Bloggen als je alle onderwerpen al hebt gehad

Anke
9/3/2023
Anke
9/3/2023
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Om goed vindbaar te zijn in de organische zoekresultaten van Google is het essentieel om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen. Niet zomaar content, maar relevante content waarmee je je bezoekers daadwerkelijk helpt. Maar op een gegeven moment heb je misschien al wel tientallen blogs geschreven, en weet je even niet meer waar je het nu weer over moet hebben. Herkenbaar? 

Vraag je jezelf af of het nog wel nut heeft om verder te gaan met bloggen? Het korte antwoord is in de meeste gevallen: ja! Het lange antwoord en de redenen daarvoor geef ik je in dit artikel.

Het is sowieso een uitdaging om met regelmaat nieuwe teksten op je website te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat je als ondernemer andere (in jouw ogen) belangrijkere zaken te doen hebt. Wil je echter online groeien, dan is het essentieel om je bezig te houden met het uitbreiden van de content op je website. Of dit uit te besteden natuurlijk ;-)

Beantwoord de vragen van je bezoekers

Het maakt niet uit wat voor type content je gaat schrijven: dit kunnen bijvoorbeeld blogs zijn, kennisbankartikelen, landingspagina’s of een pagina met veelgestelde vragen. Wat wel uitmaakt is dat het relevante content is, waar jouw bezoekers echt op zitten te wachten. Vraag je jezelf dus altijd af wat voor soort vragen je doelgroep heeft, en geef hier een zo goed mogelijk antwoord op. En in veel gevallen betekent een goed antwoord ook een uitgebreid antwoord. Ga diep in op de vraag of het probleem van een potentiële klant en probeer echt in het hoofd van je bezoeker te kruipen.

Bied toegevoegde waarde

Het internet staat vol met allerlei blogs van verschillende websites. Heeft het dan nog wel zin om ook over dat ene onderwerp te bloggen, terwijl daar al 10 andere blogs over bestaan? Mijn antwoord daarop is: ja zeker, mits je toegevoegde waarde kan bieden. Het belangrijkste voor Google is dat jij een goed antwoord geeft op de zoekvragen van hun gebruikers. Oftewel: de kwaliteit moet voorop staan. Heb je eigenlijk niks nieuws te vertellen over een bepaald onderwerp? Dan kun je er net zo goed niets over schrijven.

Hoe kom je aan nieuwe onderwerpen?

Zoekvragen van jouw bezoekers kunnen de ene periode anders zijn ten opzichte van een andere periode. Dit is onder andere afhankelijk van de actualiteit, trends en in sommige gevallen het seizoen. Hier kun je jouw voordeel uithalen. Als je met een goed blogartikel inspeelt op een specifieke gebeurtenis in jouw branche, kan dat ervoor zorgen dat je daarmee goed zichtbaar wordt in Google. Denk bijvoorbeeld aan de hoge gasprijzen waardoor veel huishoudens isolerende maatregelen willen treffen.

Zijn er in jouw branche geen actualiteiten of trends? Wees dan niet getreurd! Er zijn meer mogelijkheden om alsnog relevante blogs te schrijven. 

Doe (opnieuw) een zoekwoordonderzoek

Is het alweer jaren geleden dat je een zoekwoordonderzoek voor je website hebt gedaan? Dan is het hoog tijd om dit nogmaals te doen. Grote kans dat hier onderwerpen uitkomen die een paar jaar geleden nog niet in je zoekwoordonderzoek stonden. Gebruik hiervoor de Google Keyword Planner en/of Google Search Console.

Gebruik Google zoeken

Typ een woord rondom jouw producten of diensten in Google in, en dit wordt automatisch aangevuld met andere termen. Ook zo kun je inspiratie opdoen.

Oude blogs uitbreiden

Ga je oude blogs eens na en kijk waar je die kan uitbreiden. Misschien is er dit jaar iets veranderd t.o.v. vorig jaar rondom regelgeving of trends? Ook kun je de termen rondom dit onderwerp nogmaals in de Keyword Planner typen of daar nog gerelateerde termen uitkomen waarmee je het artikel kan aanvullen.

Veelgestelde vragen

Als ondernemer heb je te maken met diverse vragen van je klanten. Elke situatie is weer verschillend en ook rondom verschillende producten of diensten kunnen er meerdere vragen regelmatig voorkomen. Geef je al beknopt antwoord op dit soort vragen op een FAQ-pagina op je website, maar kan dit antwoord nog veel uitgebreider? Schrijf er dan een apart artikel over.

Zoekopdrachten op je site terugzien

Staat er een zoekfunctie op je website? Via Google Analytics kun je zien wat voor termen er in die zoekbalk worden getypt. Dit betekent dat jouw bezoekers vragen over dat onderwerp hebben. Dus grijp je kans om daar op in te spelen met een blogartikel.

Maak het een prioriteit

Staat het schrijven van blogs bij jouw onderaan de to-do-lijst? Dan is er ook geen voldoende tijd om met echt kwalitatieve content te komen. Dan gaat het helaas niet werken. Zorg er daarom voor dat zowel het bedenken als schrijven van blogartikelen serieus wordt genomen, en dat het wordt ingepland in de agenda.

Het nut van bloggen

Gaat het je lukken om regelmatige nieuwe onderwerpen te verzinnen, waarmee je echt kwalitatieve content kunt publiceren? Dan heeft het zeker nut om te blijven bloggen. Het kan je namelijk veel opleveren. Wanneer je de zoekvragen van je potentiële klanten kunt beantwoorden, laat je zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Hiermee vergroot je de vindbaarheid van je website, wat resulteert in meer relevante bezoekers. 

En nogmaals, doe het alleen als je er toegevoegde waarde mee kan bieden aan je bezoekers.

Oftewel: als je het doet, doe het dan goed.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier