Waarom Google het niet erg vindt als je AI (ChatGPT) gebruikt voor je SEO

Karel
27/3/2023
Karel
27/3/2023
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Vraag je je af of je tools als ChatGPT veilig kunt gebruiken om content te schrijven voor je website? Staat Google dit toe? Of word je hiervoor afgestraft? In dit artikel ga ik dieper in op deze vraag. Want er zijn de laatste tijd toch wel wat wijzigingen in het beleid van Google omtrent het gebruikt van AI.

De hoofdvraag: mag je AI gebruiken om content te schrijven voor je website?

AI en tools als ChatGPT kun je op verschillende manieren gebruiken voor je SEO strategie. Maar de belangrijkste vraag die je waarschijnlijk hebt: mag AI ook tekst laten schrijven voor je website van Google?

Het korte antwoord: ja, dat mag volgens Google. Mits het content is die voldoet aan het E-E-A-T principe. En nog belangrijker: mits de content geschreven is om bezoekers te helpen. En NIET om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Beantwoord de vraag: waarom is de content geschreven?

Google adviseert om jezelf drie vragen te stellen bij de content die je schrijft: wie heeft de content geschreven, hoe is de content geschreven en waarom is de content geschreven.

De belangrijkste vraag is hierbij: waarom is de content geschreven? Het antwoord op deze vraag zou moeten zijn: om gebruikers te helpen. En het moet content zijndie nuttig is voor de gebruikers indien ze rechtstreeks naar je site zouden komen (dus zonder een zoekmachine).

Is de content geschreven om in de eerste plaats hoog te scoren in Google en zo meer bezoekers naar je site te krijgen dan is dat een no-go.

Google waardeert kwalitatieve content, ongeacht hoe het is ontwikkeld

Google kijkt dus niet zozeer naar hoe de content is ontwikkeld, maar of deze nuttig is voor de gebruiker. Hiervoor hanteren ze het E-E-A-T principe (lees er hier meer over).

In een recente blogpost van Google gaan ze hier een stuk dieper op in, en het is de moeite om dit eens goed door te lezen. Feit is wel dat dit een best grote wijziging is ten opzichte van hun eerdere standpunt, waarbij AI gegenereerde content als spam werd gekwalificeerd.

Wel of geen content via AI laten maken?

Wanneer we de nieuwe regels van Google letterlijk nemen is het dus geen enkel probleem om content te laten schrijven door AI. Persoonlijk zou ik hier nog wel voorzichtig mee zijn. Want niemand weet op dit moment hoe Google écht met dit soort content omgaat.

Ik zou dus ook niet zomaar even 20 artikelen laten schrijven door bijvoorbeeld ChatGPT en deze klakkeloos op je website plaatsen.

Los van het feit of Google dit ook echt kan waarderen (en eerlijk gezegd is de kans ook groot dat als je zomaar 20 artikelen laat schrijven dat het vooral bedoeld is om daar hoog mee te scoren in Google, wat dus sowieso een no-go is) is het blindelings overnemen van AI teksten geen goed idee.

De kans dat er fouten in staan is nog erg groot, en dan schiet het zijn doel natuurlijk voorbij: gebruikers helpen met nuttige content. Wees voorlopig dus nog voorzichtig met het gebruik van AI.

Toch zijn er een aantal mogelijkheden waarbij ik minder problemen zie om content te laten schrijven door AI. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Het schrijven van een aantal alinea's binnen een verder handmatig geschreven artikel;
  • Productteksten;
  • Advertentieteksten;
  • Teksten voor op dienstenpagina’s;

Zoals je kunt zien zijn dit namelijk teksten die echt bedoeld zijn voor de gebruiker (die al op je website zit) en niet om per definitie hoger te scoren in Google. En met de komst van ChatGPT-4 kan het zomaar zijn dat deze teksten inhoudelijk sterker zijn dan dat je ze zelf zou kunnen schrijven.

Maar ook hier geldt: zorg dat je de teksten altijd naleest! In dit geval laat je dan dus 80% van het werk door AI doen, en de laatste 20% is jouw expertise en kundig oog die de tekst controleert en eventueel verfijnt.

Waarvoor kun je AI nog meer gebruiken?

Los van het schrijven van teksten kun je AI op nog meer gebieden inzetten voor je SEO of online marketing strategie. Enkele voorbeelden zijn:

  • Het doen van een zoekwoordonderzoek;
  • Het laten groeperen van zoekwoorden op basis van intentie;
  • Het schrijven van advertentieteksten;
  • Verkoopteksten verbeteren door het toepassen van slimme copywriting tips

Bovenstaande is slechts het topje van de ijsberg. In een volgend artikel zal ik dieper ingaan op de kansen die AI biedt voor jou als ondernemer of online marketeer. Houd onze blog dus in de gaten! Of beter, schrijf je in op onze nieuwsbrief ;-).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier