Ontdek de kracht van ChatGPT voor copywriting

Mijke
17/5/2023
Content marketing
X
min leestijd
Mijke
17/5/2023
Content marketing
X
min leestijd

Een tijd geleden hadden wij een vergadering, waarin Karel enthousiast een nieuwe tool met ons deelde: ChatGPT. Nadat hij vol vuur had laten zien wat deze chatbot zoal kon, stond ik op en zei tegen mijn collega’s: ‘Nou, het was leuk om met jullie samengewerkt te hebben en misschien tot ziens…’

Grapje natuurlijk. Maar veel grapjes bevatten vaak een kern van waarheid. AI neemt een vlucht zoals we die zelden hebben gezien met nieuwe technologie, En laten we eerlijk zijn: een tool als ChatGPT levert nog best aardige content. Ai… Staat de copywriter straks in een stoffige kast, naast de fax en de stoommachine?

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een chatbot, die gebruik maakt van AI: artificial intelligence. Heel simpel uitgelegd: Dat houdt in dat deze chatbot bijna menselijk kan reageren op jouw input en ook leert van de input die hij krijgt. Je kunt deze bot dus inzetten voor online marketingdoeleinden, waaronder copywriting. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar AI is een blijvertje. Daarom ga ik je vertellen hoe je ChatGPT kunt inzetten voor het maken van content.

Voordelen ChatGPT

ChatGPT heeft natuurlijk ontzettend veel voordelen voor het maken van content. Ik zet er een aantal voor je op een rij:

  • ChatGPT is altijd beschikbaar. Wil je graag brainstormen, maar is het half elf ‘s avonds? Je collega’s zullen het je waarschijnlijk niet in dank afnemen als je ze zo laat nog even belt. ChatGPT staat echter voor je klaar. 
  • Je kunt de chatbot inzetten als ondersteuning voor je SEO. En nee, dat vindt Google niet erg.
  • ChatGPT kan ervoor zorgen dat je je werk sneller kunt doen, waardoor je productiviteit toeneemt.
  • Bij het gebruik van de juiste prompts, kan ChatGPT jou van goede ideeën en basisteksten voorzien, die als inspiratie voor het echte werk kunnen dienen.

Schrijf goede prompts

Omdat je als het ware met de bot ‘in gesprek’ bent, is het nog altijd van belang dat je hem van voldoende informatie voorziet om de juiste resultaten te verkrijgen. In principe kun je met ChatGPT op dezelfde manier een gesprek voeren als met een mens. Dat is dus eigenlijk ook de makkelijkste manier om het gebruik van ChatGPT aan te vliegen: stel je vragen zoals je die ook aan een mens zou stellen. Als je niet het antwoord krijgt dat je gehoopt en verwacht had, kun je je vraag aanvullen met details. 



Het beste is echter om je prompts meteen zo specifiek mogelijk te maken en eenvoudige taal te gebruiken. Complexe zinnen kunnen leiden tot vreemde resultaten, omdat de chatbot niet begrijpt wat je bedoelt. Korte, duidelijke zinnen zijn vaak het makkelijkst te verwerken door ChatGPT. Je zult dus nog altijd behoorlijk talig aangelegd moeten zijn om echt die resultaten te krijgen waar je mee kunt werken.

Knippen en plakken

Laten we eerlijk zijn: de verleiding bestaat natuurlijk om de door ChatGPT gegenereerde teksten zonder pardon over te nemen. Toch adviseer ik om dat niet te doen, om onder andere de onderstaande redenen:

Foutieve informatie in teksten

ChatGPT maakt gebruik van informatie op het internet. En zoals we allemaal weten is niet alles op het internet waar. Er kunnen dus snel fouten sluipen in je tekst. Het gebruiksgemak van AI en de manier waarop AI ‘leert’ kan er tevens voor zorgen dat er steeds meer foutieve informatie de wereld in geholpen wordt. Jouw kennis, expertise én bronnenonderzoek blijft dus ontzettend belangrijk! 

Gebrek aan bezieling

Hoewel de teksten in eerste instantie tot verbazing en verwondering leiden, begin je na verloop van tijd te zien dat ze best vlak zijn. Je kunt de bot wel vertellen dat hij iets een in bepaalde tone of voice moet vertellen, maar de teksten missen uiteindelijk toch bezieling. Niet zo gek natuurlijk, als je bedenkt dat je met een computer te maken hebt. Mensen willen contact met andere mensen, niet met een taalmodel dat toevallig goed klinkende antwoorden geeft.

ChatGPT zegt hier zelf het volgende op:



Gebruik ChatGPT als virtuele assistent

Je kunt ChatGPT het beste zien als een soort virtuele assistent, waar jij samen mee kunt brainstormen. Zo kun je je assistent verschillende opdrachten laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld:

  • Het schrijven van een outline voor een artikel, inclusief H2 en H3 koppen. Op deze manier heb je een frame voor je tekst. Je kunt daarna zelf bepalen welke onderdelen je van de outline wel en niet geschikt vindt.

  • Het verzinnen van een aantal meta descriptions voor je pagina. Je kunt deze gebruiken als inspiratie voor de ideale meta description, die past bij jouw bedrijf en tone of voice.

  • Het maken van advertentieteksten. ChatGPT kan overtuigende teksten schrijven, die je vervolgens als basis kunt gebruiken voor je advertenties. Uiteraard wil je met je ads niet verdwijnen in de massa, dus is het belangrijk aan deze teksten te schaven.

  • Het bedenken van onderwerpen om blogs over te schrijven. Zit je er even doorheen? Wil je bloggen, terwijl je alle onderwerpen al gehad hebt? Vraag aan ChatGPT met je mee te denken. Misschien krijg je net die ingeving waar je op zat te wachten!

  • Het genereren van ideeën en teksten voor sociale media. Sociale media gaan snel, dus als je even inspiratieloos bent, maar wel liefst gisteren nog een post moet plaatsen, kan ChatGPT met je meedenken.

Teksten genereren vs. teksten schrijven

Bij al deze ideeën moet je altijd in je achterhoofd houden dat Google vraagt om originele en inhoudelijk goede content. ChatGPT genereert leuke ideeën, maar het echte schrijfwerk komt nog steeds bij jou als schrijver terecht. Het proces van schrijven kan vereenvoudigd en versneld worden door een bot als ChatGPT, maar niet tot in detail. Schrijven is namelijk nog altijd het opdoen van kennis, om deze vervolgens te vertalen naar je lezer, op een manier die aansluit bij je lezer en jouw bedrijf representeert. En ondanks dat ChatGPT ook tekst genereert die haast menselijk lijkt, uiteindelijk is en blijft het informatie die gecreëerd is door techniek. Bezieling, nuance en emotie zul je toch echt zelf moeten blijven aanbrengen in de door jou geschreven teksten. Dus onthoud: ChatGPT is je assistent, jij bent de expert.

Dus verwacht ik dat ik in de toekomst naast de fax en de stoommachine sta? Nee hoor. En ChatGPT is het met me eens:

Voor deze tekst heb ik op de volgende manieren gebruik gemaakt van ChatGPT:

  • Het verzinnen van meta descriptions, die ik bijgeschaafd heb tot een variant die naar mijn zin was.
  • Ik heb vragen gesteld over copywriting, waar ik de afbeeldingen van heb gemaakt die je in deze tekst ziet.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier