Hoe zet je een Google Ads search-campagne op?

Karel
3/4/2023
Google Ads
X
min leestijd
Karel
3/4/2023
Google Ads
X
min leestijd

Iedereen met een bedrijf of winkel -of dat nou online, fysiek of allebei is- weet hoe belangrijk een goede Google Ads search-campagne is. Maar hoe pak je dat nou eigenlijk aan? In dit artikel neem ik stap voor stap met je door hoe je een doelgerichte Google Ads search-campagne opzet.

Ik neem de stappen eerst kort met je door en daarna ga ik dieper op de materie in.

  • Stap 1: Bepaal wat je wil bereiken met de Google Ads Search-campagne
  • Stap 2: Wat voor type Google Ads Search-campagne en de juiste instellingen
  • Stap 3: Start je zoekwoordenonderzoek
  • Stap 4: Maak advertenties die aansluiten op het product/de dienst die je aanbiedt
  • Stap 5: Stel je budget in en koppel het account aan Google Analytics

Stap 1: Bepaal wat je wil bereiken met de Google Ads search-campagne

Als je begint met het opzetten van de Google Ads Search-campagne krijg je altijd de vraag wat het doel is van de campagne. Je kan vervolgens uit verschillende opties kiezen, zoals je kunt zien in de onderstaande afbeelding. Google wil dit weten zodat ze tips kunnen geven om het doel te bereiken.

Stap 2: Wat voor type Google Ads campagne en de juiste instellingen

De volgende stap is het bepalen van het type campagne. Dit is belangrijk omdat er een groot verschil zit tussen bijvoorbeeld een display-advertentie (advertentie die bijvoorbeeld bij Nu.nl aan de zijkant van de pagina wordt weergegeven) of een advertentie in het zoeknetwerk (advertenties die je te zien krijgt na een Google zoekopdracht). Hieronder zie je een afbeelding die aangeeft welke campagnetypes je allemaal hebt.

Het type campagne dat je kiest staat weer in verbinding met je campagnedoel (stap 1). Hieronder zie je een overzicht van welke campagnedoelen en -types bij elkaar horen.

Nu we de campagnedoelen en -types hebben ingesteld, is het belangrijk dat je de instellingen ook goed hebt staan.

Bij het opzetten van een Google Ads Search-campagne kan je kiezen uit de volgende biedstrategieën:

  • Doel Vertoningspercentage: Genereer zo veel mogelijk vertoningen op een toppositie in de zoekresultaten van Google.
  • Klikken maximaliseren: Genereer zo veel mogelijk websitebezoekers binnen het budget. Als tip willen we je meegeven dat het handig is om een maximum CPC-bod (kosten per klik) in te stellen, want dan heb je zelf meer controle over de biedingen van de campagnes.
  • Handmatige/verbeterde CPC: Beheer zelf de maximum CPC-biedingen, door deze in te stellen per advertentiegroep of zoekwoord.
  • Aantal conversies maximaliseren: Genereer zoveel mogelijk conversies (leads, verkopen etc.) binnen je budget.
  • Doel-CPA: Genereer zo veel mogelijk conversies tegen de doelkosten per actie (conversie) die je opgeeft.
  • Conversiewaarde maximaliseren: Genereer een zo hoog mogelijke conversiewaarde binnen je budget. (Let op: deze strategie is alleen te gebruiken voor webshops.)
  • Doel-ROAS: Stel een doel-ROAS in voor het rendement dat je wilt ontvangen voor elke euro die je aan de advertenties besteedt.
    Voorbeeld: € 5,- aan verkopen : € 1,- aan advertentiekosten x 100% = doel-ROAS van 500%. (Ook deze strategie is alleen te gebruiken voor webshops.)

Campagne-instellingen

1. Netwerk: Afhankelijk van het soort campagne dat je kiest, kun je hier aangeven waar je je evenement wilt laten verschijnen. Zo kunnen Google Ads Search-campagnes in het zoeknetwerk ook getoond worden bij de zoekpartners van Google, voor een nog groter bereik. Google herkent drie verschillende soorten netwerken waarop advertenties kunnen worden weergegeven:

  • Zoeknetwerk van Google: Advertenties kunnen op Google.nl verschijnen wanneer mensen zoekwoorden gebruiken die gerelateerd zijn aan je advertentie.
  • Google-zoekpartners: Sites die samenwerken met Google om advertenties weer te geven in hun zoekresultaten.
  • Display Netwerk: Vergroot je bereik door advertenties weer te geven aan relevante websitebezoekers op andere sites. Het instellen van deze optie heeft alleen zin als niet je hele budget aan het zoeknetwerk wordt besteed.

2. Locaties: Kies geografische locaties die voor jou relevant zijn om je advertenties weer te geven. Je kunt je Google Ads Search-campagne bijvoorbeeld targeten op heel Nederland, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen in bepaalde provincies zichtbaar te zijn. Ook kun je er met deze opstelling zelfs voor kiezen om binnen een bepaalde straal zichtbaar te zijn (bijvoorbeeld 30 kilometer van Deventer).

3. Taal: Selecteer de taal die je wilt gebruiken om met uw doelgroep te communiceren. Dit is gebaseerd op de taalinstelling in de browser van de gebruiker.

4. Doelgroepen: In deze instelling kun je een lijst met doelgroepen selecteren of maken om toe te voegen aan je Google-campagnes. Je kunt doelgroepen toevoegen op basis van observatie (advertenties worden ook aan andere doelgroepen getoond, maar je kunt de resultaten voor die doelgroep volgen) of targeting (advertenties worden alleen aan die doelgroepen getoond). Door het toevoegen van een bepaalde doelgroep kun je mensen bereiken op basis van wie ze zijn, wat hun interesses zijn of hoe ze interactie met jouw bedrijf hebben gehad. Je kunt doelgroep lijsten toevoegen op basis van de volgende categorieën: 

  • Gedetailleerde demografie
  • Affiniteit
  • In-market
  • Remarketing
  • Vergelijkbare doelgroepen

5. Automatisch gemaakte items: Door de geautomatiseerde tools past Google je items aan op basis van de relevantie van je zoekwoorden. Daardoor verbeteren je advertentie-presentaties constant.

Stap 3: Start je zoekwoorden onderzoek

De derde stap die je gaat zetten is het opzetten van je zoekwoordenonderzoek. Waarom is een zoekwoordenonderzoek zo belangrijk? Bij een zoekwoordenonderzoek ga je bekijken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf. Dus, wat moet iemand intypen om bij de advertentie van jouw bedrijf uit te komen? Als je dit niet goed doet, krijgen mensen je advertenties te zien terwijl die voor hen helemaal niet relevant zijn. 

Stel: je biedt een product aan waar je schoenen mee kunt schoonmaken. Als je dan zoekwoorden gaat gebruiken als Schoenen of Schoenen kopen is de kans erg klein dat je conversies uit je advertenties gaat halen. Immers, mensen die op die termen zoeken zijn waarschijnlijk helemaal nog niet geïnteresseerd zijn in het schoonmaken van hun schoenen.

Maak gebruik van de zoekwoordenplanner

Een belangrijke tool voor je zoekwoordenonderzoek, is de tool van Google Ads zelf: de Zoekwoordplanner. Deze tool vind je als je op het scherm van je Google Ads Search-campagne bent rechtsboven bij Tools en instelling> Planning> Zoekwoordplanner. Klik op Nieuwe zoekwoorden ontdekken. Je kunt daar verschillende soorten zoekwoorden intypen waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor jouw website. Dan klik je op Behaal resultaat. Je krijgt een hele lijst met jouw ingetypte zoekwoorden en zoekwoorden waarvan Google denkt dat die goed bij jouw gekozen zoekwoorden passen. Daarnaast kan je de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten zien en nog een aantal handige informatiepunten. Uit deze woorden ga je een lijst samenstellen met zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken voor jouw advertenties, deze ga je toevoegen en een bepaalde waarde geven. Je hebt exacte zoekwoorden, woordgroepen en brede zoekwoorden. Deze soorten duid je aan met verschillende tekens (symbolen). Met deze zoekwoordtypen kun je dus een beetje spelen en kijken wat het beste werkt voor jouw campagne. Is het nog niet helemaal duidelijk? Kijk dan even naar de tabel hieronder. 

Zodra je dus al deze zoekwoorden hebt en weet welke je gaat gebruiken, ga je verschillende advertentiegroepen maken. Om even de tabel hierboven als voorbeeld te gebruiken: Je hebt een website over het verkopen van schoenen. Daar maak je dan een campagne en dergelijke voor aan. Je hebt je zoekwoordenonderzoek gedaan en nu ga je jouw campagne opdelen in advertentiegroepen. Je maakt een advertentiegroep aan voor Schoenen en daar zet je al de verschillende soorten zoekwoorden in, met de juiste waarde (exact, woordgroep, breed). Daarna maak je bijvoorbeeld een advertentiegroep Sneakers en daar zet je alle bijpassende zoekwoorden in. Dit doe je voor de gehele webshop.

Stap 4: Maak advertenties die aansluiten op je product of dienst

De volgende stap is een passende en pakkende advertentie maken. Een tekstadvertentie bestaat uit drie delen. Je begint met een kop. Zorg ervoor dat je een opvallende kop hebt waar de consument snel op klikt (maximaal 30 tekens). Een tip van Google is om je bijbehorende zoekwoorden mee te nemen in je kop. Daarna krijg je de beschrijvingen hierin kun je extra informatie zetten over jouw product of service. Hierbij is het handig om een call-to-action te gebruiken; bijvoorbeeld: nu besteld, morgen in huis. De zichtbare website-URL is de URL die bovenaan de pagina staat. Die is opgebouwd uit het domein van de website en je hebt pad velden die je kunt invullen voor extra informatie.

Er zijn twee verschillende soorten tekst advertenties. Je hebt Responsieve Tekstadvertenties en Dynamische zoekadvertenties.

Responsieve Tekstadvertenties 

Aan deze advertentie kun je maximaal 15 koppen toevoegen en maximaal 4 beschrijvingen. Als je deze allemaal hebt toegevoegd gaat Google automatisch bepalen welke koppen en beschrijvingen het meest relevant zijn om weer te geven. Dit doen ze door verschillende soorten combinaties te maken en te testen welke combinatie het best presteert.

Dynamische zoekadvertenties 

Bij deze advertentie bepaalt Google door middel van je eigen webshop welke zoekopdrachten relevant zijn. Het enige wat je moet doen is twee beschrijvingen toevoegen. Vervolgens genereert Google zelf de koppen, zodat ze altijd goed aansluiten bij de zoekopdracht.

Extensies voor je advertentie

Naast de beschrijving, kop en website-URL, heb je ook nog een aantal extensies die je toe kunt voegen aan je advertentie. Deze extensies geven je advertenties meer zichtbaarheid en informatie over je bedrijf, services of producten. Extensies verbeteren ook de kwaliteit van je advertenties en zorgen voor betere advertentieprestaties. Het advies van Google is om minimaal vier extensies toe te voegen per advertentie. Hieronder staat een overzicht met de verschillende soorten extensies die Google aanbiedt:

  • Sitelink-extensies: Stuurt de consument naar een specifieke pagina op jouw website.
  • Highlight-extensies: Hiermee promoot je USP’s (unique selling points) van jouw website.
  • Oproepextensies: Hiermee kan je je telefoonnummer aan de advertentie toevoegen. 
  • Website-informatie: Benadruk specifieke aspecten van je product of dienst op je website, zodat mensen een duidelijk beeld hebben van wat er op de site staat.
  • App-extensie: Als je naast een website ook nog een app hebt kun je bij deze extensie een link naar jouw app toevoegen.
  • Leadformulier Extensie: Voeg een formulier aan de campagne toe om nog meer leads te kunnen genereren vanuit de advertenties.
  • Promotie-extensies: Richt je meer op specifieke promoties of aanbiedingen, zoals seizoensverkopen of grote deals tijdens de feestdagen.
  • Prijsextensies: Breng je product of dienst meer onder de aandacht door veel prijsvoorbeelden toe te voegen. Hierdoor kun je mensen meer laten weten over wat je te bieden hebt.
  • Locatie-extensies: Moedig klanten aan om je winkel te bezoeken door adresgegevens in je advertentie op te nemen. Deze extensie wordt getoond aan gebruikers in de buurt.

Stap 5: Stel je budget in en koppel het account aan Google Analytics

Om een ​​Google Ads-campagne goed te laten verlopen, is het belangrijk om goed na te denken over het budget dat je eraan wilt besteden. Denk hier van tevoren over na en onthoud dat je jouw budget op elk moment kunt wijzigen. Als je bijvoorbeeld jouw hoogste budget toewijst aan verschillende campagnes, kun je de toewijzing in de loop van de tijd anders plannen.

Door vooraf een budget vast te stellen hoeveel je gemiddeld per dag aan je Google Ads-campagnes wilt uitgeven, heb je een solide basis om resultaat te boeken en winstgevend te zijn.

Koppel je Google Ads en je Google Analytics account

Als laatste is het belangrijk om je Google Ads account te koppelen aan je Google Analytics account. Google Analytics houd het gedrag bij van de bezoekers van jouw website: je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina blijven of hoe vaak bezoekers iets in hun winkelmandje doen, maar niet afrekenen. Ook is het handig om de tool Conversies bijhouden te gebruiken. Met deze tool krijg je inzichten waarmee je jouw campagnes kunt verbeteren. Je kunt in deze tool bepalen wat jij wilt meten als conversie. Dit kan een bepaalde actie zijn; bijvoorbeeld het kopen van jouw product of het invullen van gegevens waarmee de consument toestemming geeft om hun telefonisch of via e-mail te benaderen.

Ik hoop dat ik je nu op weg heb geholpen met het opzetten van jouw campagne. Heb je hier toch nog moeite mee? Dan kun je altijd contact met ons team opnemen, zodat wij jou verder kunnen helpen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier