Zo maak je de landingspagina van jouw showroomwebsite SEO-proof!
Een landingspagina is een webpagina waar een klant terechtkomt nadat hij of zij op een organisch zoekresultaat (of advertentie) heeft geklikt. Zo’n pagina moet aansluiten op de informatiebehoefte van de klant, zodat de verdere klantreis soepel verloopt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze goed zichtbaar is?
Na het lezen van dit artikel weet je welke acties je moet uitvoeren om bestaande landingspagina’s te optimaliseren op het gebied van SEO. Met deze optimalisaties verbeter je de vindbaarheid van de landingspagina’s.
De voordelen van een landingspagina
Een landingspagina is een onmisbaar onderdeel in jouw online marketing. Een paar voordelen van een landingspagina zijn:
- Het is goed voor de vindbaarheid van jouw website (en winkel). Goed geoptimaliseerde landingspagina’s worden zichtbaar bij lokale zoekopdrachten waarbij de zoektermen aansluiten op jouw bedrijf.
- Je speelt in op de customer journey. Een klant kan op allerlei manieren bij jouw showroom komen. Feit is dat men eerst online zoekt voordat er een bezoek plaatsvindt, dit wordt ook wel webrooming genoemd. In jouw showroom wil je dat een klant goed wordt ontvangen en geholpen. Dit geldt ook voor online. Hierbij wil je inspelen op de informatiebehoefte van een klant middels een landingspagina.
- Leads genereren. Door middel van call-to-actions op een landingspagina zoals een contactverzoek, een afspraak plannen of een offerteaanvraag kan je leads genereren.
Hoe optimaliseer je een landingspagina?
1. Kies de zoektermen waarop de landingspagina gevonden moet worden
Als je geen zoekterm hebt gekozen, valt er ook weinig te optimaliseren. Weet wat je klant zoekt wanneer deze een showroom wil bezoeken.
Eerder gaf ik aan dat je bewust moet zijn van je concurrentie in Google. Met andere woorden: als jij een showroom hebt met een regionale doelgroep, dan is het niet verstandig om je te richten op short tail zoekwoorden. Je gaat dan namelijk op nationaal niveau concurreren in Google. Dit wordt een lastige strijd. Richt je daarom op longtail zoekwoorden, waarbij sprake is van mindere organische concurrentie.
De term “beddenwinkel” is dus in mindere mate geschikt. In plaats daarvan zou de zoekterm “beddenwinkel in Goes” beter bij een showroom uit Goes passen.
Een tip hierbij is om te achterhalen welke plaatsnamen in de buurt (in combinatie met de hoofdterm) veel zoekvolume hebben en hier een landingspagina voor te maken.
Actiepunt: Ga na of jouw landingspagina's zijn geoptimaliseerd op basis van goede zoektermen.
2. Implementeer de zoektermen in de title tag van de pagina
Title tags zorgen ervoor dat een zoekmachine weet waar een pagina over gaat. Het is een HTML-element dat aangeeft wat de titel is van een pagina. Daarnaast is de title tag het eerste wat een klant ziet in Google.
Je moet dus twee doelen zien te behalen. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat Google weet waar de pagina over gaat (zodat de landingspagina goed rankt) en daarnaast dient de title tag aan te sluiten op wat de klant zoekt in Google (zodat deze op jouw zoekresultaat klikt).
De ruimte is beperkt, dus wees creatief met de bewoording. Zorg ervoor dat de title tag...
- … uit maximaal 64 tekens bestaat
- … jouw bedrijfsnaam en locatie bevat
- … de zoekterm bevat (het liefst vooraan)
Actiepunt: Controleer de title tags van jouw landingspagina's. Optimaliseer de title tag waar nodig.
3. Optimaliseer de meta beschrijving
De meta beschrijving is geen directe rankingfactor in Google. Met andere woorden: het heeft geen invloed op de positie van jouw pagina in de zoekresultatenpagina.
Toch is de meta beschrijving ontzettend belangrijk. Een meta beschrijving moet namelijk dusdanige informatie bevatten dat een klant op jouw zoekresultaat wil klikken. Het moet daarom uitnodigend zijn, onderscheidend zijn van de rest en aanzetten tot een klik.
Zorg ervoor dat de meta beschrijving de zoekterm bevat, het liefst vooraan. Daarnaast moet het de lezer aanspreken. Waarom moet de lezer op jouw zoekresultaat klikken en niet op die van een concurrent? Dit doe je door onderscheidende waardes toe te voegen. Denk aan unique selling points of unique buyer reasons. Daarnaast moet het een call-to-action bevatten zodat het de lezer aanzet om verder te klikken.
Zorg dat je dit verpakt in een stuk tekst van maximaal 155 tekens en dat elke meta beschrijving uniek is.
Actiepunt: Controleer de meta beschrijving van elke landingspagina. Is deze informerend en uitnodigend? Optimaliseer waar nodig.
4. Controleer de alt-tekst
Zorg dat je alt-tags toepast op alle afbeeldingen op de landingspagina. Alt-tags bieden tekstbeschrijvingen die zoekmachines helpen de inhoud van je afbeeldingen te begrijpen.
Gebruik je WordPress als cms? Zodra je een afbeelding toevoegt zal het systeem automatisch een beschrijving aanmaken op basis van de bestandsnaam. Maar de alt-tekst wordt vaak leeg gelaten, tenzij je een beschrijving opgeeft. Idealiter zou de tekst in elke alt-tag moeten verschillen van de andere tags op die pagina. Geoptimaliseerde tags moeten de afbeelding nauwkeurig beschrijven en - indien relevant - zoekwoorden bevatten waarop je probeert te ranken.
Actiepunt: Ga na of alle afbeeldingen op jouw landingspagina’s zijn geoptimaliseerd. Indien dit niet het geval is, pas deze dan aan.
5. Zorg dat de URL eenvoudig is
URL’s van landingspagina’s moeten schoon zijn. Een vage URL zoals www.voorbeeld.nl/fietswinkelalkmaar%20&sid=3a5ebc94 is niet goed.
Er zijn drie redenen waarom het hebben van een schone URL belangrijk is:
- Het verbetert de user experience. Een goede URL zorgt ervoor dat een klant makkelijk begrijpt waar de pagina over gaat.
- Complexe URL’s kunnen problemen opleveren voor crawlers.
Google geeft een perfect voorbeeld:
“Als u bijvoorbeeld zoekt naar informatie over luchtvaart, helpt een URL als http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvaart u te beslissen of u op die link wilt klikken. Een URL als http://www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=3a5ebc944f41daa6f849f730f1 is veel minder aantrekkelijk voor gebruikers.”
Maak ook gebruik van interpunctie in de URL’s. De URL www.voorbeeld.nl/winkel-station-alkmaar is voor Google veel logischer dan www.voorbeeld.nl/winkelstationalkmaar. Maak bij meerdere woorden gebruik van een koppelteken (-) in plaats van onderstrepingsteken (_).
Vermijd hoofdletters, speciale codes, en nietszeggende cijfers.
Actiepunt: Controleer jouw landingspagina's om te bevestigen dat alle URL's schoon zijn. Noteer de pagina’s die gewijzigd moeten worden en pas deze aan.
6. Benoem jouw contactgegevens
Uiteindelijk is het de bedoeling dat een klant niet alleen jouw landingspagina bezoekt, maar ook jouw showroom. Daarom is het van belang dat je jouw bedrijfsnaam, adres- en andere contactgegevens benoemt op de landingspagina.
Zorg er ook voor dat deze informatie gelijk is aan die van jouw Google Mijn Bedrijf, andere websites en social media.
In deze coronaperiode zien we veel ondernemers hun openingstijden aanpassen. Vaak worden de tijden wel aangepast op de website, maar niet in Google Mijn Bedrijf of op de social media kanalen. Dit kan tot verwarring leiden bij de klant.
Zorg er daarnaast voor dat de naam, adres, telefoonnummer en openingstijden de juiste schema-opmaak hebben. Schema-opmaak helpt zoekmachines de inhoud van een pagina te begrijpen en kan ook helpen de inhoud te laten indexeren voor gesproken zoekopdrachten. De Structured Data Markup Helper van Google is een goed beginpunt als u nog niet bekend bent met schema-opmaak.
Dit kan wat lastiger zijn; neem desnoods contact op met jouw webbouwer.
Actiepunt: Controleer of alle gegevens op alle pagina’s en websites overeenkomen.
7. Zorg dat je website mobielvriendelijk en snel is
In de Verenigde staten zoekt 94% van de mensen met een smartphone lokale informatie op hun telefoon. Interessant is dat 77% van alle mobiele zoekopdrachten thuis of op het werk wordt uitgevoerd, dus op plaatsen waar waarschijnlijk ook desktopcomputers aanwezig zijn.
Google vindt het dus zeer belangrijk dat jouw website geschikt is voor mobiele apparaten.
Test daarom jouw landingspagina's ook op een telefoon. Zorg dat de letters leesbaar zijn, dat de content goed wordt getoond en dat de navigatie goed werkt.
Lange laadtijden hebben een slechte invloed op de user experience en kunnen er zelfs voor zorgen dat mensen jouw pagina verlaten zonder een actie uit te voeren! Dit wil je absoluut voorkomen. Ook hier zal je naar moeten kijken.
Actiepunt: controleer of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten middels de Google Mobile-Friendly test. Wil je weten of jouw website snel genoeg is? Gebruik dan de Google PageSpeed Insight tool. Deze tool laat ook zien wat je moet aanpassen om de juiste snelheid te realiseren.
Conclusie
Nu weet je waar je op moet letten als je een landingspagina wil optimaliseren op het gebied van SEO.
Uiteraard gaat het optimaliseren veel verder dan dit. Je wil namelijk dat er een conversie plaatsvindt. Conversie optimalisatie is daarom ook een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van landingspagina’s. Hier later meer over.
Een helpende hand nodig?
Landingspagina’s optimaliseren behoren niet per se tot jouw takenpakket als manager of eigenaar van een showroom. Desalniettemin is het wel essentieel voor jouw klandizie.
KGOM is specialist in online marketing voor showrooms. Neem contact met ons op, zodat we kunnen kijken hoe we jouw online marketing kunnen inzetten voor een betere klandizie.