Optimaliseer je content: ga voor die featured snippet!
Als je een trouwe volger bent van de KG blogs, dan weet je het onderhand wel: je scoort tegenwoordig beter met je content als je deze ontwikkelt met de bezoekers in het achterhoofd. Keyword density en metatags zijn achterhaalde termen, het draait nu echt alleen nog om het beantwoorden van de vragen die jouw bezoekers hebben. Google maakt steeds meer ruimte beschikbaar in de zoekresultaten voor relevante informatie, onder andere in de vorm van featured snippets. Maar SEO en featured snippets, gaat dat wel goed samen? Ik wandel je er even doorheen in dit artikel!Je had vast al eens gehoord van de featured snippets, die Google in 2016 definitief heeft uitgerold in Nederland. Deze snippets zijn bedoeld om de bezoekers van de zoekmachine nóg relevantere antwoorden te geven, en wel direct! Ze spelen bovendien in op de veranderende zoekopdrachten, die van korte, krom geformuleerde zinsdelen (‘naam mannelijk schaap’) naar volledige, vragende zinnen lijken te gaan (‘Hoe heet een mannelijk schaap?’). Als we een voorbeeldvraag in Google intypen, krijg je het volgende te zien:
De featured snippet is in dit geval dus de alinea met tekst, waarin antwoord wordt gegeven op de gestelde vraag. Voer je de vraag iets anders in, zoals hieronder, dan krijg je al gelijk een heel ander (maar ook relevant) antwoord van Google, dat de zoekmachine heeft gevonden bij een derde partij (in dit geval Wikipedia, wat vaak voorkomt).
Je ziet dus, dat een kleine verandering in de formulering al een ander zoekresultaat oplevert. Google zoekt echt naar het meest relevante antwoord op de specifieke vraag. In principe kan er van iedere website/ieder bedrijf een featured snippet verschijnen, maar daar moet je wel iets voor doen! Let wel, hoe goed je je content ook optimaliseert op dit vlak, je hebt nooit de garantie dat je ‘beloond’ wordt met een dergelijke snippet. Het kan echter nooit kwaad om je content in een ‘vraag en antwoord’ vorm aan te bieden aan je bezoekers.
Is er een specifiek featured snippets algoritme?
Hoe Google precies bepaalt welke informatie omgevormd moet worden tot featured snippet, dat zal nooit precies duidelijk worden. Wel kun je bepaalde terugkomende kenmerken vinden in de huidige snippets, waar je rekening mee kunt houden bij het maken van je eigen content. Het algoritme voor de featured snippets is heel anders dan het algoritme waarmee de ranking wordt bepaald. Een nummer 1 positie in Google is niet altijd garantie voor een featured snippet, waardoor de websites die iets lager scoren ook een kans hebben om ineens een mooi plekje te bemachtigen. Als je kans wil maken op een featured snippet, zul je simpelweg je content moeten optimaliseren en dan hopen op het beste. Gelukkig kan dit op een heel natuurlijke manier!
Hoe optimaliseer je je content voor featured snippets?
Misschien wel de meest belangrijkste vraag uit dit artikel: je teksten optimaliseren voor featured snippets, hoe doe je dat nu precies? Het zal je niet verrassen dat niet al je content zich hiervoor leent. Het gaat in dit geval voornamelijk om informatieve artikelen, met een hoog ‘kennisbank’ gehalte. Heb jij een uitgebreide FAQ op je website, of bied je een kennisbank aan met daarin alle relevante begrippen binnen jouw vakgebied? Dan kun je hier de volgende elementen in verwerken:
Verwerk de vraag van je bezoekers in je tekst
Bij alle featured snippets die tot nu toe te zien zijn, lijkt er een duidelijk verband te zijn tussen de zoekopdracht in Google en de title/kop van een pagina. Als de zoekopdracht is: hoe werkt een lamineermachine? Laat deze vraag dan ook letterlijk terugkomen op je pagina, liefst al aan het begin. Steeds meer zoekopdrachten bevatten een ‘wat is’, ‘hoe werkt’, ‘wat doet’ formulering of iets soortgelijks. Houd hier rekening mee!
Geef gedetailleerd antwoord
Geef vervolgens een helder, gedetailleerd antwoord op de vraag die je stelt. Doe dit bij voorkeur in de eerste alinea, waarbij je eventueel gebruikmaakt van een opsomming of stappenplan voor extra duidelijkheid. Houd het echter wel beknopt, en wijd niet te veel uit. Je kunt tenslotte andere aspecten van je onderwerp bewaren voor de volgende alinea’s. Concentreer je bij het schrijven niet zozeer op de specifieke woorden die je gebruikt, maar zorg er gewoon voor dat je een heldere beschrijving geeft.
Zorg dat de structuur in orde is
Google moet precies weten hoe jouw pagina in elkaar zit en waar deze over gaat. Zorg ervoor dat je structuur (met name de HTML-codes en je microdata) goed in orde zijn. Een extra tip: gebruik in je tekst (waar dat kan) ook namen van mensen, objecten en plaatsen. Wanneer je dit doet, zal Google beter in staat zijn om het doel van de zoekopdracht te achterhalen.
Maak het Google niet te moeilijk
Beknopt antwoord geven… tja… Wat is beknopt? Om ervoor te zorgen dat jouw featured snippet in de daarvoor bestemde ‘box’ van Google past, kun je met het volgende rekening houden:
- Gebruik 270 tot 300 tekens voor de specifieke alinea waarin je de vraag stelt en er antwoord op geeft;
- Schrijf kort en bondig, op een uitnodigende manier zodat men verder wil lezen;
- Voeg een afbeelding toe.
[caption id="attachment_35554" align="aligncenter" width="656"]
Featured snippet met afbeelding[/caption]
Zijn de featured snippets schadelijk voor SEO?
Je zult misschien denken: als er van mijn website een featured snippet wordt weergegeven waarin het antwoord staat waar mijn bezoeker naar op zoek is, dan klikt diegene toch nooit meer door? Het antwoord staat tenslotte al in de snippet. Een ander argument ‘tegen’ deze snippets is dat de organische resultaten steeds verder naar beneden verdwijnen. Wij zien het echter juist als een slimme zet! Een vertoning van jouw snippet zorgt tenslotte voor meer naamsbekendheid en autoriteit. Je website zodanig ontwikkelen dat je altijd het meest relevante antwoord geeft op belangrijke vragen van je bezoekers, kan bijna niet nadelig werken. Hulp nodig bij het optimaliseren van je teksten? Bij KG helpen we je graag!