Dé 6 stimuli die de koopbutton in het hoofd van je klanten raken (en tot actie aanzetten)
Gekscherend splitst Patrick Renvoice aan het begin van zijn TEDx-talk Is There a Buy Button Inside The Brain? neuromarketing op in
- Neuro: je brein
- Marketing: ik ga je proberen iets te verkopen dat je misschien helemaal niet nodig hebt.
En dan serieus: neuromarketing is de wetenschap van menselijke besluitvorming.Om kort te gaan, weten deze wetenschappers dit:
Ons reptielenbrein heeft een grotere impact op besluitvorming dan ons rationeel (neo cortex) en emotioneel brein (middle brain).
Renvoice geeft volop voorbeelden in zijn talk en doet ook een oefening om het publiek te laten beseffen welk brein aan het stuur zit.
Appeltje eitje, niet waar.Nu nog eens ...
Bij deze tweede oefening proberen je neo-cortex en je reptielenbrein allebei iets anders te doen.
Krijg het reptielenbrein van je bezoekers vast en je vergroot je conversie
Het reptielenbrein neemt de beslissingen, dus als je de aandacht van het reptielenbrein van je klanten vast krijgt, vergroot je de kans op conversie.Waar neuromarketing dus werkelijk om gaat, is het vinden van de koopbutton in het hoofd van je klanten.
Wat stimuleert het reptielenbrein?
Dit zijn de 6 stimuli die het reptielenbrein in beweging zetten:
1. Egocentrisch
Het reptielenbrein is alleen geïnteresseerd in ikke ikke ikke. Zet je klant centraal door hem aan te spreken: gebruik je (of u "¦ Spreek je jouw websitebezoekers met je of u aan.Kijk maar eens op The Wilderness Downtown hoe Google voor de introductie van Chrome samenwerkte met Arcade Fire om jou duidelijk te maken dat jij centraal staat.
2. Contrast
Maak duidelijk wat het verschil voor en na jouw tussenkomst is. Een klassieker is het resultaat van een haartransplantatie voor en na.Interieuradviseur Petra De Wit van Mix in Stijl gebruikt contrast in haar portfolio met beeld en tekst en uitleg voor en na haar advies.Woonkamer voor
Woonkamer na
3. Tastbaarheid
Kijk eens hoe je op de homepage van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) in Gent direct in de lopende exposities stapt.
4. Begin en einde
Zorg dat je titel en je call to action het reptielenbrein raken. Wat je daar tussenin doet is minder belangrijk, althans voor de besluitvorming.
5. Beelden
De oefening hierboven bewijst dat je reptielenbrein veel sneller is dan je neo-cortex. Je reptielenbrein denkt in beelden, daarom moet je geschreven content ook ‘visueel schrijven'. Dat maakt het ook direct tastbaar (3) en raakt een gevoelige snaar (6).Als je brandblussers verkoopt, open dan met vuur", zei reclameman Reclame-guru Ogilvy ooit.
Wat denk je dat het bij bedrijfseigenaren losmaakt, als deze droge advertentie dit beeld had meegekregen?
6. Emoties
Angst, blijdschap, ontzetting ...Rehabs.com deed dat ijzersterk met de campagne-site 'Your Face on Meth' <>, die je na het uploaden van een foto laat zien wat drugs met je gezicht doet.
En bam, ze raken in een keer ook alle andere stimuli aan.Emotie is ook "¦ Vertel je klanten ‘wat mensen zoals zij' doen. Daar zijn ze gevoelig voor.Het is het Cialdini's beïnvloedingsprincipe ‘Sociale bewijskracht'.
In zijn TEDx-talk vertaalt Renvoice deze stimuli ook nog in 4 stappen, maar ik vind dat hij daar onvoldoende diep op in gaat om ze hier op te nemen ...Als je reptielenbrein nu angstig roept dat het weten van die 4 stappen bittere noodzaak is, bekijk dan de TEDx-talk Is There a Buy Button Inside The Brain?.Welke brand blus jij voor jouw klanten?https://www.youtube.com/embed/_rKceOe-Jr0