Gemakkelijk je conversiepercentage verhogen? Gebruik de principes van Cialdini!
Iedereen die ook maar iets met marketing doet, moet de beïnvloedingsprincipes van Cialdini kennen. Ken je ze niet? Dan zal er na dit artikel een wereld voor je open gaan. De principes van Cialdini gebruiken we als marketingbureau namelijk dagelijks in onze werkzaamheden, zoals bij het schrijven van advertenties, het maken van een landingspagina of het schrijven van teksten. Dit verhoogt het conversiepercentage aanzienlijk. Kortom, deze beïnvloedingsprincipes zijn onmisbaar voor het schrijven van al je marketinguitingen!
Waarom werken deze principes?
De beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn bedacht door de psycholoog Robert Cialdini. In een onderzoek heeft hij bekeken hoe wij als mensen omgaan met informatie. Bij het gebruik van de principes van Cialdini wordt ons brein getriggerd om sneller de informatie die er staat te verwerken en over te gaan op actie.
De beïnvloedingsprincipes op een rij
Je weet nu dat de principes van Cialdini jou kunnen helpen aan meer conversies, maar wat zijn die principes nou precies? Ik zet ze kort voor jou op een rij, met kleine voorbeelden hoe je ze kunt toepassen:
1. Sociale bewijskracht
Getallen werken goed voor het brein. 70% van de mensen vertrouwt de mening van anderen. Als anderen vinden dat een product of dienst goed is dan heb je automatisch meer vertrouwen. Kortom, gebruik reviews op je website en in je advertenties en geef dit vorm in teksten als ‘meer dan 3500 mensen gingen jou voor’.
2. Autoriteit
Als iemand met veel kennis over een bepaald onderwerp iets zegt, dan zullen de meeste mensen dat sneller geloven. Als bijvoorbeeld een tandarts zegt dat een bepaalde tandpasta goed is, zul je dat sneller geloven dan wanneer een marketeer dat zegt.
3. Schaarste
Als er ergens weinig van is zul je het gevoel hebben dat je iets misloopt. Je zal daarom sneller overgaan op actie. Een bekend voorbeeld hiervan booking.com, waar je vaak een melding krijgt dat de accommodatie bijna is volgeboekt.
4. Commitment en consistentie
Zeg je één keer tot iets, ook al is het iets kleins, dan zul je sneller ja zeggen tegen de tweede vraag. Dit wordt vaak gebruikt bij het berekenen van bijvoorbeeld je hypotheek op een website, door middel van een test. Je hebt de hele test al doorlopen en bij de laatste stap moet je je mailadres en telefoonnummer invullen.
5. Sympathie opwekken
Als je iemand aardig vindt, zul je sneller iets kopen bij die persoon dan als iemand onaardig is tegen is. Dit kun je doen door een ‘over ons’ pagina persoonlijk te maken; vertel waar je voor staat en wie je bent. Als je daar een mooi verhaal hebt, bijvoorbeeld dat je bent begonnen op een zolderkamertje en tot laat in de nacht altijd doorwerkt, zul je meer sympathie opwekken.
6. Wederkerigheid
Als je iemand anders wat geeft, is de kans groot dat je wat terug krijgt. Mensen voelen zich namelijk schuldig als ze dat niet doen. In praktijk kun je dat gebruiken door bijvoorbeeld een e-book vol met praktische tips over je dienst weg te geven.
Eenheid
Benadruk dat je een gedeelde identiteit hebt, want voor vreemden doe je minder snel iets en voor goede vrienden doe je alles. Een mogelijkheid om dit te doen is door je doelgroep uit te leggen dat je begrijpt welke problemen hij of zij ervaart. Bijvoorbeeld op een landingspagina voor voetklachten, kun je vertellen dat je weet hoe vervelend bepaalde aandoeningen aan je voet kunnen zijn.
Tenslotte
Nu je de principes kent, kun je ze gaan toepassen. ‘Moet ik altijd alle principes toepassen?’, hoor ik je vragen. Nee, in een Google Ads advertentie alle principes toepassen is wel heel ambitieus en je zult ook niet altijd voor elk principe iets kunnen verzinnen. Wel zou ik altijd ernaar streven om, als het kan, zo veel mogelijk principes toe te passen.