ROPO: Research Online, Purchase Offline, meer winkelbezoek dankzij online marketing!

door | 3 januari 2021 | Internet Marketing

Research Online, Purchase Offline, meer winkelbezoek dankzij online marketing!

Hoeveel draagt online marketing bij aan offline aankopen? De consument voor je winnen begint online. Door online marketing kan er gezorgd worden dat online klanten hun aankopen offline doen. Dit wordt ook wel ROPO genoemd. ROPO houdt in (Research Online, Purchase Offline). ROPO is eigenlijk een andere benaming voor webrooming

 In dit artikel wordt ROPO uitgelegd. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

  1. Wat is ROPO?
  2. Hoe krijg je klanten van online naar offline?
  3. Manieren om het ROPO effect te meten
  4. Welke doelgroepen kunnen ROPO gebruiken?
  5. ROPO in relatie tot onze doelgroep
  6. Succesfactoren ROPO
  7. Welke apparaten gebruiken klanten?
  8. Conclusie

Wat is ROPO?

De afkorting ROPO houdt in Research Online, Purchase Offline. Online onderzoek doen, offline kopen. ROPO is een moderne trend in koopgedrag waarbij klanten relevante productinformatie onderzoeken voordat ze daadwerkelijk besluiten het product waar ze geïnteresseerd in zijn, in de plaatselijke winkel te kopen. Klanten onderzoeken dus eerst alles online en gaan daarna naar de winkel. Dit is het tegenovergestelde van showrooming, waarbij de klant eerst naar de winkel gaat en daarna de beste en goedkoopste optie online zoekt. 

De conversie van de winkel kan door ROPO verhoogd worden. Doordat de klant zich al online heeft ingelezen heeft de offline bezoeker een hogere koopintentie dan de gemiddelde bezoeker, omdat hij zich online al heeft voorbereid.

Het doel van een winkel kan zijn om meer producten te verkopen, maar hoe krijgen ze klanten naar de winkel? Doormiddel van ROPO kunnen klanten online bereikt worden. De klanten moeten geprikkeld worden om naar de winkel te gaan. Hier zit natuurlijk een heel online marketing plan achter.

Hoe krijg je klanten van online naar offline?

Klanten oriënteren zich online, maar hoe komen zij daadwerkelijk naar de offline winkel? Hoe kan je klanten naar je winkel trekken? Dit is een erg belangrijke vraag voor winkels en showrooms. De volgende punten kunnen je helpen om ervoor te zorgen dat klanten van online naar offline gaan:

Advertentieplanning aanpassen aan de openingstijden

Op display advertentieplatformen is het vaak mogelijk om campagnes op basis van tijdstippen en dagen in de week te maken. Op verschillende dagen en tijdstippen kun je andere uitingen communiceren. Is een winkel vandaag tot 21.00 uur geopend? Dan kan het relevant zijn om potentiële bezoekers een display banner te tonen die de bezoeker erop attendeert dat de winkel tot 21.00 uur open is. 

Adverteer met locatie-extensies.

Is een consument op zoek naar een telefoon? Dan is de consument misschien bereid om vandaag nog naar een winkel te rijden. Met het tonen van locatie-extensies kun je de consument erop attenderen dat een dichtbij gelegen winkel open is. 

Target campagnes lokaal

Via bijvoorbeeld Google Ads en Facebook is het mogelijk om te targetten op een bepaalde regio. Het kan effectief zijn om te adverteren binnen een straal waarin mensen nog bereid zijn om een winkel te bezoeken. De afstand moet namelijk niet te groot zijn, dan haken mensen af. Bijvoorbeeld binnen een straal van 30km. Door te focussen op een regio, houd je meer campagnebudget over en kun je deze budgetten lokaal gebruiken. Hierdoor kun je uiteindelijk meer winkelbezoekers genereren. 

Adverteer in Google Maps

Het is mogelijk om in Google Maps te adverteren. Is een consument op zoek naar een nieuwe tv? Grote kans dat die de tv dichtbij wilt aanschaffen en hier geen uur voor in de auto wil zitten. Door te adverteren in Google Maps kunnen klanten die in de omgeving zijn getarget worden. Adverteren in Google Maps op relevante zoektermen kan zorgen voor meer relevante winkelbezoekers.

Geef de unique selling points van je winkel duidelijk aan op je website

Unieke sellings points die aangegeven kunnen worden op de website, zodat klanten eerder de winkel bezoeken zijn: goed advies, groot assortiment, rolstoelvriendelijk, ruime voorraad, gratis parkeren, gratis koffie etc. Deze unique selling points moet je dus duidelijk op de website vermelden. 

Toon winkelvoorraden

Als klanten weten dat een product dat zij graag willen hebben op voorraad is gaan ze eerder langs de winkel. Ze hebben dan de zekerheid dat ze het product direct mee kunnen nemen.

Klanten moeten verleid worden met beelden

Zorg er voor dat consumenten ervan overtuigd raken dat het bezoeken van een winkel de tijd en moeite waard is. Het enkel tonen van de adresgegevens, openingstijden en een foto van de buitenkant op een website verleid consumenten niet om daadwerkelijk naar een winkel te gaan. Verleid bezoekers met mooie showroomafbeeldingen of een showroomvideo van de betreffende vestiging. Zodat de klant naar de winkel getrokken kan worden. Zo weet de consument wat hij kan verwachten en beslissen om de winkel juist wel of niet te bezoeken.

Stel potentiële winkelbezoekers gerust

Klanten bezoeken een winkel met een verwachting. Ze willen slagen in de winkel. Als ze hier geen zekerheid over hebben is de kans kleiner dat ze naar de winkel komen. Stel de klant dus gerust op de website, door bijvoorbeeld te melden dat er deskundig advies of 100% slagingskans is. 

Manieren om het ROPO effect te meten

Voor winkeliers met zowel een webshop als fysieke winkels is het belangrijk dat er begrepen wordt wat de impact van online onderzoek door de consument op de verkoop van je fysieke winkel is. Het doel van deze kennis is natuurlijk inspelen op het online gedrag van je doelgroep om daarmee je verkopen in de winkel, dus de offline conversie te verhogen.

Manieren om het ROPO effect te meten:

Bezoeker van de website klikt op op de route of voorraad button

Er is een button op je productpagina om je bezoeker in staat te stellen om het adres van je winkel te vinden en te zien hoeveel er nog op voorraad is. Wanneer de bezoeker hierop klikt, kan dat als een zachte conversie worden beschouwd. Het betekent in ieder geval dat deze bezoeker geïnteresseerd is in je winkel.

Belbutton

In Google Ads bestaat de mogelijkheid om te zien hoeveel gebruikers op de ‘bel’-button hebben gedrukt. Het kan zijn dat ze vragen hebben over openingstijden of dat ze een specifieke vraag over een product hebben of ze willen weten of het product nog op voorraad is.

Google Analytics conversie ratio op basis van afstand naar je winkels

Diegene die wel geklikt hebben maar niet online geconverteerd en dicht bij je winkel zijn, hebben waarschijnlijk gezocht naar informatie over je fysieke winkel. De conversie in je webshop vanuit Google Ads zal toenemen naarmate men verder van je fysieke winkel af is. Dit betekent dat ROPO impact heeft op conversie ratio’s en dat je online conversie geleidelijk toeneemt wanneer de afstand naar je fysieke winkel ook toeneemt.

Uitstappagina’s zijn winkel locatie pagina’s en/of openingstijden

Wanneer men op deze pagina’s je site verlaat, is dat een goede indicator dat men van plan is je winkel te gaan bezoeken. 

Verzamelen en integreren van offline gegevens

Om het  ROPO effect nauwkeurig in kaart te brengen, is het verzamelen van informatie van je daadwerkelijke klanten heel belangrijk. Denk hierbij aan e-mailadressen, voornaam & achternaam, aangeschafte producten, etc.

Wanneer je de data van offline aankopen combineert met online gedrag, wordt een gedetailleerd gedragspatroon duidelijk. 

Wanneer je deze offline data linkt met Google Ads en Facebook, krijg je ook nog inzicht op het effect van je online advertenties op de verkoop in je fysieke winkel.

Welke doelgroepen kunnen ROPO gebruiken

ROPO kan gebruik worden door offline winkels die graag willen dat de klant zich online oriënteert en offline het product koopt. Maar welke winkels zijn hier geschikt voor? Eigenlijk kunnen alle retailwinkels ROPO gebruiken. Alleen is de ene winkel hier misschien geschikter voor dan de andere winkel.

Als je bijvoorbeeld een telefoonhoesjes winkel hebt hoeft de klant niet perse offline de aankoop te doen. Een klant wilt minder snel de hele winkelbeleving hebben en het product kunnen zien en voelen. Met grotere aankopen zou dit wel degelijk moeten.

Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een keuken of badkamer. Als dit soort producten (High involvement products) aangeschaft worden wil de klant hier tijd aan besteden en het echt zien en voelen. 

ROPO in relatie tot onze doelgroep

KGOM richt zich op showrooms in Nederland en België. Wij richten ons op de zogenaamde “High Involvement Products”. Oftewel, producten waar een uitgebreider beslissingsproces aan voorafgaat. Hiervoor maken wij gebruik van ROPO. Wij willen de klant van online naar de showroom (offline) krijgen. ROPO is bij KGOM een heel erg belangrijk aspect. 

De producten die de showrooms verkopen waar KGOM zich op richt voldoen meestal aan één van deze twee kenmerken:

  • Het product is een product dat men slechts één of twee keer in een leven aanschaft.
  • Het is een relatief duur product.

Wanneer je de twee kenmerken samenvoegt krijg je de echte typische ROPO producten. Dit zijn producten zoals een keuken, een badkamer of een tuinhuis.

Succesfactoren ROPO

Om met ROPO succes te hebben moet een bedrijf met een aantal dingen rekening houden. Onderstaand zie je factoren die invloed hebben op het feit dat bezoeker van je website daadwerkelijk offline een aankoop gaat doen.

Creatieve content die inspeelt op de klantbehoefte

Er moet op de website creatieve content staan, zodat de klant wordt aangesproken om het product offline te kopen.

Hoe preciezer je targeting hoe effectiever je marketing.

Hoe preciezer je de producten target op de juiste doelgroep, hoe betere invloed dit heeft op de conversie.

Prijzen moet gelijk zijn

Het is van belang dat de prijzen in de webshop en de (offline) winkel gelijk zijn. Dit klinkt logisch, maar dit gaat nog vaak mis. 

Voorraadbeheer

De voorraadbeheer die online staat moet kloppen met de werkelijke winkelvoorraad.

De menselijke factor

De verkoper in de winkel in erg belangrijk. De verkoper kan ervoor zorgen dat geïnteresseerden echte klanten worden. De verkoper moet bijvoorbeeld goed advies geven en echt weten waar die over praat. De consument heeft door zijn online ervaring veel kennis opgedaan.

Gebruikersgemak van de website

De website moet snel zijn, een goede kwaliteit hebben en mooi visueel zijn. De klant moet alles wat die wil vinden makkelijke en snel kunnen vinden. 

Welke apparaten gebruiken klanten het meest?

Het is belangrijk om te weten op welke apparaten je mogelijke klanten actief zijn. Zo kan je weten hoe de website in elkaar gezet moet worden. Welke apparaten gebruiken klanten als zij online oriënteren naar een aankoop? Een website moet bijvoorbeeld ook op de mobiel beschikbaar zijn. De meest voorkomende apparaten die mogelijke klanten gebruiken zijn:

  • De computer
  • De laptop
  • De smartphone
  • De tablet

De website moet dus op al deze apparaten goed functioneren, anders loop je klanten mis. Als een klant bijvoorbeeld de voorraad in je winkel niet op z’n smartphone kan zien, maar dit wel bij een concurrent kan zien, kan die wellicht voor de concurrent kiezen.

Conclusie

De afkorting ROPO houdt in Research Online, Purchase Offline. Online onderzoek doen, offline kopen. ROPO is een moderne trend in koopgedrag waarbij klanten relevante productinformatie onderzoeken voordat ze daadwerkelijk besluiten het product waar ze geïnteresseerd in zijn, in de plaatselijke winkel te kopen.

Er zijn een aantal manieren waardoor je ervoor kan zorgen dat klanten van online naar offline gaan. Daarnaast kun je het ROPO effect op verschillende manieren meten. 

Daarnaast heeft ROPO een aantal succesfactoren die belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat klanten naar de winkel komen.

ROPO kan gebruik worden door offline winkels die graag willen dat de klant zich online oriënteert en offline het product koopt. Maar welke winkels zijn hier geschikt voor? Eigenlijk kunnen alle retailwinkels ROPO gebruiken, maar winkels met bepaalde producten zijn hier wel geschikter voor. Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een keuken of badkamer. Als dit soort producten (High involvement products) aangeschaft worden wil de klant hier tijd aan besteden en het echt zien en voelen.

KGOM helpt bedrijven meer klanten in hun showroom te krijgen. KGOM richt zich op showrooms in Nederland en België. Wij richten ons op de zogenaamde “High Involvement Products”. Oftewel, producten waar een uitgebreider beslissingsproces aan voorafgaat. Hiervoor maken wij gebruik van ROPO.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf waar we dit toepassen is The Flagstone Company, Nederlands grootste en meest succesvolle showroom op het gebied van natuursteenstrips en flagstones. Lees hier hoe we dit bedrijf succesvol hebben gemaakt met ROPO.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.