Hoe zet je een leadmagneet in?

Petra
5/5/2023
Internet marketing
X
min leestijd
Petra
5/5/2023
Internet marketing
X
min leestijd

Je hebt er misschien weleens van gehoord: een leadmagneet. Dit is zo’n typische marketingterm die veel wordt gebruikt, maar wordt hier nou eigenlijk mee bedoeld? En wat is nou een goede leadmagneet? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen!

Wat is een leadmagneet?

Een leadmagneet is een waardevol stuk content dat wordt ingezet om potentiële klanten te verleiden om hun contactgegevens achter te laten. Het doel van een leadmagneet is om zoveel mogelijk contactgegevens van waardevolle leads te verzamelen. Een leadmagneet kan in verschillende vormen komen, zoals een e-book, informatiegids, webinar, checklist, case study of een andere vorm van waardevolle content.

Een goede leadmagneet lost een (deel van) probleem op van de doelgroep of biedt waardevolle informatie aan de doelgroep.

Een leadmagneet inzetten is voornamelijk een goed advies voor bedrijven waarbij het moeilijk is om contact te leggen met de doelgroep, zoals bij B2B bedrijven. Ook voor bedrijven die veel concurrentie hebben, is een leadmagneet aan te raden. Dit omdat de persoon die op zoek is naar je dienst vaak meerdere websites bezoekt en de eerste website al vergeten is als ze bij de zesde zijn aangekomen. 

Voorbeelden van leadmagneten

Ik geef je graag een aantal voorbeelden van leadmagneten die je kunt inzetten passend bij het bedrijf:


- Bouwbedrijf: een gratis gids over duurzaam bouwen of de 5 meest gemaakte fouten bij het bouwen van een huis.

- HR-adviesbureau: Een gratis template voor het opzetten van een functieprofiel of een gratis HR-beleidsscan.

bron: someone.nl 

- Restaurant: een kleine gratis proeverij van de populairste gerechten bij een eerste bezoek aan het restaurant

- Financieel adviesbureau: een e-book met tips over het kopen van een huis

- Webdesignbureau: checklist voor het ontwerpen van een goede website

- Diëtist: een gratis weekmenu voor een gezonde levensstijl

- Reisbureau: een inspiratiegids met verhalen van klanten die een reis hebben geboekt via het reisbureau.

Bron: tui.nl

Alles staat of valt met de opvolging

Ik zie de opvolging van een leadmagneet vaak misgaan. Je kunt een hele goede leadmagneet maken, maar zonder een goede opvolging is de leadmagneet voor niks geweest. Nadat de potentiële klant zijn gegevens heeft achtergelaten, kun je werken met een automatiseringssysteem zoals Active Campaign, zodat de potentiële klant zijn stuk waardevolle content gelijk ontvangt. Afhankelijk van het product en het aantal aanvragen kun je ervoor kiezen om vervolgens de klant na te bellen (vaak een hogere conversieratio) of de lead verder op te volgen via e-mail. Belangrijk is dat je de lead blijft opvolgen zonder opdringerig te zijn.

Een voorbeeld van hoe wij een opvolging zouden aanpakken:

Stel, je bent een hovenier. Een goede leadmagneet zou dan een inspiratiegids zijn met verschillende soorten tuinen:

  1. Na de aanvraag ontvangt de lead een e-mail met daarin de inspiratiegids. In deze e-mail heeft de lead de mogelijkheid om de hovenier te volgen op social media en om zich in te schrijven op de nieuwsbrief.
  2. Na een aantal dagen sturen we een follow-up naar deze lead om te vragen of ze het e-book hebben bekeken en of ze nog vragen hebben.
  3. Na een week kun je ze de lead uitnodigen om een gratis 3D tekening te laten maken in de showroom.
  4. Hebben ze geen afspraak gemaakt? Blijf contact houden en blijf de lead inspireren met content. Zo hou je hun interesse en bouw je een relatie op en blijven ze je bedrijf overwegen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier