Zorg dat je e-mails niet in de spambox terecht komen met DMARC!

door | 27 november 2013 | Email Marketing

We krijgen er nog iedere dag mee te maken, grote hoeveelheden ongewenste e-mails in onze inbox. Internet Service Providers en e-mailprogramma’s zijn daarom kritisch over welke e-mails al dan niet worden toegelaten tot de inbox van ontvangers.
Authenticatiegegevens zoals SPF en DKIM helpen al aanzienlijk bij het verbeteren van je deliverability en tegengaan van ongewenste e-mail. DMARC is nu het nieuwe hulpmiddel voor e-mailmarketeers om te voorkomen dat je e-mails als ongewenst worden bestempeld!

Wat is DMARC?

DMARC staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance. Het is een policy die gepubliceerd wordt in een DNS record. Met deze policy geef je bij de ontvangende mailboxprovider aan dat je SPF en/of DKIM gebruikt.
Maar wat DMARC krachtig maakt, is het feit dat het aangeeft wat de ontvanger moet doen met e-mail die niet door de SPF of DKIM-test komt.
DMARC wordt inmiddels gesteund door giganten als AOL, Gmail, Hotmail, Facebook, Microsoft, Yahoo! en PayPal. In de praktijk komt het er op neer dat 60 procent van alle e-mailontvangers een ISP heeft die DMARC ondersteunt.

Waarom is DMARC zo belangrijk?

Zoals de ontwikkelaars van DMARC aangeven en grotere partijen als Linkedin ook ondervinden, zijn de authenticatiemethoden SPF en DKIM krachtig, maar niet 100% effectief. Bij het forwarden van een e-mail werkt SPF bijvoorbeeld niet goed meer (DKIM nog wel).
Authenticatietechnieken als SPF en DKIM stellen je in staat duidelijk te maken welke mail echt is en welke niet, maar als gebruiker krijg je niet echt feedback over de aflevering van je e-mails, tenzij je hier de juiste tools voor gebruikt zoals bijvoorbeeld krachtige marketing software of een geavanceerde mailsender als MailerQ.

Hoe werkt het precies?

DMARC bouwt verder op de bestaande controles van SPF en DKIM en wordt net als deze twee toegevoegd in je DNS records van je domein. Het kijkt bij de controle naar de Van- (From)-header in de e-mail.

  • Komen de gegevens in je header overeen met je DNS-gegevens? De e-mailprovider zet je e-mail door naar de inbox.
  • Komen de gegevens niet overeen? Met andere woorden: komt je e-mail niet door de SPF- of DKIM-check? Dan geeft DMARC aan wat er met de mail moet gebeuren. Moet de mail worden verwijderd? Of worden doorgestuurd naar de spamfolder?

 
Hieronder zie je een schets van de werking van DMARC:
 
DMARC
 

Bron: http://www.dmarc.org/overview.html

Het instellen van je DMARC record

Met een instelling in je DNS-records is het mogelijk om te starten in de ‘monitormode’ bij het verzenden van je e-mails. Je krijgt dan wel informatie terug van DMARC over e-mails die je vanuit je domein stuurt, maar ontvangende mailservers zullen niet anders omgaan met die e-mails.
Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Stel we willen een e-mail met de volgende header beschermen:
From: [email protected]
Hiervoor plaats je de volgende record in de DNS:
_dmarc.voorbeeld.com IN TXT “v=DMARC1; p=none”
Je domeinnaam is in dit geval voorbeeld.com. Dit is ook meteen het meest simpele DMARC record dat je kan gebruiken en dat gebruik je voor de ‘monitormode’. Het vertelt de ontvangende server de DMARC test uit te voeren en het op te slaan.
Een meer toepasselijke versie is:
_dmarc.voorbeeld.com IN TXT “v=DMARC1; p=none; rua=mailto:[email protected]”
In dit record vertel je de ontvangende partij (die DMARC ondersteunt) dat ze een dagelijks rapport van de DMARC-testen van jouw domein te sturen naar een opgegeven e-mailadres.
Hou ook rekening met het volgende:

  • Je ontvangt een dagrapport van elke deelnemende e-mailprovider, zodat je kan zien hoe vaak je e-mails geauthentiseerd zijn en hoe vaak ongeldige e-mails worden geïdentificeerd en welke acties worden verzocht en uitgevoerd door IP-adressen.
  • Je kan je acties aanpassen aan de hand van deze rapporten. Zo kan je bijvoorbeeld de acties aanpassen van ‘monitor’ (bewaken) via ‘quarantine’ (in quarantaine plaatsen) tot ‘reject’ (afwijzen) naarmate je er meer vertrouwen in krijgt dat je eigen berichten worden geauthentiseerd.
  • Je bent hierin zo flexibel als je zelf wilt. eBay en PayPal hebben er bijvoorbeeld voor gekozen dat al hun e-mail wordt geauthentiseerd om in iemands inbox terecht te kunnen komen. Zodoende wijzen de ontvangende mailboxproviders zoals Google alle berichten van eBay of PayPal af die niet zijn geauthentiseerd.

Wil je weten hoe je verder een DMARC-record vorm kan geven? Google stelde hier een handige gids voor op.

Dus kort samengevat, wat moet ik doen?

Eigenlijk kan je in slechts drie stappen al meteen aan de slag met DMARC mits je wel beschikt over enige technische kennis. Als je dat niet hebt, kan je altijd bespreken met je systeembeheerder.
1. Instellen waar je de rapporten ontvangt
Om de DMARC rapporten te ontvangen moet er een DNS record toegevoegd worden in je DNS instellingen. Zodra je het DNS record hebt gepubliceerd en daarbij hebt aangegeven op welk e-mailadres je de rapporten wilt ontvangen, komen de eerste rapporten na ongeveer een dag binnen.
2. Maak je rapporten inzichtelijk
Het zijn veel rapporten die je ontvangt dus hou hier rekening mee! Er bestaan tools die je kunt gebruiken om de rapporten te verwerken en te analyseren.
3. Data analyse
Analyseer je data zodra je deze hebt verzameld. Let daarbij vooral op de e-mails die niet door de SPF en DKIM checks zijn gekomen. Als het domein opgegeven in je SPF-record en je DKIM niet overeenkomen met het domein opgegeven in je DMARC-record kan het betekenen dat je domein mogelijk door ongeldige partijen wordt misbruikt.
 
Maak jij al gebruik van DMARC?

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company