Meer uit Analytics deel 2: Het meten van gedrag door segmenteren

Hehe, na bijna een maand volgt nu eindelijk deel twee van een reeks van 4 artikelen over het verbeteren van je resultaten met Google. Vorige keer hebben we gekeken naar het instellen van doelen in Google Analytics. Dit is wel een essentieel punt, dus als je dat nog niet gedaan heb, check Meer uit Analytics deel 1: Instellen van doelen (met expressie uitleg)!

De essentie van webanalytics is niet, zoals veel bedrijven Google Analytics (of welk ander gratis programma dan ook) het meten van ROI. De essentie van webanalytics is het verhogen van uw ROI door middel van inzichten met behulp van statistieken. En dit kan alleen met statistieken die (1) meer inzicht geven in het gedrag van uw bezoekers en (2) ook werkbaar zijn. En hoewel beide logisch zijn, zijn er nog veel te veel bedrijven (ik denk wel 90%) die alleen nog maar platte gegevens als gemiddeld aantal bezoekers op een dag meten!

Hieronder volgen dan ook enkele tips die de beginner of licht gevorderde gebruiker kan gebruiken om gedrag van website bezoekers inzichtelijk te maken door middel van Google analytics!

Tip 1: Zet u instellingen even op Engels!

Hoewel het in eerste instantie niet makkelijker lijkt: zet uw instellingen op Engels. Zo kunt u bij vragen die niet beantwoord worden door Google, makkelijker zoeken op Google met relevantere zoekwoorden. Probeer in het Nederlands maar eens te zoeken wat “instappaden" precies zijn in Google Analytics en wat u hier mee moet. Maar als u nu zoekt op “entrance paths", dan gaat er een wereld voor u open!

Tip 2: Segmenteer uw bezoekers

Het is niet interessant om te weten hoeveel bezoekers u deze maand had. Het is zelfs zo dat Google Analytics dit niet nauwkeurig meet omdat er nog wel heel wat mensen zijn die cookies en javascript niet toelaten en dus niet worden gemeten.

Het is echter belangrijk te zoeken binnen segmenten en trends (trends zal ik niet dieper op ingaan, maar ik bedoel hiermee dat je precies weet wat er de afgelopen 6 maanden op je website is gebeurd om zo huidige gegevens daarmee kan vergelijken).

Het is dus niet belangrijk om te weten hoe lang mensen op uw website blijven, maar of mensen vanuit een bepaald segment langer danwel korter op uw website blijven. Dit geldt natuurlijk ook voor andere statistieken, zoals bezoekdiepte, weigeringspercentage, succespercentage enzovoorts.  Segmenteer standaardgegevens (aantal bezoekers, aantal unieke bezoekers, aantal terugkerende bezoekers, gemiddelde tijd op site, aantal bekeken pagina's, weigeringspercentage en succespercentage) altijd naar:

  • Bron: zo weet u welke bron het meeste opbrengt en waar verbeter punten liggen. Soms is het echter ook een sterkte om uw zwakste bronnen te onderkennen en uw sterkste bronnen nog meer te versterken!  Zo weet ik dat Google veruit de belangrijkste bron is voor doopskleding.nl: ik vind dit geen probleem en adviseer nog steeds het meeste aandacht te besteden aan Search Engine Optimization.
  • Land: ik verdeel mensen standaard naar België en Nederland, maar als u veel bezoekers uit Duitsland trekt, segmenteert u hier natuurlijk ook naar. Zo ben ik erachter gekomen dat bij een klant van mij bezoekers uit België een veel hoger succespercentage hadden, maar relatief weinig Belgen via Google binnen kwamen. Een AdWords campagne heeft hier dan ook goede resultaten opgebracht.
  • Extern zoekwoord: veel mensen die via de zoekopdracht “doopkleding jongen" binnen kwamen op www.doopskleding.nl zijn gebounced (of geweigerd zoals de Nederlandse  versie van Analytics het noemt geloof ik) en hadden bovendien een bedroevend laag succespercentage. Toen ik mijn klant aanraadde eens wat pakjes te maken voor jongens, is conversie met ruim 60% verhoogt! 
  • Intern zoekwoord: mensen die interne zoekopdrachten uitvoeren kunnen niet gemakkelijk vinden naar waar ze op zoek waren, dus interne zoekwoorden is op zich al nuttige informatie. Maar interne zoekwoorden waarbij het verlatingspercentage hoog is bij de resultatenpagina, heeft u geen treffende oplossing kunnen bieden.
     
    Deze manier van data analyseren is vrij eenvoudig, maar levert een schat van informatie op en kan uw ROI (zeker wanneer uw webmarketing nog in de kinderschoenen staan) enorm vooruit helpen! Ik vind het nog steeds vreemd dat veel bedrijven dit nog niet willen of kunnen, want in maximaal een half uurtje werk per week weet u precies waar u uw online marketing kunt verbeteren!

Ik moet zeggen, het was voor mijn doen een kort artikel. En wellicht voor de gevorderde Analytics gebruiker gesneden koek. Volgende keer zal ik wat verder in het meten van gedrag gaan kijken, namelijk naar omgekeerde doelpaden, instappaden en het navigatieoverzicht. Dit zijn wellicht facetten die ook de licht-gevorderde analytics gebruiker nog niet helemaal snapt!

Tot dusver mijn verhaal! Graag hoor ik weer jullie aanvullingen en commentaar"¦

En oh ja, ik gebruik altijd doopskleding.nl als voorbeeld. Dit is een werkelijke klant van mij, maar dit is de enige klant waarvan ik goedkeuring heb tot het vrijgeven van de statistieken van deze website op karelgeenen.nl. Zo hebben we er wellicht beide wat aan.

Lees hier deel drie: Meer uit analytics deel 3: onderzoeken bezoekersgedrag

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top