Begrijp waarom klanten jouw product kopen en haal daar meer omzet uit

Petra
31/7/2023
Petra
31/7/2023
Conversie optimalisatie
X
min leestijd

Heb je ooit aan je klanten gevraagd waarom ze een desbetreffend product of dienst hebben gekocht? Vaak zul je antwoorden krijgen zoals "de service is goed" of ‘’het product is van goede kwaliteit". Leuke antwoorden, maar is dat echt waarom ze het product kopen?

Nee, als je dieper op deze vraag in gaat met de klant, dan zul je erachter komen dat een klant een product koopt om een bepaald probleem op te lossen. Je koopt een product niet om wat het is, maar om wat je ermee kan doen of wie je ermee kan worden. Dit wordt ook wel het ‘jobs to be done’ marketingconcept genoemd. Het kan jou als ondernemer of marketeer helpen om effectievere marketingcampagnes te voeren en uiteindelijk meer waarde te creëren voor je klanten.

Jobs to be done

Dit is een theorie die naar mijn mening nog te weinig wordt toegepast, dus doe daar je concurrentievoordeel mee. Een paar voorbeelden:

  • Als mensen een boor kopen, kopen ze die niet vanwege het apparaat zelf, maar vanwege het gat dat ze ermee willen maken voor dat mooie schilderij dat ze hebben gekocht.
  • We nemen geen sportschoolabonnement om meer te sporten, maar omdat we ons beter in ons vel willen voelen, willen afvallen of sterker willen worden.

Hoe pas je dit toe in je marketing?

Wij zouden KGOM niet zijn als we je niet een paar praktische tips zouden geven om dit gelijk toe te kunnen passen. Stel je verkoopt zonwering, dan kun je de theorie als volgt toepassen:

1. Bekijk de titels op je pagina’s eens kritisch

Staat er in de H1 ‘zonwering’? Of staat daar ‘Ga voor een aangename temperatuur binnenshuis’ want dat laatste is wat de meeste mensen willen bereiken met de zonwering en wat meer mensen zal aanspreken.

2. Benoem welk probleem je product oplost

In een advertentietekst heb je een beperkt aantal tekens dat je kunt gebruiken. Vertel niet wat je product allemaal kan, maar vertel welk probleem je product oplost. Je kunt een heel mooi verhaal vertellen over wat de zonwering allemaal kan en welke functies het heeft. Dat is leuk, maar zoals ik eerder al vertelde zullen je bezoekers eerder warm lopen als je ze vertelt welk probleem de zonwering oplost.

3. Schrijf blogs rondom het probleem van de klant

Dit levert meer bezoekers op, en zal bovendien vertrouwen geven. Ook gaat je klant je als expert zien op jouw vakgebied.

4. Pas je call-to-actions aan

In plaats van ‘vraag een offerte aan’ kun je er een tagline aan toevoegen zoals ‘en maak de temperatuur in je huis aangenaam’.

Het 'jobs to be done' marketingconcept is dus een krachtige tool om beter inzicht in je klantbehoeftes te krijgen en een effectievere marketingstrategie te ontwikkelen. Veel bedrijven zetten deze theorie nog niet in, dus door het wel te doen heb je een streepje voor op je concurrenten ;). Door te begrijpen welke taak jouw klanten willen uitvoeren en wat ze daarmee willen bereiken, kun je als bedrijf producten en diensten creëren die waardevolle oplossingen bieden voor je klanten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier