Dan weet je inmiddels dat jouw klanten hun zoektocht online beginnen. En niet om prijzen te vergelijken maar om geïnspireerd te worden en zich te informeren.
Je kunt nog zo’n prachtige showroom hebben, maar als je online op dat moment niet zichtbaar bent, wordt jouw showroom simpelweg ook niet bezocht.
Het recept om te slagen bestaat dus uit twee ingrediënten. Jouw showroom met prachtige producten, en een succesvolle online marketing strategie.
Het eerste ingrediënt zit wel snor. Daar ben jij dagelijks mee bezig. Sterker nog, daar zit je ziel en zaligheid in (en veel bloed, zweet en tranen).
Maar het tweede ingrediënt is lastiger om te vinden, nietwaar? Je hoort en leest van alles. Je probeert online misschien ook verschillende dingen.
En toch heb je het gevoel dat het recept niet helemaal klopt. Dat het beter kan (en vaak moet). Je twijfelt.
Hier hebben wij de oplossing voor. Wij richten ons als online marketing bureau uitsluitend op showroombedrijven.
Ruim 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing gebruiken wij om meer klanten naar jouw showroom te trekken.
Hiervoor hebben we een unieke werkwijze ontwikkeld. Een plan waarmee we structureel aan de slag gaan.
Wil je precies weten hoe wij dat doen? Lees dan hieronder onze werkwijze.
In de audit fase analyseren we jouw bedrijf op alle onderdelen die van invloed kunnen zijn op het aantrekken van klanten naar jouw showroom.
Er wordt uitgebreid gekeken naar de bestaande website, we werken samen om de customer journey in kaart te brengen en we analyseren alle beschikbare data (huidige klantendatabase, Google Analytics, etc.)
Daarnaast vindt er een uitgebreid gesprek plaats in jouw showroom. Hierin gaan we dieper in op de producten die je verkoopt, bedrijfsdoelstellingen en bedrijfscultuur.
Het doel is om een compleet beeld te krijgen van de huidige status van je online marketing, beschikbare middelen en de bedrijfsdoelstellingen.
De huidige website zal grondig geanalyseerd worden op onder andere de volgende onderdelen:
Daarnaast gaan we onderzoeken hoe het gesteld is met de overige online mogelijkheden. Is Google Mijn Bedrijf bijvoorbeeld goed ingericht? Of hoe zit het met de lokale vindbaarheid van jouw showroom?
Het hart van ons model draait om de customer journey. Welke reis legt jouw bezoeker af om uiteindelijk ook echt klant te worden in jouw showroom?
Dit is een cruciaal onderdeel van de audit. Want om meer klanten in je showroom te krijgen moeten we eerst in het hoofd kruipen van jouw klant.
Hier komt onze ervaring trouwens goed van pas. Want “showroombezoekers” hebben wel degelijk overeenkomstige kenmerken, los van het product dat ze willen kopen.
Dit proces gaan we samen met jou in kaart brengen. De ervaring leert dat dit altijd heel erg interessante meetings worden met ontzettend veel eye-openers.
Zeker wanneer jouw bedrijf al even bestaat is er vaak al ontzettend veel data verzameld.
Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de bestaande klantendatabase waar vaak nog ontzettend veel potentie in zit. Andere zaken die we gaan analyseren, indien aanwezig, zijn bijvoorbeeld Google Analytics, Google Search Console, e-mailmarketingstatistieken, A/B-test resultaten, bestaande advertising campagnes, calltracking etc.
Daarnaast, indien aanwezig, gaan we ook de showroomstatistieken analyseren. Hoeveel bezoekers heeft jouw showroom, wat zijn de conversiepercentages in de winkel?
Naast de bovenstaande drie onderdelen zullen we nog een uitgebreid face-to-face gesprek voeren waarin we dieper in zullen gaan op de bedrijfsdoelstellingen, bedrijfscultuur en beschikbare resources. Op basis van alle verzamelde gegevens hebben we nu een goed beeld van jouw bedrijf en je showroom.
Tijd voor de volgende stap: het ontwikkelen van een online marketing plan!
Op basis van de audit zal er een uitgebreid plan voor de komende 6 maanden worden ontwikkeld.
Dit plan omvat alles wat er nodig is om meer klanten naar je showroom te brengen met online marketing.
Denk bijvoorbeeld aan specifieke lokale advertising campagnes, een social media strategie en een lokaal SEO-actieplan.
Dit gehele plan wordt opgezet rond de customer journey, in dit geval volgens het See, Think, Do, Care model van Google.
Tenslotte worden er doelstellingen en bijbehorende KPI’s opgesteld. Deze worden in een overzichtelijk dashboard gegoten zodat we een duidelijk zicht op de voortgang hebben.
Na de uitgebreide audit hebben we een goed beeld gekregen van de bedrijfs-doelstellingen. Op basis van deze informatie gaan we doelstellingen formuleren die we de komende 6 maanden willen bereiken.
Deze doelstellingen zijn dus altijd “ondergeschikt” aan de bedrijfs-doelstellingen. Door elke 6 maanden de juiste doelstellingen te formuleren worden de bedrijfsdoelstellingen behaald.
Afhankelijk van de beschikbare resources zullen wij tevens adviseren welke doelstellingen realistisch zijn.
Bij de doelstellingen horen uiteraard ook KPI’s. Stuurcijfers waarmee we kunnen meten of we op koers liggen om de doelstellingen te behalen. Aan de hand van deze cijfers weten we of we moeten bijsturen.
Deze KPI’s zullen we implementeren in een dashboard zodat voor alle stakeholders inzichtelijk is hoe de spreekwoordelijke vlag erbij hangt.
Dit dashboard zal tevens het uitgangspunt zijn voor de maandelijkse rapportagegesprekken.
Op basis van de audit wordt er een plan ontwikkeld waarmee we de doelstellingen gaan behalen. Dit plan omvat alles wat er voor de komende 6 maanden nodig is om het vooropgestelde succes te behalen.
Hierbij kan onder andere gedacht worden aan een Google Adwords strategie, SEO strategie, social media strategie, A/B testing etc.
Met onze ervaring weten wij welk middel uiteindelijk het meest geschikt is om de doelstellingen te behalen, afgestemd op de customer journey van jouw klant.
De uitvoering staat in dienst van de doelstellingen die behaald moeten worden: meer klanten naar jouw showroom. Omdat deze vooraf tijdens de uitgebreide audit en de planfase zijn bepaald, is de succesrate maximaal.
De uitvoering omvat bijvoorbeeld de volgende onderdelen:
Uiteraard is bovenstaande slechts ter voorbeeld, en zijn er legio mogelijkheden op het gebied van online marketing die toegepast kunnen worden om meer klanten naar jouw showroom te trekken. Welke dit exact zijn wordt afgestemd op de resources en de doelstellingen.
De execute-fase wordt altijd uitgevoerd volgens het SEE, THINK, DO, CARE model wat Google heeft ontwikkeld. Middels dit model brengen we de customer journey in kaart. De strategie wordt tevens opgebouwd rond deze vier fases.
Hieronder zie je waar deze verschillende fases uit bestaan:
In deze fase heeft de klant of prospect een probleem of een concrete of latente behoefte, waar iets aan gedaan moet worden. Men gaat hier op zoek naar antwoorden en mogelijke oplossingen. Men gaat nog niet direct tot koop over. Informatievoorziening en naamsbekendheid generen zijn in deze fase het meest belangrijk.
In deze fase is het probleem duidelijk, en men is op zoek naar een gerichte oplossing. Er wordt hier naar de beste oplossing en mogelijke alternatieven gezocht, en welke partijen in aanmerking komen om het probleem op te lossen of de behoefte te vervullen. In deze fase is het van belang om vertrouwen op te bouwen en de USP’s te benoemen, zodat men een bezoek naar jouw showroom plant!
In deze fase wordt het definitieve product gekozen, en wordt de keuze gemaakt waar dit product gekocht wordt. De beslissing om te kopen is gemaakt, nu is het zaak te zorgen dat het product bij jou gekocht wordt. Dit betekent dat men dus in jouw showroom komt om de aankoop te voltooien!
In deze fase is de prospect inmiddels klant van jouw organisatie. Goede aftersales verzorgen, proberen om de klant ambassadeur van jouw merk of product te maken, en zorgen voor herhaalaankopen zijn in deze fase van belang.
Karel is samen met Henk Jan de eerste bouwsteen van KGOM. Het bedenken van strategische plannen voor klanten en KGOM is waar Karel zich dagelijks mee bezig houdt.
klanten geven ons een
Edwin is één van de advertising specialisten van KGOM. Dagelijks optimaliseert hij Google Ads, Bing en Facebookcampagnes voor onze klanten.