Zo creëer jij goede content voor jouw showroomklanten

11 mei, 2020

Content speelt een belangrijke rol in online marketing. Naast het onderhouden van de showroom kan het wel eens lastig zijn om systematisch content te bedenken en te maken. Geen paniek! Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn, zolang je maar weet wat je doet. Of beter gezegd: zolang je maar weet voor wie je het doet.

Het doel van content is meestal het ontwikkelen en onderhouden van een top of mind awereness. Oftewel ervoor zorgen dat klanten jouw merk als eerst associëren met de oplossing voor hun probleem. Een ander doel is het uitstralen van thought leadership. Oftewel aantonen aan jouw doelgroep dat jij een autoriteit bent binnen jouw markt met de nodige expertise. 

De volgende praktische tips gaan jou als showroom eigenaar helpen betere content te creëren!

1. De basis van goede content

Wellicht dat je denkt dat goede content staat of valt met scherpe teksten of mooie afbeeldingen. Ergens klopt dit wel, maar dit is niet wat content per se goed maakt. 

Bij het creëren van content is de stamregel: buyers first. Met andere woorden: weet voor wie je schrijft. Begrijp wat er omgaat in het hoofd van de klant en speel hierop in. 

Voordat een klant jouw showroom bezoekt, heeft die – naast de autoreis – ook een hele digitale klantreis achter de rug. Tijdens deze klantreis, of zoektocht, werd de klant geconfronteerd met problemen, behoeftes en vragen. De rol van content is om hierop in te spelen waardoor de klant geïnspireerd raakt om jouw showroom te bezoeken en uiteindelijk jouw producten of diensten af te nemen.

Zolang je niet weet welke vragen de klant heeft tijdens zijn reis kan je ook geen goede content maken. Dit vormt de basis van het maken van content. Vanuit de klant gezien is zijn eindbestemming (doel) niet het kopen of gebruik maken van jouw product, maar om een oplossing te krijgen voor zijn probleem. Met andere woorden: de klant koopt geen design keuken, hij koopt een mooie omgeving in z’n huis waar die graag wil zijn.

Het verschil tussen content en goede content is het feit dat goede content doordacht is. Het aanbieden van relevante informatie op de juiste momenten in de funnel staat hierbij centraal.

If it doesn’t come from a buyers mouth it’s guesswork. Are you betting your job on a guess?

2. Ken de doelgroep als je broekzak

Het is de basis van marketing: kruip in de huid van jouw klant. Weet waar de klant tegenaan loopt, maar vooral wat die nodig heeft. Het verzamelen van informatie is dus van zeer essentieel belang. Dit principe is voor jou niet onbekend. Jij zoekt nu al de beste oplossing voor de klant in jouw showroom. En om dat te kunnen doen heb je informatie nodig. Dit principe kan je doortrekken naar het creëren van content.

Bij content draait het om wat er in het hoofd speelt van de klant en hoe dit door middel van genomen acties tot uiting komt. 

Je kan informatie op twee manieren inwinnen.

  • Via de klant zelf. Houd interviews met (oud)klanten met als doel de klant en de reis zo uitgebreid mogelijk op papier te krijgen.
  • Via jouw verkoopadviseurs. Een andere manier is om in gesprek te gaan met jouw verkoopadviseurs. Zij staan het meest op de vloer en zijn daarmee het directe contact met jouw klanten. Verkopers weten daarom als geen ander met welke vragen jouw klanten zitten gedurende de klantreis. 

Probeer daarbij de volgende punten zo uitgebreid mogelijk te beschrijven:

  1. Probleemherkenning. Wat was het probleem wat de klant wil oplossen? Hoe is het probleem ontstaan? Wanneer besefte de klant dat die een probleem had?
  2. Doelen. Wat wilde de klant bereiken? Denk aan het principe dat de klant niet een product koopt, maar een oplossing.
  3. Criteria. Op basis van welke factoren kiest de klant zijn oplossing?
  4. Key succes factoren. Op basis van welke factoren ervaart de klant zijn oplossing als een succes?
  5. Strategie. Welke acties onderneemt de klant om zijn doel te bereiken? Met welke uitdagingen en vragen wordt de klant geconfronteerd?

Schets met de gewonnen informatie een beeld van jouw klanten. Nu weet je wat er speelt in het hoofd van de klant en kan je op basis hiervan content maken. Het geschetste beeld is ook wel bekend als een buyers persona

Behandel dit overigens niet als een statisch document. Blijf in gesprek met klanten en verkoopadviseurs om de persona aan te kunnen scherpen. Daarnaast kan het ook zijn dat er verschillende persona’s zijn voor verschillende productcategorieën.

Tip: gebruik tools als de zoekwoordplanner van Google Ads en answerthepublic.com om relevante zoektermen te vinden. Stel dat jij een showroom hebt met keukens. Je kan door middel van deze tools veel meer zoektermen vinden voor bijvoorbeeld de term “nieuwe keuken”. Een snelle zoekopdracht leert dat “waar op letten nieuwe keuken” een relevante zoekterm is waar mensen ook op zoeken. Hiermee kan je achterhalen waar jouw klanten naar op zoek zijn in hun klantreis. 

3. Welke content zet je wanneer in?

Nu weet je naar wat voor informatie een klant zoekt voordat hij jouw showroom bezoekt. Nu is het de bedoeling dat jij systemisch content maakt wat hierop aansluit. 

Houd voor structuur het SEE, THINK, DO, CARE model aan. Op deze manier kan je vraagstukken gemakkelijk indelen in fases waarin de klant zich bevindt. Bepaal per fase wat de informatiebehoefte is van jouw klant. Dit is het startpunt van het verzinnen content. In dit artikel vertellen we je meer over het SEE, THINK, DO, CARE model. 

See-fase

  • Landingspagina’s
  • Blogs
  • E-books
  • Advertenties

Think-fase

  • Blogs
  • Business cases (voltooide projecten)
  • Whitepaper
  • (Animatie) video’s
  • Infographics
  • Advertenties

Do-fase

  • Brochure
  • Demonstratievideo’s

Care-fase

  • Klanten reviews
  • Social proof
  • Nieuwsbrief

Bij het opstellen van de content is het belangrijk dat je de volgende zaken in acht neemt

  • Wie is mijn lezer? Wellicht heb jij meerdere doelgroepen. Bepaal van te voren voor wie het is bedoelt. 
  • Waarom en wanneer is de lezer op zoek naar een oplossing? In welke fase bevindt jouw lezer zich nu en wat voor informatie zoekt diegene? Vragen jouw klanten vaak informatie over welke afzuigkap het beste hun nieuwe keuken past? Schrijf hier een blog over!
  • Wat is het doel van de content? Wat wil je bereiken met de content? Wil je dat de lezer geïnspireerd raakt? Wil je dat die een brochure download? Of wil je dat die een afspraak maakt om langs te komen?
  • Welke tone of voice past erbij? Is een bepaald product in trek bij studenten, schrijf dan op een manier wat aansluit bij een student. Richt je met je showroom gezinnen met jonge kinderen? Laat dan de voordelen voor kinderen naar voren komen. 
  • Waar plaats ik mijn content? Plaats blogs op jouw eigen website. Video’s kunnen bijvoorbeeld op YouTube. Gebruik social media om in te spelen op de actualiteit en als toegang naar jouw website. 
  • Welke type content past bij de boodschap? Verkoop je een nieuw merk apparatuur in je showroom? Maak hier een video over. Wil je graag de nieuwste trends in jouw branche delen? Schrijf hier dan een blog over.

Je hebt als showroom eigenaar één groot voordeel. Namelijk het feit dat het bij showrooms draait om de visuele beleving voor bezoekers. Dit geldt ook voor content. Het is pas aantrekkelijk als het relevant is en het visueel mooi en fijn oogt. Een uitdaging voor jou is om jouw offline showroom ervaring te vertalen naar een online beleving.

Een goede manier om te beginnen met content is het schrijven (en bijhouden) van een blog. Naast dat een blog in meerdere fases gebruikt kan worden, biedt het ook de ruimte om veel relevante informatie te delen. Zorg dat je dit systematisch opstelt in een contentkalender. Met de contentkalender bepaal je wanneer je welke content waar plaatst. 

Vergeet ook niet dat elke content wat je maakt een call-to-action moet bevatten. Bekijk hier mijn video over call-to-action. 

Ook hier geldt: meten is weten. Het evalueren van je content is daarom belangrijk. Meet of jouw inspanningen het juiste effect creëren. Onderzoek welke content wel en niet werkt. En stel vast welke kanalen de beste resultaten opleveren. 

4. Extra tips

Hierbij nog wat laatste tips om jouw content een extra push te geven.

  • Houd een lengte aan van 800-1200 woorden voor een blog
  • De titel is de eye-catcher voor jouw content. Zorg dat deze opvalt en aantrekkelijk is.
  • Verrijk geschreven content met visuele content als afbeeldingen en video’s
  • Link in jouw nieuwe content naar andere content op jouw website. Dit bevordert de interne linkbuilding en is goed voor jouw SEO
  • Deel de content via social media en je nieuwsbrief
  • Vergeet de call-to-action niet!

Tot slot een handig twitter draadje over hoe jij sterke teksten kan schrijven.

Helemaal warm geworden om de beste content neer te zetten? Mooi! Ik sta voor je klaar om vragen te beantwoorden of om te sparren over dit onderwerp. Neem hier contact met me op. 

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *