Wanneer een hoog bouncepercentage niet verkeerd hoeft te zijn

door | 17 mei 2011 | Google Analytics

Op internet vind je tal van artikelen die je leren dat een hoog bouncepercentage slecht is. Mensen komen op je website en zijn direct weer weg. Tenminste, dat is hoe de meesten het bouncepercentage bekijken.
Maar dat klopt dus niet! Een hoog bouncepercentage kan zelfs een goed teken zijn. In dit artikel zal ik uitgebreid uitleggen wat ik hiermee bedoel. En je uiteraard voorzien van de nodige tips!

Bouncepercentage in het kort

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers wat op je website komt (via eender welke verkeersbron) en alleen die ene pagina bekijkt, en daarna dus wegklikt.
Een bouncepercentage komt dus alleen voor bij bezoeken waar slechts 1 pagina wordt bekeken.
(Worden er namelijk meer pagina’s bekeken en verlaat men dan pas de website via een bepaalde pagina spreken we van het verlatingspercentage of exit rate. Dit mag dus niet verward worden met het bouncepercentage.)

Tijd op de pagina

Het “probleem” is dat je niet weet hoe lang ze op die pagina zijn en of ze hem überhaupt wel lezen. En daarmee hebben we ook meteen het grootste “probleem” van de meeste webanalyticssoftware.

Hoe wordt tijd op pagina en site berekend?

Om te begrijpen waarom bijvoorbeeld Google Analytics niet kan meten hoe lang iemand op een “bouncepagina” verblijft hieronder een simpele voorstelling:

Figuur 1: Berekening tijd op pagina

Google analytics, en veel andere pakketten, maken gebruik van de zogenaamde “timestamps”. Telkens wanneer je op een pagina komt hangt daar een tijd aan vast. In de berekening hierboven zien we:

  1. Een bezoeker landt op pagina 1 om 21.00 uur;
  2. Hij bezoekt een 2de pagina, en de tijd is dan 21.04 uur;
  3. Tenslotte bezoekt hij nog een 3de pagina, om 21.06 uur;
  4. De bezoeker verlaat de website.

De berekening

Het is nu heel eenvoudig om de tijd per pagina te gaan berekenen door de verschillende timestamps van elkaar af te trekken:

  • Tijd op pagina 1: 21.04 (pagina 2) ““ 21.00 (pagina 1) = 4 minuten
  • Tijd op pagina 2: 21.06 (pagina 3) ““ 21.04 (pagina 2) = 2 minuten
  • Tijd op pagina 3: NIET MEETBAAR!!

Het is dus niet mogelijk om de tijd op pagina 3 te meten, omdat er geen timestamp wordt gemeten op pagina 4. Want pagina 4 bestaat niet, de bezoeker verlaat immers onze website!

Laatste pagina wordt niet gemeten qua tijd

In de meeste webanalytics software wordt de laatste pagina dus nooit meegenomen in de tijdsberekening. Ook niet in Google Analytics.

Een pagina met een bouncepercentage betekent slechts 1 pagina, dus per definitie ook de laatste!

En nu komen we meteen tot de kern van dit artikel. Want we hadden geleerd dat een bouncepercentage alleen van toepassing is bij een bezoek met slechts 1 pagina. En dan krijgen we de volgende “berekening”:

Figuur 2: Tijd op pagina bij “bounce” bezoek

Tijd op een “bounce” pagina wordt niet gemeten

Aangezien we slechts 1 timestamp hebben is het dus niet mogelijk om de tijd op deze pagina te berekenen.
Conclusie: Een pagina kan een hoog bouncepercentage hebben, maar we weten niet hoe lang ze op die pagina zijn geweest en wat ze hebben gedaan.

Hoog bouncepercentage = niet altijd verkeerd!

Er zijn tal van situaties te verzinnen waarbij een hoog bouncepercentage niet per definitie wil zeggen dat er iets verkeerd zit.
Sterker nog, en zijn zelfs situaties te bedenken waarbij een laag bouncepercentage slecht is!

Voorbeeld: Contactpagina

Stel je voor dat iemand zoekt op “telefoonnummer mediamarkt Eindhoven”. Een pagina die dan bovenaan zou kunnen staan in Google is de contactpagina, met uiteraard het telefoonnummer.
Deze bezoeker klikt deze pagina aan, ziet het telefoonnummer en belt naar de klantendienst. Ondertussen sluit hij zijn browser.
Deze bezoeker heeft dus slechts 1 pagina bekeken, de contactpagina, en deze krijgt in dit geval dus een bouncepercentage van 100%.
Maar deze bezoeker heeft wel datgene gevonden wat hij zocht, en is dus een tevreden gebruiker. Met andere woorden, in dit geval is het juist goed dat deze pagina een hoog bouncepercentage heeft!

Stel dat er geen telefoonnummer zou staan

Als voorbeeld nemen we weer dezelfde zoekopdracht, en dezelfde landingspagina. Alleen nu staat er geen direct telefoonnummer op deze pagina.
De bezoeker gaat dus rondstruinen op de website op zoek naar het telefoonnummer. Met andere woorden, er is geen sprake van een bounce (slechts 1 pagina bezocht). Maar in dit geval is dat dus niet goed. Want deze bezoeker kon niet direct vinden waarvoor hij kwam!

Welke pagina’s kunnen een hoog bouncepercentage hebben?

Er zijn verschillende situaties waarbij een hoog bouncepercentage niet altijd verkeerd hoeft te zijn:

  • Contactpagina (zie voorbeeld hierboven);
  • Artikel op een blog. Stel iemand is gericht op zoek naar een bepaald stuk informatie en zoekt via Google. Hij komt op een artikel van je weblog wat precies die informatie geeft waar hij naar op zoek is. Daarna gaat hij verder aan de slag met die informatie. Bezoeker zal tevreden zijn, maar jij ziet een hoog bouncepercentage op dit artikel.

Er zullen nog tal van andere situaties te bedenken zijn waarbij een hoog bouncepercentage niet altijd verkeerd is. Hierover wil ik natuurlijk graag met jullie brainstormen in de reacties hieronder!

Eén probleem: Hoe lang zijn ze daadwerkelijk op de pagina geweest?

Toch blijft er nog één probleem. Uiteindelijk weten we nog niet of dat een bezoeker ook daadwerkelijk de content leest of gebruikt. Dat is dus helaas niet eenvoudig te meten met Google Analytics. Er zijn wel methodes voor, maar dat is voor een ander artikel.
Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie reacties. En als je dit een goed artikel vond, deel het dan via de onderstaande social-media knoppen. Alvast bedankt!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

14 + 6 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company