je zult zelf vast wel eens het gevoel hebben gehad dat je een nummer bent. Dat gevoel wil je natuurlijk niet aan je klanten geven. Daarom is het belangrijk om te laten zien dat je bedrijf een menselijke kant heeft. Dat doe je onder andere door bijvoorbeeld foto’s van de mensen in je bedrijf te laten zien, maar ook door verhalen te vertellen in je online copy. We noemen dat ook wel storytelling.

Laat je menselijke kant zien

Storytelling is niets meer en niets minder dan het vertellen van een verhaal. Het is een manier die jou helpt contact te maken met jouw klanten. Door op een creatieve manier te vertellen over jouw bedrijf, je product of je dienst, zorg je ervoor dat er een sterkere connectie ontstaat tussen jou en je bezoeker.

  • Storytelling zorgt ervoor dat je bedrijf herkenbaar en memorabel is. 
  • Je creëert een emotionele band met je (potentiële) klanten.
  • Het zorgt ervoor dat je authentiek en echt overkomt.
  • Door je eigen verhalen te vertellen, val je op in de massa.
  • Je geeft een prettige en oprechte ‘experience’ aan mensen, iets wat Google waardeert.

3 slimme voorbeelden van storytelling

Je kunt op het internet vele voorbeelden van storytelling vinden en het gaat te ver om nu alle varianten en mogelijkheden tot in detail uit te werken. Ik geef je daarom drie tips die je makkelijk kunt toepassen om goede content te creëeren

Klantverhaal

Een bekend voorbeeld van storytelling is het klantverhaal. Mensen hebben vooral vertrouwen in wat andere mensen over een product of dienst vertellen. Social proof is een van de oudste manieren om potentiële klanten te overtuigen en zeer effectief. Door je tevreden klanten testimonials te laten schrijven of deze op te nemen op video, kun je laten zien wat jouw bedrijf voor anderen kan betekenen. Wil je graag een voorbeeld hiervan zien? Ontdek onze klantervaringen. Laat je klanten vertellen over wie ze zijn, wat ze doen en hoe ze het zaken doen met jou ervaren. 

Oplossing van een probleem

Een uitstekende manier om je menselijkheid en je betrokkenheid te laten zien, is vertellen hoe je een probleem hebt opgelost. Misschien durf je het zelfs aan om een probleem te benoemen, dat je eigenlijk zelf veroorzaakt hebt. Fouten maken is immers menselijk. Je kunt ook een probleem gebruiken waar veel mensen tegenaan lopen en waar jij een pasklare oplossing voor aanbiedt. Gebruik hiervoor een verhalende inleiding en je zult merken dat je probleemoplossing makkelijker wegleest.

Merk- of bedrijfsverhaal

Vertel over de oorsprong van je bedrijf, je merk of dat wat je aanbiedt. Hoe ben je begonnen, waar ligt je passie en hoe heb je die gebruikt om je bedrijf op te bouwen? Je kunt vertellen over je creatieve proces of misschien zelfs over de obstakels die je hebt moeten overwinnen om uiteindelijk terecht te komen waar je nu bent. Ook is het altijd goed om te vertellen welke normen en waarden je binnen jouw bedrijf belangrijk vindt, maar alleen als je hier ook écht achter staat. Bedenk dus goed wat jouw USP’s zijn en formuleer deze ook goed. Een bekend voorbeeld van een sterk merkverhaal is het verhaal van Tony Chocolonely.

Storytelling in je blogs en op je socials

Daarnaast kun je hapklare brokjes storytelling inzetten in je blogs of op sociale media. Je kunt voorbeelden uit de praktijk aanhalen, een persoonlijk verhaal gebruiken of een metafoor inzetten, die past bij jouw product of dienst. Ook de manier waarop ik deze blog ben gestart, is een vorm van storytelling.

Authenticiteit leidt tot autoriteit

Storytelling straalt authenticiteit uit. Je bent echt, menselijk, betrouwbaar en geloofwaardig. Dus als jij jouw echte verhaal vertelt, zul je merken dat je eigenlijk als vanzelf ook relevante en waardevolle informatie gaat delen. Doordat meer mensen jou als autoriteit gaan zien in je vak, zullen ze je website hoger waarderen, waardoor anderen jouw website weer makkelijker kunnen vinden. Want een ander groot voordeel is, dat relevante content sinds de helpful content update van Google een streepje voor heeft. 

Helpful content

De tijd dat je bezoekers kon trekken met ‘SEO-trucjes’ is natuurlijk al lang voorbij: Google beloont content die inhoudelijk goed is en gericht is op je bezoeker. SEO moet dus in balans zijn met je content, zodat je je bezoeker optimaal kunt bedienen. Je moet content maken die mensen aantrekt en gericht is op jouw doelgroep. Je prospect komt immers met een vraag of behoefte naar jouw website. Het is aan jou om aan die behoefte te voldoen en de vraag te beantwoorden. Storytelling maakt het probleem van de klant inzichtelijk en laat begrip zien, waardoor deze ook makkelijker het antwoord van jou zal aannemen. Vergeet dus niet: webteksten schrijf je voor de lezer, niet voor Google.

Versterk jouw boodschap met storytelling

Mijn advies is om daar waar het kan, storytelling toe te passen. Wanneer jij inhoudelijk goede content levert, die jouw doelgroep weet te boeien, vergroot je je kansen in zoekmachines, maar je trekt de ook aandacht van je publiek én houdt deze makkelijker vast. Daarnaast bouw je een emotionele connectie op en kun je je boodschap effectiever overbrengen. Door de juiste verhalen te vertellen, kun je de kracht van woorden benutten en de impact van jouw boodschap versterken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier