Uitkomst onderzoek: Invloed domeinextensie en positie in Google

Karel
16/3/2012
Karel
16/3/2012
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Ik heb onderzoek gedaan naar de top 10 zoekresultaten van 15 populaire zoektermen (dus 150 resultaten in totaal). Op deze zoektermen worden er 12.000 tot 160.000 exacte zoekopdrachten in Nederland per maand uitgevoerd. Er is gekeken naar de domeinnaam, Pagerank, de positie en de domeinnaam extensie. Er is niet gekeken naar de opbouw, de links, techniek en de content van de website. De resultaten geven een indicatie van wat er verwacht kan worden van de waarde van de diverse soorten domeinnamen.

Domeinnaam extensies in de top 10

De .NL domeinextensie komt veruit het meest voor in de top 10 van de populaire zoektermen (80%). Vervolgt door de .com domeinextensie (11%), de .org extensie(5%), de .net extensie(2%) en tot slot de .be en .eu domeinextensie met beide 1%. De meeste zoekresultaten die een buitenlandse domeinnaam extensie hadden wel Nederlandse content.

Top 3 domeinextensies

Er is ook gekeken naar welke domeinextensies het vaakst in de top 3 voorkomen. Hoewel de .NL domeinextensie het vaakst voorkwam(84,4%), kwam de .org extensie ook redelijk vaak voor (11,1%), ongeveer 50% van de .org domeinextensies waren Wikipedia artikelen.

Homepage of niet?

Verder is er gekeken maar het percentage van een homepages of subpages was. 51% van de 10 topposities waren homepagess (en dus 49% subpages). Dit is wel een interessant iets, maar er zijn teveel variabelen om hier iets uit te concluderen.Zo krijgen homepages in het algemeen veel meer links dan subpages, maar de links naar subpages zijn over het algemeen specifieker en beter. Links naar subpages en de content op subpages zijn over het algemeen vaker gericht (geoptimaliseerd) op het desbetreffende zoekterm. Verder heb je punt ook nog dat domeinnamen met een zoekwoord erin, een voordeel hebben in de rankings (komen we later ook terug), waardoor je ook het aantal mainpages in de top 10 resultaten kan verklaren. Conclusie: geen conclusie.

Exacte domeinnaam of merknaam?

Bij 47% van de zoekresultaten bestond de URL uit een merknaam. 13% van de top 10 resultaten bestond uit een exacte domeinnamen (bijvoorbeeld: zoekwoordzoekwoord.nl), 39% van de URL's had en of meerdere zoekwoorden in de URL staan en 1% van de zoekresultaten had een exacte domeinnaam met streepjes (zoekwoord-zoekwoord.nl of .com).

Opvallend is dat minder dan de helft van de domeinnamen in de top 10 op 15 populaire zoekresultaten bestaan uit merknamen. Gemiddeld zit er 1 exacte domeinnaam per populair zoekwoord in de top 10. Je kan daaruit opmerken dat een exacte domeinnaam ook op populaire zoekwoorden een flink voordeel heeft in de zoekresultaten. Een exacte domeinnaam met een hypen (streepje) komt niet vaak voor in de top 10, waardoor je zou kunnen opmerken dat Google wel onderscheid maakt tussen de waarde van exacte domeinnamen met een hypen en zonder.Verder zou je kunnen zeggen dat een domeinnaam met een zoekwoord erin een voordeel heeft ten opzichte van domeinnamen die bestaan uit een merk. Hoewel ik geen cijfers heb van het totale aantal url's met een zoekwoord erin en de verhouding tussen url's met een merknaam, zou je kunnen zeggen dat er veel meer url's met een merknaam zijn en dat url's met een merknaam vaker meer links heeft (komt later naar voren).

Gemiddelde Pagerank

De Pagerank geeft een indicatie van het aantal en de kwaliteit van de links naar de webpagina toe. De gemiddelde pagerank van de 150 zoekresultaten is 3,95. De gemiddelde Pagerank van de top 3 is 5,93 en de gemiddelde Pagerank van de positie 3 tot en met 10 is 3,47. Daaruit kan je zien dat de top 3 resultaten 70,6% meer Pagerank hebben dan de overige top 10 posities.

Top 3 domeinextensies

De .NL domeinextensie is de meest voorkomende domeinextensie in de top 3 (85%). Gevolgd door de .ORG(11%) en de .COM extensie (4%). Redelijk opvallend vind ik het aantal .ORG domeinextensies.

Pagerank versus soort domeinnaam

Er is ook gekeken naar de gemiddelde Pagerank van de diverse soorten domeinnamen. De domeinnamen die bestonden uit een merk hadden de hoogste Pagerank (4,28), gevolgd door de domeinnamen met een zoekwoord in de URL (3,67), daarna kwam de exacte domeinnaam met een streepje (3,5) en de laagste Pagerank hadden de exacte domeinnamen (3,32). Wel moet ik even vermelden dat er maar 2 exacte domeinnamen met een streepje waren, waardoor dat aantal minder betrouwbaar is.

Hieruit kan je weer zien dat exacte domeinnamen een flink voordeel hebben in de zoekresultaten. Ze hebben in vergelijking met de domeinnamen die bestaan uit een merk 29% minder Pagerank (dus kwalitatieve links) nodig.

Pagerank en extensie

Tot slot is er gekeken naar de Pagerank van de diverse domeinextensies. Wel moet ik gelijk vermelden dat er maar 1 .eu domeinnaam, 3 .net domeinnamen en een .be domeinnaam in het onderzoek voorkwamen. De cijfers van deze domeinextensies zijn dus veel minder betrouwbaarder.Wanneer we verder kijken zien we dat de url's met een .nl domeinextensie een gemiddelde pagerank hebben van 3,91. De .com extensie heeft een gemiddelde pagerank van 4,41 en de .org een gemiddelde pagerank van 6.Hieruit kan je opmerken dat over het algemeen een .nl domeinextensie minder pagerank nodig heeft om hoog te ranken voor een zoekwoord dan andere extensies.

Opvallend

Hoewel ik dacht dat alle startpagina's verdwenen waren in de top 10 van populaire zoekwoorden, waren er circa 6-8 startpagina's (van de 150 ) te vinden.

Extra informatie over het onderzoek

Er is gekeken naar de top 10 resultaten van de onderstaande 15 populaire zoekwoorden. Er is gekeken naar het exacte aantal zoekopdrachten per maand, in Nederland in het Nederlands.Website maken 27.100 p/mAuto kopen 33.100 p/mWasmachine 18.100 p/mGeld lenen 27.100 p/mhbo opleidingen 12.000 p/mkoelkast 12.000 p/mLaptop kopen 14.800 p/msocial media 22.000 p/mHotel Amsterdam 12.100 p/mLast minute vakantie 22.000 p/mWebdesign 14.800 p/mvacatures 165.000 p/mAutoverzekering 40.500 p/melektrische fiets 27.100 p/mKinderkleding 40.500 p/mDe zoekopdrachten waren gedaan in Google Incognito om zo geen gepersonaliseerde zoekopdrachten te krijgen.

Conclusie

Nogmaals wil ik aanduiden dat er alleen gekeken is naar de positie, de extensie en de Pagerank en dat ik niet gekeken heb naar de content, het aantal links en de techniek van de websites. De resultaten geven een indicatie van wat er verwacht kan worden van de waarde van de diverse soorten domeinnamen.Maar terug naar de conclusie.Het is mogelijk om met elk soort domeinnaam en/of (populaire) extensie in de top 10 te komen. Wel heeft een .nl domeinnaam extensie voordeel ten opzichte van de andere extensies. Verder heeft een exacte domeinnaam flink voordeel in de zoekresulaten en hebben domeinnamen waar het zoekwoord in de url staat een lichte voorsprong ten opzichte van domeinnamen die bestaan uit een merknaam.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier