Jouw showroom zichtbaar maken in Google Maps

Karel
11/6/2020
Karel
11/6/2020
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Voor showrooms zijn er allerlei manieren binnen het online marketing spectrum om te werken aan jouw merk. Het merendeel van jouw potentiële klanten gebruikt Google om lokale bedrijven te vinden. Sterker nog, 80% van de zoekopdrachten met een ‘lokale intentie’ resulteert in een conversie. Hoe moet je hierop inspelen als showroom?

Het unieke van een showroom is dat je te maken hebt met twee stromen van verkeer. Ten eerst is er sprake van digitaal verkeer naar jouw website. Ten tweede heb je te maken met werkelijk verkeer. Dit zijn jouw showroombezoekers. Het mooie van online marketing voor showrooms is dat je op beide stromen inspeelt.

Het is belangrijk om ervoor zorgen dat de (digitale) wegen naar een conversie zo gestroomlijnd mogelijk zijn. 

Wat is dan de beste manier om de aandacht te trekken van lokale zoekers? 

Het antwoord: via Google Maps Optimalisatie

Wat is Google Maps (optimalisatie)? 

Google Maps werkt in de basis hetzelfde als Google Zoeken. Het doel van Google is in beide gevallen de zoeker van de meest relevante informatie te voorzien. 

“Google Zoeken brengt het online verkeer naar jouw website. Google Maps brengt het werkelijke verkeer naar jouw showroom.” 

Het grootste verschil tussen beide is de manier hoe deze informatie wordt getoond aan de zoeker. Daar waar Google Zoeken dit doet door middel van een SERP (Search Engine Results Page), toont Google Maps de resultaten aan de hand van een resultatenblad naast een kaart.

Door het tonen van een kaart weet de gebruiker met één blik hoever jouw showroom is ten opzichte van zijn huidige locatie. Dit maakt dat Google Maps een zeer lokaal karakter heeft.

Daarnaast houdt Google Maps ook rekening met locatie-gerelateerde factoren.

Google stopt hier echter niet. Door middel van de zogeheten Local Pack of Three Pack heeft de zoekgigant een integratie van Google Maps gerealiseerd in Google Zoeken.

Zie het als een mini Google Maps met de beste resultaten, maar dan in Google Zoeken. Deze verschijnt ook nog eens bovenaan de resultatenpagina. 

Google Maps optimalisatie is het proces waarbij de online aanwezigheid van jouw merk in Google Maps wordt geoptimaliseerd, met als doel de online zichtbaarheid te vergroten.

Wanneer je in Google zoekt met een lokale intentie, zie je vaak zoiets als dit:

Waarom is Google Maps Optimalisatie belangrijk?

Om de zichtbaarheid van jouw showroom te verbeteren is het belangrijk dat je als lokaal bedrijf aan de slag gaat met het ranken in Google Maps.

Google (Zoeken) is verreweg de populairste zoekmachine. Maar hoe zit het met Google Maps?

Onderzoek wijst uit dat bijna 70% van de smartphone gebruikers Google Maps regelmatig gebruikt. Daarnaast wijzen de cijfers ook uit dat steeds meer zoekopdrachten een lokale intentie hebben en dat meer dan 80% van winkelbezoekers begonnen zijn met een online zoekopdracht.

Hoopvolle cijfers. Maar waar begin je nu eigenlijk? Bij het opzetten van Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een tool van Google voor lokale ondernemers. Het heeft als doel om de klantinteractie te verbeteren. Google Mijn Bedrijf wordt ook apart op de SERP getoond op een opvallende manier.

Als showroomeigenaar kan (lees: moet) je een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken. Zo’n profiel bevat allerlei informatie over jouw winkel, onder andere:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfsomschrijving
  • Servicebeschrijving
  • Telefoonnummer
  • Adresgegevens
  • Website
  • Bedrijfscategorie
  • Locatie
  • Openingstijden
  • Producten
  • Foto’s
  • Reviews en beoordelingen

Met Google Mijn Bedrijf kan je jouw rankings, verkeer en omzet verbeteren.

Hoe zet je een Google Mijn Bedrijf op?

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf
  2. Klik rechtsboven op “Nu beheren”
  3. Gebruik de zoekfunctie die nu verschijnt om jouw bedrijf op te zoeken
  4. Voeg zoveel mogelijk relevante informatie toe.
  5. Het is nu tijd om de informatie die ik eerder heb benoemd te gaan geven. Hoe meer hoe beter!
  6. Zorg ervoor dat jouw Google Mijn Bedrijf geverifieerd is.
  7. Zodra je deze stappen doorloopt ontvang je per post een verificatiecode van Google. Zorg ervoor dat jouw adresgegevens dus kloppen.

Jouw Google Mijn Bedrijf is nu officieel aangemaakt. 

Google Maps ranking factoren

Nu heb je de basis gelegd voor jouw lokale SEO. Om dit te kunnen optimaliseren is het belangrijk dat je weet welke factoren ervoor zorgen dat je een goede positie hebt in Google Maps. Moz heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar de belangrijkste zaken zijn:

  • Google Mijn Bedrijf signalen (25,1%)
  • Link signalen (16,5%)
  • Review signalen (15,4%)
  • On-page signalen (13,8%)
  • Citation signalen (10,8%)
  • Gedragssignalen (9,6%)
  • Personalisatie (5,9%)
  • Sociale signalen (2,8%)

Een kwart van een ranking wordt bepaald door Google Mijn Bedrijf. Dit geeft goed aan waarom het heel belangrijk is voor jouw online marketing.

Een groot verschil tussen een reguliere zoekopdracht en een lokale zoekopdracht is het feit dat Google een “fysieke” oplossing moet bieden aan de zoeker. Voor lokale zoekopdrachten hanteert Google enkele extra factoren:

  • Nabijheid. Hoe dichtbij is het bedrijf ten opzichte van de zoeker?
  • Onderscheidend. Hoe populair of autoritair is het bedrijf in de regio?
  • Relevantie. Hoe relevant is het bedrijf aan de zoekopdracht

Google Maps optimaliseren

Je hebt je Google Mijn Bedrijf aangemaakt. Je weet nu wat de belangrijkste ranking factoren zijn. We gaan de boel nu optimaliseren. We doen dit aan de hand van de onderdelen die je kan vinden in het linker menu van Google Mijn Bedrijf.

Home. Dit is een dashboard met een overzicht van verschillende gegevens. Hier kun je niet zo heel veel in optimaliseren. Tip: scroll naar beneden en controleer of jouw vermelding op 100% staat.

Posts. Zorg dat je met regelmaat een post plaatst. Het mooie van deze posts is dat ze op basis van het onderwerp verschillende functies kunnen bieden. Een mooie gelegenheid om een actie of evenement te delen! En natuurlijk heel actueel. Is er iets veranderd in jouw service door corona? Dan kan je dat hier ook aangeven. 

Informatie. Zorg in dit gedeelte dat alle informatie is ingevuld en klopt. Dit zijn veelal standaard gegevens. Er zijn echter twee zaken waar je op moet letten. Ten eerste de bedrijfscategorie. Kies relevante primaire en secundaire categorieën. Als je twijfelt, Google dan de categorieën en bepaal of jouw showroom hier tussen past. Ten tweede een beschrijving. Onderin staat de optie “voeg een beschrijving van het bedrijf toe”. Gebruik deze ruimte om over jouw bedrijf te vertellen. Laat de USP’s en UBR’s zijn. Maar vooral: schrijf over jouw showroom. Dit is een perfecte uitnodiging voor potentiële klanten.

Inzichten. Hier kom ik later op terug.

Reviews. Zorg ervoor dat je de reviews in de gaten houdt. Probeer ook op elke review te reageren, ongeacht of deze positief of negatief is. Een positieve review laat een positieve indruk achter voor nieuwe klanten. Een positieve reactie op een negatieve review doet dit ook. Ga hier dus zorgvuldig mee om en vermijd discussie, maar laat juist jouw waarde zien. Tip: automatiseer een verzoek om een review te schrijven door middel van e-mail marketing.

Foto’s. Plaatst zoveel mogelijk relevante foto’s. Zorg ervoor dat je een foto hebt van jouw logo en een geschikte foto voor een omslag. Dit moet een eye-catcher zijn. Plaats zoveel mogelijk foto’s van de showroom en eventueel het personeel. Productfoto’s is niet per se nodig, maar als je toch een product wil laten zien maak dan een foto van het product in de showroom. Dit maakt het weer persoonlijker en schetst een goed beeld van jouw showroom. 

Producten. Hier kan je de producten toevoegen die je verkoopt. Let wel dat dit geen mini webshop is. Het is puur bedoeld om te laten zien wat voor product(categorieën) je hebt. Deel je producten daarom ook op en categoriseer ze niet allemaal onder één categorie.

Services. Op basis van jouw bedrijfscategorieën kan je services toelichten. Gebruik deze ruimte om jouw dienstverlening te beschrijven.

Google Mijn Bedrijf Analytics

Het bijhouden van je resultaten is cruciaal in online marketing. Voor Google Mijn Bedrijf geldt dit net zo. De meeste statistieken over jouw Google Mijn Bedrijf profiel kan je vinden zodra je bent ingelogd. Klik in het linkermenu op Inzichten.

Hier kan je hele waardevolle informatie vinden over het gedrag van bezoekers. Onder andere over:

  • Welke zoekopdrachten gebruikt zijn om jouw bedrijf te vinden
  • Hoe de klanten jouw vermelding vinden
  • Waar klanten je bedrijf bekijken op Google
  • Welke acties klanten uitvoeren
  • Hoe vaak een routebeschrijving is aangevraagd
  • Hoe vaak jouw bedrijf is gebeld via Google Mijn Bedrijf
  • Bezoekgegevens als populaire tijden of bezoekduur
  • Fotoweergaven
  • Aantal foto’s

Conclusie

Wil je goed zichtbaar zijn in Google Maps? Dan zul je Google Mijn Bedrijf moeten optimaliseren. Door het optimaliseren kan Google jouw showroom beter vermelden bij relevante zoekopdrachten.

Een ander onderdeel is adverteren in Google Maps. Ik leg je hier in vijf stappen uit hoe je een advertentie plaatst in Google Maps.

Ik hoop dat je op deze manier de wegen naar jouw showroom kan stroomlijnen.

Heb je hulp nodig om de fysieke wegen naar jouw showroom te verbeteren? Dan weten wij daarvoor een geschikte partij.

Voor alle optimalisaties op de digitale wegen naar jouw showroom staan wij voor je klaar.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier